معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت اعلام کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، هیچ تصمیمی درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی گنجانده نشده است. هوشنگ فلاحتیان، با اشاره به ارائه بودجه سال ۱۴۰۳ توسط دولت به مجلس، گفت: در زمینه نفت و انرژی، جنبه‌های مختلفی در بودجه سال آینده مدنظر قرار گرفته است. وی ادامه داد: در

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر : 1850
بنزین

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت اعلام کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، هیچ تصمیمی درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی گنجانده نشده است.

هوشنگ فلاحتیان، با اشاره به ارائه بودجه سال ۱۴۰۳ توسط دولت به مجلس، گفت: در زمینه نفت و انرژی، جنبه‌های مختلفی در بودجه سال آینده مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص تولید نفت و گاز، فرضیاتی برای بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد که در صورت تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان و ابلاغ، روزانه حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت و محصولات گازی از کشور صادر خواهد شد.

همچنین، برای یارانه‌های سال آینده مبلغ ۷۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نفتی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای صادرات گاز طبیعی نیز یک عدد مشخص در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این مبالغ در بودجه سال ۱۴۰۳ تحت تبصره ۸ درج شده است و بخش قابل توجهی از آن به فروش خوراک گاز و سوخت گاز در داخل کشور و صادرات محصولات نفتی اختصاص خواهد یافت. منابع مورد نیاز برای این بخش از این مسیر تأمین می‌شود.

فلاحتیان اظهار داشت که مانند سال‌های گذشته، دولت پیشنهاد داده است تا برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تقویت بنیه دفاعی کشور، تعهدهایی در وزارت نفت برای همکاری با نیروهای مسلح در نظر گرفته شود. وی افزود: درباره طرح‌های دیگر مانند تأمین مواد اولیه قیر نیز، پیش‌بینی‌هایی در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد و بر اساس رأی مجلس، ۲۰ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی مربوطه اختصاص داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای توسعه پالایشگاه آبادان نیز ردیفی در بودجه در نظر گرفته شده است تا در آینده بتوانیم به بهینه‌سازی و توسعه آن بپردازیم.

درباره تغییر روابط مالی بین شرکت ملی نفت و دولت در سال ۱۴۰۳، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت اظهار کرد که بودجه کلی که در حال تصویب است، برای صنعت نفت و گاز کشور مناسب خواهد بود تا بتوانیم اهداف خود را دست یابیم. او افزود: بودجه سال ۱۴۰۳ براساس برنامه هفتم توسعه تدوین شده است و بر اساس آن، فعالیت شرکت ملی نفت ایران و رابطه مالی با دولت به صورت قراردادی خواهد بود.

فلاحتیان تأکید کردند که سهم شرکت‌های تابع وزارت نفت درآمدهای کشور تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳ باقی خواهد ماند. او اظهار داشت: تا آن زمان، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند با همکاری شورای اقتصاد و سایر بخش‌ها، قراردادهای نفتی را بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران با وزارت نفت مبادله کند.

وی بیان کرد: در این قالب، حق‌عمل و دستمزد شرکت ملی نفت برای تولید هر بشکه نفت خام و مترمکعب گاز به روش جدید محاسبه خواهد شد و منابع مورد نیاز از این طریق تأمین خواهند شد.

درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی، معاون وزیر نفت اعلام کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و به نظر می‌رسد مجلس نیز در این زمینه دخالت نکند. او اضافه کرد: با این حال، باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های فعال در زمینه انرژی، منابع مورد نیاز را تأمین کنند.

فلاحتیان تأکید کرد: برای حفظ پایداری اقتصاد این صنایع، باید به تولید نفت، گاز و محصولات نفتی و تولید برق در کشور توجه کرد و در این زمینه باید یک سازوکار مشخص تعیین شود که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در کنار هر اقدامی که در حوزه اقتصاد انرژی صورت می‌گیرد، باید ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری نیز به‌روزرسانی شود تا مصرف بنزین و گازوئیل که به سرعت در حال افزایش است، کاهش یابد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت اعلام کرد که یک حساب بهینه‌سازی انرژی با عنوان “حساب بهینه‌سازی انرژی” در نظر گرفته شده است و برای آن ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

منابع این حساب شامل یک درصد از درآمدهای صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی، ۵ درصد از سود شرکت‌های تابع وزارت نفت و ۱۰ درصد از فروش مشتقات گازی (بوتان، پروپان و گاز مایع) براساس جرایم ماده ۲۶ قانون الگوی مصرف تأمین می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به این موضوع گفت که با ایجاد این حساب بهینه‌سازی، منابع بهینه‌سازی در سال آینده حداقل سه برابر سال جاری خواهد بود. او اظهار داشت: برآورد ما این است که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص داده شود. این تدابیر بزرگی هستند و سرمایه‌گذاران را به اجرای طرح‌های مصرف انرژی ترغیب خواهد کرد.

در سال ۱۴۰۳، نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور در حال رشد است. معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بیان کرد که در سال‌های گذشته، مصرف انرژی در کشور افزایش یافته است و امیدواریم با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، اقدامات مؤثری نظیر نوسازی ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری، بهبود خدمات عمومی و جایگزینی بخاری‌های با کارایی پایین صورت گیرد. علاوه بر این، باید تلاش‌های متعددی در بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام داد؛ به طور مثال، توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی کشور.

فلاحتیان اظهار داشت: برای تنوع‌بخشی در منابع تولید برق و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، باید اقدامات متنوعی انجام شود تا ریسک وابستگی به گاز در تولید برق کاهش یابد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.