در روز گذشته، در اکثر حوزه‌های بازار آهن و فولاد، تمایل به افزایش قیمت مشاهده شد. براساس گزارشات بازار از آهن پرایس، در روز گذشته، تمایل به افزایش قیمت در بیشتر حوزه‌های بازار آهن و فولاد قابل مشاهده بود. برخی از بخش‌ها افزایش قیمت را با شدت بیشتری تجربه کردند. با این حال، تقاضای قابل

تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر : 1012
Iron market

در روز گذشته، در اکثر حوزه‌های بازار آهن و فولاد، تمایل به افزایش قیمت مشاهده شد.

براساس گزارشات بازار از آهن پرایس، در روز گذشته، تمایل به افزایش قیمت در بیشتر حوزه‌های بازار آهن و فولاد قابل مشاهده بود. برخی از بخش‌ها افزایش قیمت را با شدت بیشتری تجربه کردند. با این حال، تقاضای قابل توجهی مشاهده نشد و به نظر می‌رسد که خریداران در حال رصد و ارزیابی بازار هستند تا پس از اطمینان از قیمت‌های اعلام شده، به خرید محصول مورد نیاز خود بپردازند.

در بازار ارز نیز، با حفظ نوسانات افزایشی، قیمت دلار به رکورد تاریخی خود رسید و به نیمه کانال ۳۷ هزار تومان رسید. در پایان روز، هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در طول هفته جاری تا روز گذشته حدوداً ۹۰۰ تومان افزایش یافت که معادل ۲.۴ درصد تخمین زده شد.

آنالیز نوسانات بازار آهن

در روز گذشته، بیشتر مبادلات فروش میلگرد آجدار با افزایش قیمت اعلام شد و برخی محصولات نرخ خود را ثابت نگه داشتند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با وجود امواج افزایش قیمت در بازار، قیمت میلگرد از کانال ۱۵ هزار تومان خارج شد و به ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان برای میله گرد نورد کرمان رسید. این نشان می‌دهد بازار میلگرد در پیش روی یک گام منفی تا کانال ۱۷ هزار تومان است که به تدریج و با ورود به دی ماه خنثی خواهد شد.

قیمت تیرآهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها افزایشی بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان داشت

اما برخی از کارخانه‌ها تغییری در قیمت نداشتند. بیشترین نوسانات در سایز ۱۴ و ۱۸ رخ داد و بازارساز تلاش زیادی را برای نوسان‌سازی قیمت در این محصولات به کار برد.

قیمت پروفیل آهن نیز با افزایش چشمگیری مواجه بود و در بیشتر مبادلات فروش، قیمت آن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها نیز با افزایشی معمولاً بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان روبرو بود.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز تحت تأثیر نوسانات قرار گرفتند. به طور کلی، ورق‌های سیاه و انواع آن در برخی کارخانه‌ها از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین در ضخامت‌های مختلف، افزایش قیمت بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشتند، اما برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

همچنین، ورق‌های گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش قیمت حدود ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند، اما برخی دیگر از کارخانه‌ها تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز با روند افزایشی بازار همراه بوده و در شرکت‌های بزرگ، افزایش بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان داشتند.

به گزارش آهن پرایس، تمامی مبادی فروش در روز گذشته به افزایش قیمت دست یافتند. با این حال، به دلیل نداشتن چشم‌انداز مطلوب و شفاف از آینده اقتصاد ایران و وضعیت کشور، مشتریان در حال ارزیابی قیمت‌ها هستند و تقاضای قوی در بازار مشاهده نمی‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی فولاد نیز شاهد افزایش قیمت‌ها و تأثیر تدریجی آن در بازارهای داخلی و صادراتی است. قیمت سنگ آهن چین که قبلاً تنزل ۸۰ دلاری داشته بود، تا روز جمعه مجدداً افزایش یافت و به ۱۱۰ دلار رسید. در عین حال، قیمت شمش صادراتی ایران به ۴۴۵ دلار محاسبه شد.

برای تبیین چشم‌انداز بازار فولاد، لازم است به چندین فاکتور اساسی توجه کنیم.

این فاکتور‌ها عبارتند از:

۱- روند قیمت فولاد در سطح جهانی.
۲- نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی.
۳- تقاضای صادراتی.

وضعیت بازار ارز در دسترس عموم است و به نظر می‌رسد براساس شرایط اقتصادی کشور، اصلاح و عقب‌نشینی قیمت دلار امری کم‌انتظار است. افزایش ناگهانی قیمت دلار تأثیرات منفی را بر روی سایر بازارهای مالی و موازی خواهد داشت. این تأثیرات در بازارهای نقدی مانند طلا به سرعت مشهود خواهند بود و در بازارهای بلندمدت مانند بازار مسکن، پس از مدتی ظاهر خواهند شد.

در حال حاضر، گزارش‌ها نشان می‌دهند که قیمت‌های صادراتی در بازار سنگ آهن و قراضه در حال افزایش است. با این حال، نمی‌توان به‌طور قطعی درباره رونق تقاضا در این بخش نظر داد و باید در طول هفته جاری مشاهده کنیم که چه تحولاتی در این بازار رخ می‌دهد.

با توجه به مؤلفه‌های اساسی که بر بازارهای صادراتی تأثیر می‌گذارند، از جمله نرخ دلار، نرخ مواد اولیه و روند بازارهای صادراتی چین، می‌توان گفت که در کوتاه مدت وضعیت بازار مثبت خواهد بود و تأثیرات افزایش قیمت مواد اولیه در بازار صادراتی ایران نیز در هفته آینده مشهود خواهد بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در بورس کالا، حدود ۲۳۷ هزار و ۷۱۰ تن محصولات فولادی امروز عرضه خواهد شد. از این میزان، تقریباً ۱۶۱ هزار و ۲۱۰ تن به شمش بلوم اختصاص یافته است و قیمت آن تعیین شده است به ارزش ۱۳ هزار و ۵۵۲ تومان. بر اساس این آمار، حجم عرضه شمش در این دوره با یک کاهش ۲۵ درصدی روبرو بوده و نرخ پایه آن نیز با افزایش تقریبی ۱/۹ درصدی محاسبه شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.