مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که سامانه‌های اسکادا و تله‌متری را ضروری برای مدیریت بهینه آب می‌داند و از اجرای ۸۰ درصدی سامانه تله‌متری در آب تهران خبر داد. محسن اردکانی، در صنعت آب و فاضلاب، سه فعالیت عمده مدیریت تولید، مدیریت توزیع و مدیریت مصرف در بخش آب را بیان

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر : 1295
کنترل و پایش آب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که سامانه‌های اسکادا و تله‌متری را ضروری برای مدیریت بهینه آب می‌داند و از اجرای ۸۰ درصدی سامانه تله‌متری در آب تهران خبر داد.

محسن اردکانی، در صنعت آب و فاضلاب، سه فعالیت عمده مدیریت تولید، مدیریت توزیع و مدیریت مصرف در بخش آب را بیان کرد و گفت: در بخش مدیریت تولید، تقریباً همه اقدامات لازم انجام شده است، زیرا در حال حاضر منابع آبی جدیدی در دسترس نیست.

سامانه کنترل و پایش آب تهران

اردکانی اولویت‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان تهران را مدیریت مصرف با فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی و مدیریت توزیع آب بیان کرد و افزود: در بخش مدیریت توزیع، تلاش می‌کنیم با استفاده از فشار مناسب شبکه توزیع، آب را به مردم ارائه دهیم و از هدررفت آب به حداقل برسانیم. سامانه‌های اسکادا و تله‌متری بهترین ابزار برای این مدیریت هستند و بدون آن‌ها، مدیریت مناسب توزیع آب غیرممکن است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره تعهد شرکت به صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی هشت میلیون مترمکعب آب در چهار ماهه پایانی امسال از طریق مدیریت فشار در شبکه توزیع آب خبر داد. او اظهار داشت که در حال حاضر سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاسیسات تولید، ذخیره‌سازی و انتقال را کنترل می‌کند و تاسیسات توزیع نیز تا فشارشکن‌ها در حال کنترل است. با این حال، قصد دارند کنترل فشار شبکه را در داخل شهر، سرخط‌های کوچه‌ها و محله‌ها گسترش دهند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران اعلام کرد

تهران با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر و مصرف سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب، ۶۵ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت ۶۵ مترمکعب بر ثانیه را به نقاط مختلف شهر پمپ می‌کند. به دلیل اختلاف ارتفاع مناطق مختلف تهران، کنترل این تاسیسات به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی هدف طراحی و اجرای سامانه اسکادا و تله‌متری در تهران را نظارت و کنترل از راه دور تمامی تاسیسات فعال در فرآیند تامین و توزیع آب دانست و افزود که وجود این سامانه ضروری و لازم است و شهرهای بزرگ جهان نیز از طریق چنین سامانه‌هایی تاسیسات آب خود را از راه دور کنترل می‌کنند.

به گفته اردکانی، سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر تمامی تاسیسات و ابزار دقیق متعددی را از جمله ۶۰۰ دستگاه دبی‌سنج (فلوئومتر)، ۲۳۰ دستگاه سطح سنج، ۶۲۰ دستگاه فشارسنج بر روی مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ و ۷۰۰ دستگاه فشارشکن را از راه دور کنترل می‌کند و برای ارتقای این سامانه، در نظر دارند آن را در شبکه توزیع آب گسترش دهند تا بتوانند از طریوی از تعهد شرکت آب و فاضلاب استان تهران به صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی هشت میلیون مترمکعب آب در چهار ماهه پایانی امسال از طریق مدیریت فشار در شبکه توزیع آب خبر داد. وی اعلام کرد که در حال حاضر سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاسیسات تولید، ذخیره‌سازی و انتقال را کنترل می‌کند و تاسیسات توزیع نیز تا فشارشکن‌ها در حال کنترل است. اما در نظر دارند دامنه این کنترل را به مدیریت فشار شبکه در داخل شهر و سرخط‌های کوچه‌ها و محله‌ها گسترش دهند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران گفت که تهران یک کلان‌شهر با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت است و مصرف سالانه آب آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است. با توجه به اختلاف ارتفاع مناطق مختلف تهران، ۶۵ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت ۶۵ مترمکعب بر ثانیه به نقاط مختلف شهر آب را پمپ می‌کنند و کنترل این تاسیسات به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی یکی از اهداف طراحی و اجرای سامانه اسکادا و تله‌متری در تهران را نظارت و کنترل از راه دور تمامی تاسیسات فعال در فرآیند تامین و توزیع آب دانست و افزود که وجود این سامانه ضروری و لازم است و همه شهرهای بزرگ جهان تاسیسات آب خود را از طریق چنین سامانه‌هایی از راه دور کنترل می‌کنند.

به گفته اردکانی، سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر تمامی تاسیسات و ابزار دقیق متعددی از جمله ۶۰۰ دستگاه دبی‌سنج (فلوئومتر)، ۲۳۰ دستگاه سطح سنج، ۶۲۰ دستگاه فشارسنج بر روی مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ و ۷۰۰ دستگاه فشارشکن را از راه دور کنترل می‌کند .

وی گفت: حدود ۸۰ درصد از سامانه تله‌متری آب تهران تاکنون به طور کامل اجرا شده است. در حال حاضر، تلاش می‌کنیم تا این سامانه را در شبکه توزیع آب نیز به صورت کامل پیاده‌سازی کنیم. به این منظور، از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰۰ دستگاه فشارسنج آنلاین را بر روی سامانه نصب کرده‌ایم. این دستگاه‌ها به علاوه فشارسنج‌های موجود در برخی مناطق تهران قرار دارند. هدف ما این است که تا دو سال آینده تعداد این دستگاه‌ها را به ۳۰۰ عدد افزایش دهیم.

وی معتقد است که سامانه اسکادا و تله‌متری برای صنعت آب و فاضلاب ایران ضروری و بسیار حیاتی است. وی اظهار کرد: اگر دولت به سمت ایجاد سامانه‌های تله‌متری در تمامی شهرهای کشور تمایل نشان دهد، می‌توانیم در زمینه مدیریت مصرف آب به شکل قابل توجهی پیشرفت کنیم و این یکی از اهداف قرارگاه آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.