با تلاش‌های سرپرست فدراسیون چوگان و بر اساس دستور وزیر ورزش و جوانان، اقلام موزه‌ای متعلق به چوگان به موزه اسب منتقل خواهد شد. با اعلام روابط عمومی فدراسیون چوگان پس از پیگیری‌های ناظری سرپرست فدراسیون چوگان و بر اساس دستورات ویژه مقام عالی وزارت ورزش و جوانان، بررسی و امکان سنجی بازگشت برخی از

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 1759

با تلاش‌های سرپرست فدراسیون چوگان و بر اساس دستور وزیر ورزش و جوانان، اقلام موزه‌ای متعلق به چوگان به موزه اسب منتقل خواهد شد.

با اعلام روابط عمومی فدراسیون چوگان

پس از پیگیری‌های ناظری سرپرست فدراسیون چوگان و بر اساس دستورات ویژه مقام عالی وزارت ورزش و جوانان، بررسی و امکان سنجی بازگشت برخی از اقلام مربوط به این بازی قدیمی به موزه اسب فدراسیون چوگان انجام شد.

اصغر ناظری، سرپرست فدراسیون چوگان، اظهار داشت:

پس از بازدید از موزه ورزش و اقلام موزه‌ای متعلق به فدراسیون چوگان که در آنجا نگهداری می‌شدند، پس از مذاکره با مدیران موزه ورزش، تصمیم گرفته شد که با انجام امکان سنجی و ایجاد استانداردهای لازم برای محل نگهداری، اقلام اضافی موجود با دستور مقام عالی وزارت ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک، پس از انجام تعمیرات موزه ملی اسب در مجموعه چوگان شهدا، به این موزه منتقل و نگهداری شوند. لازم به ذکر است که این اقلام در سامانه جام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده‌اند، که این امکان برای علاقه‌مندان به آثار، اطلاع از قدمت و وضعیت آنها را فراهم می‌کند.

سرپرست فدراسیون چوگان افزود: ما در تلاش برای حفظ، احیا و ترویج چوگان، بازی کهن ایرانیان، هستیم زیرا چوگان به عنوان یک میراث ناملموس از نیاکان ما است. در فرمایشات خود، رهبر معظم انقلاب اسلامی به وضوح بیان کرده‌اند که چوگان مالکیت ماست. هرچند در این مسیر تاکنون اقداماتی انجام شده است، از جمله ثبت بازی چوگان و بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری، اما ما معتقدیم که تا رسیدن به قله‌های افتخار، مسیر زیادی پیش رو داریم.

وی با اشاره به برگزاری جام جهانی چوگان 2026 در امارات، اضافه کرد:

برخی کشورها بدون تاریخچه‌ای در این رشته، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران، گردشگران و دیپلماسی ورزشی از طریق ترویج چوگان هستند. اما متأسفانه در کشور ما، با وجود قدمت 3000 ساله این بازی و وجود زیرساخت‌هایی که به ندرت در اختیار فدراسیون چوگان به عنوان مسئول اصلی این رشته ورزشی قرار دارد، برخی به آن بی‌اعتنایی نشان داده‌اند.

ناظری در ادامه بیان کرد: باید از دستورات ویژه وزیر محترم ورزش و جوانان و تلاش‌های صادقانه سرکارخانم دکتر صیرفی، مدیر محترم موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک که با علاقه‌مندی در حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند همکاری کردند، قدردانی و تشکر کنیم. همچنین باید از پیگیری‌های ویژه سرکارخانم اسدی، مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر ورزش و جوانان، تقدیر و تشکر نماییم.

لازم به ذکر است که موزه ملی اسب پیش از این در مجموعه چوگان شهدا قرار داشت، اما به دلیل انجام تعمیرات و تغییر مدیریت در مجموعه شهدا، اقلام موجود در موزه به موزه ملی ورزش منتقل شدند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.