یک عضو از کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: مهمترین چالشی که شرکت‌های پتروشیمی با آن روبرو هستند، مربوط به زنجیره تأمین مواد اولیه است. اگر زنجیره تأمین مواد اولیه تقویت نشود و شرکت‌های پتروشیمی نتوانند مواد خام مورد نیاز خود را تأمین کنند، قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد. تولیدکنندگان صنعت تروشیمی با چالش روبرو

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر : 1274
کمبود مواد معدنی

یک عضو از کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: مهمترین چالشی که شرکت‌های پتروشیمی با آن روبرو هستند، مربوط به زنجیره تأمین مواد اولیه است. اگر زنجیره تأمین مواد اولیه تقویت نشود و شرکت‌های پتروشیمی نتوانند مواد خام مورد نیاز خود را تأمین کنند، قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

تولیدکنندگان صنعت تروشیمی با چالش روبرو هستند

رمضانعلی سنگدوینی، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره نقش پتروشیمی‌ها در رشد و توسعه کشور، اظهار کرد: پتروشیمی‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند، اما شرکت‌های پتروشیمی با یکی از مهمترین چالش‌ها روبه‌رو هستند و این چالش‌ها مانع از بهره‌برداری کامل از تمام ظرفیت‌های این بخش می‌شوند.

وی افزود: مهمترین چالشی که شرکت‌های پتروشیمی با آن روبرو هستند، مربوط به زنجیره تأمین مواد اولیه است. اگر زنجیره تأمین مواد اولیه تقویت نشود و شرکت‌های پتروشیمی نتوانند مواد خام مورد نیاز خود را تأمین کنند، قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، به یادآوری کرد: پتروشیمی‌ها جزئی از بخش‌های صنعتی کشور هستند که هم نیازهای داخلی بخش تولید را تأمین می‌کنند و هم صادرات قابل توجهی دارند. درآمدزایی بخش پتروشیمی در حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال است که بسیار قابل توجه است.

سنگدوینی بیان کرد که مسئله اصلی در کشور ما در حال حاضر تکمیل زنجیره تأمین مواد اولیه بخش پتروشیمی است. اگر این زنجیره تکمیل نشود، بخش‌های دیگر اقتصاد نیز با مشکلاتی روبرو خواهند شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که اگر زنجیره تأمین مواد اولیه پتروشیمی‌ها تکمیل نشود، ممکن است بخش قابل توجهی از ارز موجود در کشور برای خرید مواد اولیه از خارج خرج شود. بنابراین، تکمیل زنجیره تأمین مواد اولیه پتروشیمی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سنگدوینی تأکید کرد که تا زمانی که تأمین خوراک پتروشیمی‌ها تضمین نشود،

اجازه تأسیس و احداث واحدهای جدید پتروشیمی باید به هیچ وجه صادر نشود. وی به این موضوع اشاره کرد که مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و همچنین هدررفت انرژی نیز به شدت وجود دارد. بنابراین، پتروشیمی‌ها با مشکل کمبود انرژی نیز روبرو هستند. به همین دلیل، راه‌اندازی واحدهای جدید پتروشیمی ممکن است شرایط انرژی را تشدید کند.

در پایان، سنگدوینی تأکید کرد که باید پتروشیمی‌ها به گونه‌ای سازماندهی شوند که مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشند و حتی بتوانند سوخت مورد نیاز خود را از طرقی تأمین کنند که به مصرف عمومی کشور آسیب نمی‌رساند.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.