گروه اقتصادی: افزایش قیمت طلا و سکه در روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ و تأثیر سفر رافائل گروسی بازار طلا و سکه در روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بود. در حالی که بازار تحت تأثیر سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی در خاموشی قرار داشت، سکه بازان

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 722
اقتصادی

گروه اقتصادی: افزایش قیمت طلا و سکه در روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ و تأثیر سفر رافائل گروسی

بازار طلا و سکه در روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بود. در حالی که بازار تحت تأثیر سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی در خاموشی قرار داشت، سکه بازان نیز در انتظار فرصتی برای خرید یا فروش قرار گرفتند.

عبور قیمت سکه از کانال ۳۰ میلیون تومانی

به گزارش اقتصاد 24، در بازار طلا و سکه، قیمت سکه امامی در روز شنبه با رشد محدود از مقاومت ۳۰ میلیون تومانی عبور کرد. این نشان می‌دهد که هنوز هم سودای گرانی در این بازار وجود دارد. تمامی قطعات سکه به جز سکه گرمی، روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کردند. با این وجود، سؤال اصلی این است که قیمت طلا و سکه در سال آینده به کدام سمت و سویی روند خواهد گرفت؟ و آیا بهتر است امسال طلا و سکه مورد نیاز را خریداری کنیم یا صبر کنیم تا سال ۱۴۰۲؟

تأثیر اونس جهانی در نوسانات دلار به سهم ناچیزی در بازار طلا و سکه برخوردار است

میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و سکه، تأکید کرد که بازار طلا و سکه مستقل از بازار دلار، ارز و اونس جهانی عملکرد نمی‌کند. او بیان کرد که نوسانات قیمت طلا و سکه در فراوانی تحت تأثیر قیمت دلار و ارز است و افزود: سهم اونس جهانی در تغییرات قیمت طلا نسبت به دلار بسیار کم است و نمی‌توان آن را با تأثیر دلار بر قیمت طلا و سکه مقایسه کرد.

ما در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داریم

این کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به ضرورت آگاهی از تأثیر تورم بر قیمت‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تورم با نرخ ۵۰ درصدی در کشور هستیم و اگر پس از گذشت ۸ سال (با فرض دو دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی) تورم ۵۰ درصدی را تجربه کنیم، قیمت یک کالا به میزان ۲۶ برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت ادامه تورم با نرخ ۵۰ درصد، پس از گذشت ۸ سال، قیمت ارز به میزان ۲۶ برابر خواهد شد. اما مسئله این است که تورم‌های با نرخ ۲۰ درصد قابل تحمل بودند. با این حال، پول و سامانه‌های پولی به طور عمومی نمی‌توانند در برابر تورم‌های بزرگ و مداوم مقاومت کنند؛ به عبارت دیگر، این بدان معنا نیست که هر سال با تورم‌های ۵۰ درصدی روبرو خواهیم شد، بلکه احتمالاً نظام پولی ما به وضعیت نابودی روبرو خواهد شد. این به این معناست که ارزش ریال از بین می‌رود و معاملات امکانپذیر نخواهد بود.

طبق گفته یک کارشناس طلا و سکه، قیمت طلا و سکه در سال آینده ممکن است جهش‌های بدتری نسبت به امسال داشته باشد. او به دلایلی نظیر ارز ۷ برابر شدن در پایان دولت قبلی و تورم ۵۰ درصدی در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، این نتیجه را گرفته است. اما او همچنین بیان کرده است که نباید از تأثیر برجام بر قیمت طلا، سکه و ارز غافل شد. او با اشاره به برجام، آن را مانند ترمزی برای اقتصاد ایران می‌داند، اما با توجه به ساختار فعلی اقتصاد ایران، مشکلات حل نخواهند شد.

طبق گفته یک کارشناس بازار طلا و سکه، ریزش قیمت‌ها به نظر بعید می‌رسد

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها کاهش یابند. او اشاره کرده است که توافق برجام تأثیری مهارکننده بر تورم دارد و موج تقاضا را کاهش می‌دهد، اما این توافق نمی‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند. ممکن است در اثر سیگنال‌های مثبت کوچک برجام، تورم ۵۰ درصدی تا حدی کاهش یابد، اما همچنان ادامه خواهد داشت.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.