نماینده شهررضا اظهار می‌کند: دولت قصد دارد مدیریت انتخابات را بر عهده بگیرد. اما مدیریت بیش از این حد مقبول نیست. در جای‌های مختلف و از طریق واسطه‌ها، ما شنیده‌ایم که دولت نیاز به درصد ۷۰ کرسی مجلس دارد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرایند رد صلاحیت توسط هیأت اجرایی وزارت کشور همچنان ادامه دارد و

تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 953
Interior Minister

نماینده شهررضا اظهار می‌کند: دولت قصد دارد مدیریت انتخابات را بر عهده بگیرد. اما مدیریت بیش از این حد مقبول نیست. در جای‌های مختلف و از طریق واسطه‌ها، ما شنیده‌ایم که دولت نیاز به درصد ۷۰ کرسی مجلس دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرایند رد صلاحیت توسط هیأت اجرایی وزارت کشور همچنان ادامه دارد و نمایندگانی که رد صلاحیت شده‌اند، همچنان بر تأکید بر مدیریت انتخابات توسط دولت تأکید می‌کنند. در این بین، وزیر کشور، احمد وحیدی، در یک نشست به نمایندگان مجلس اظهار داشته است: “مراقب باشید تا فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود؛ زیرا این امر ممکن است به مشارکت آسیب برساند.”

ردصلاحیت شده: توصیه شد که سؤال از وزیر کشور به تعویق افتد تا صلاحیت خود تأیید شود! / دولت به ۷۰ درصد صندلی‌های مجلس نیاز دارد

علیرضا بیگی: حضور من در مجلس بعدی مطلوب قالیباف نیست / رئیسی برای مجلس قدرتمند و مطالبه‌گر خطرناک است.

پیش‌بینی رشیدی کوچی از دخالت شورای نگهبان در پرونده‌های رد صلاحیت / مجلس آینده دولت را به شدت متاثر خواهد کرد.

رد صلاحیت‌های شبه احمدی‌نژادی در دوران رئیسی، به گفته یک اصلاح‌طلب / کاندیداهای حامی دولت مستندات انتخابی خود را تهیه کرده‌اند.

ورود سومین مدعی سرلیستی تهران در انتخابات ۱۴۰۲ / آیا قالیباف با امدادهای مخفی به او کمک می‌کند؟

این اظهارات با واکنش‌های نمایندگان همراه شد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، در گفتگو با خبرآنلاین درباره تنازعات اخیر بین دولت و مجلس، اظهار داشت: “در برخی موارد، هیئت اجرایی، وظایف هیئت نظارت را بر عهده گرفته و صلاحیت را تأیید کرده و فرد رد صلاحیت شده را اعلام کرده‌اند، اما مراجع چندگانه درباره شما دیدگاهی نداشته‌اند. اما ما به این نتیجه رسیدیم که شما در مسائل عزل و تعیین مقام دخالت کرده‌اید، در حالی که تشخیص این مسائل بر عهده هیئت اجرایی نیست و وظیفه هیئت نظارت است که به شورای نگهبان وابسته است. اینجا جای اختلاف دوستان است.”

سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا و دهاقان، که جزو افرادی است که توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، بیان می‌کند: “این تعداد زیادی از رد صلاحیت‌ها برای اولین بار توسط هیئت اجرایی یا همان دولت انجام شده است. اظهارات آقای وحیدی کاملاً اشتباه است و اگر واقعاً به مشارکت مردم علاقه دارند، این کار را انجام نمی‌دادند.”

وی همچنین افزود: “دولت قصد دارد مدیریت انتخابات را بر عهده بگیرد. اما مدیریت بیش از این حد مقبول نیست. ما از خود دولت و از طریق واسطه‌ها شنیده‌ایم که به درصد ۷۰ کرسی مجلس نیاز دارند.”

در ادامه، گفتگوی کامل خبرگزاری خبرآنلاین با سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا و دهاقان، آمده است.

نقل قولی از وزیر کشور منتشر شده است که به نمایندگان گفته است “نمایندگان مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.” نظر شما درباره این انتقاد چیست؟ برخی آن را تعیین تکلیف دولت برای مجلس و برخی تهدید برداشت کرده اند.

بدون داشتن مستندات قطعی، نمایندگان فعلی را رد صلاحیت کردند. یکی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری در ابتدای سال به آن تاکید داشت، مشارکت حداکثری در انتخابات بود. اما به نظر می‌رسد که دولت و هیئت اجرایی تمایلی به حضور حداکثری مردم ندارند و این باعث شده بدون دلیل و بی‌فایده و با سلیقه شخصی، اکثریت نمایندگان را رد کنند.

دولت رئیسی به دنبال کسب ۷۰ درصد کرسی‌های مجلس در آینده است. این برای ما برای اولین بار است که در دولت سیزدهم چنین اتفاقی رخ می‌دهد، زیرا همواره هیئت نظارت نظر نهایی را اعلام می‌کرد. این تعداد زیادی از رد صلاحیت‌ها برای اولین بار توسط هیئت اجرایی یا همان دولت انجام شده است. اظهار نظر آقای وحیدی کاملاً اشتباه است و اگر واقعاً به مشارکت مردم علاقه داشتند، این کار را انجام نمی‌دادند.

فقط در استان اصفهان، ۶ نفر را رد صلاحیت کرده‌اند. من این حرف را البته از شما شنیدم و جایی نخوانده‌ام، اما فکر می‌کنم دولت تمایلی به حضور افراد در صندوق‌های رای ندارد، زیرا می‌داند که اگر مردم به صندوق‌ها بروند، نیتی که دارد و می‌خواهد ۷۰ درصد کرسی‌ها را در اختیار داشته باشد، به خطر می‌افتد.

به طور کلی، در این متن بیان شده است که دولت دارای نیتی است تا انتخابات را به نحوی مدیریت کند که به آنها کمک کند تا در مجلس آینده با اکثریتی بالا حاضر شوند. این موضوع برای برخی افراد به عنوان تعیین تکلیف دولت در مورد مجلس و برخی دیگر به عنوان تهدید درک شده است.

از طرف دیگر، برخی از افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، معتقدند که دلیل رد صلاحیت آن‌ها انتقاد از دولت بوده است. این نظریه توسط یکی از اشخاصی که رد صلاحیت شده، تایید شده و او تأیید کرده است که در صورت پرسیدن سوالی از وزیر کشور، تأثیری بر صلاحیت او خواهد داشت، به همین دلیل او از پرسش خودداری کرده است. او اعلام کرده که اگر برای انجام وظیفه خود، رد صلاحیت شود، این کار را با صد در صد انجام خواهد داد.

من نمی‌گویم که دولت به شخص من تهدیدی وارد کرده است، زیرا این موضوع بر اساس اطلاعاتی است که از طریق واسطه‌ها به من منتقل شده است. به من گفته شده است که اگر می‌خواهم صلاحیتم تایید شود، باید از سوال کردن به وزیر کشور خودداری کنم. در پاسخ، من آنها را به وزیر کشور سلام رساندم و گفتم که اگر برای انجام وظیفه‌ام، رد صلاحیت شوم، این برایم مشکلی ندارد و آماده‌ام حتی جان خود را در این راه بدهم.

بنابراین، بر اساس این دلیل، من از هفته‌های گذشته به شرایط خود در هیئت اجرایی آگاهی داشتم و لزومی برای انتظار پایان مهلت قانونی نداشتم. به عنوان یک نماینده، طبق ماده‌های ۶۰ و ۶۱ قانون، درخواست کردم تا به من مستندات مربوطه ارائه شود. هر فردی، به طور مستقل از وضعیت نمایندگی خود، می‌تواند طبق قوانین، مستندات مرتبط با رد صلاحیت خود را دریافت کند.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.