دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد که: بانک مرکزی ایران در حال توسعه ریال دیجیتال است و این پروژه به عنوان یک ابزار پرداخت جدید در حال آماده‌سازی است. این خبرها در چند سال اخیر به صورت دوره‌ای منتشر می‌شود و در اسفندماه سال قبل، محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ریال دیجیتال در

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر : 881
New money in Iran

دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد که:

بانک مرکزی ایران در حال توسعه ریال دیجیتال است و این پروژه به عنوان یک ابزار پرداخت جدید در حال آماده‌سازی است. این خبرها در چند سال اخیر به صورت دوره‌ای منتشر می‌شود و در اسفندماه سال قبل، محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ریال دیجیتال در مرحله آزمایشی قرار دارد و تدریجاً به توسعه و بهبود آن پرداخته خواهد شد. در حال حاضر، محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی، اظهار داشته است که ریال دیجیتال واقعاً ریال است و دارای ویژگی‌ها و خصوصیات ریال است.

به‌طور کلی، ریال دیجیتال یک پروژه حاکمیتی و ملی است و به‌عنوان یک ابزار پرداخت جدید در حال توسعه توسط بانک مرکزی قرار دارد. این پروژه هنوز متوقف نشده است، اما بانک مرکزی در حال صورت‌بندی مجوزهای قانونی مورد نیاز برای اجرای آن بوده است. قانون جدید بانک مرکزی که تقریباً نهایی شده و در حال ابلاغ است، به بانک مرکزی اجازه رسمی برای انتشار ریال دیجیتال را نیز می‌دهد.

مانی یکتا اظهار می‌کند که پروژه ریال دیجیتال از نظر فنی به مرحله مطلوبی رسیده است و به زودی خبرهای مثبتی در این زمینه خواهیم داشت. بانک‌ها در حال حاضر در حال تکمیل اقدامات فنی مربوط به ریال دیجیتال هستند و در حال پایان‌دهی به این فرآیند هستند. هم‌چنین، قبلاً زیرساخت‌های فنی بانک‌های ملی، ملت و تجارت برای عملیات ریال دیجیتال آماده شده بودند.

درباره ریال دیجیتال یا رمز ریال،

بانک مرکزی باید آن را به عنوان ریال دیجیتال تعریف کند و نه به عنوان رمز ارز ملی. این امر به این دلیل است که ماهیت رمز ارزها این است که پشتوانه آن‌ها بانک‌های مرکزی نیستند. به گفته مانی یکتا، پشتوانه پروژه ریال دیجیتال شامل اسکناس‌های بانک مرکزی و حاکمیت پولی کشور است و ریال دیجیتال همان اسکناس است، فقط به صورت کاملاً الکترونیکی ارائه می‌شود به جای اینکه به صورت کاغذی منتشر شود.

وی در پاسخ به سؤال درباره زمانبندی هدفمند برای اجرای گسترده این پروژه، اظهار کرد که به دست آوردن یک ابزار پرداخت همگانی نیاز به شکل‌گیری یک زیست‌بوم برای پذیرش آن دارد. بخشی از این شکل‌گیری زیست‌بوم وابسته به فضای کسب‌وکار و خود بانک‌ها است. بنابراین، اگر به قوام کامل نرسد، نمی‌توان زمان مشخصی برای اجرای آن تعیین کرد.

رمز ریال یا ریال دیجیتال نوعی پول نقد الکترونیک است که به عنوان نسخه الکترونیکی اسکناس‌های متداول در ایران ظاهر شده است و ارزش آن به ریال کاغذی سنتی مربوط می‌شود.

هدف از ایجاد و ارائه رمز ریال در هیچ حالتی جایگزینی آن با بیت‌کوین و سایر رمزارزها نیست. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر پایه شبکه بلاکچین است که تحت کنترل هیچ نهاد یا دولتی قرار ندارد. اما رمز ریال به عنوان یک مکمل برای ارزهای ملی در تسهیل مبادلات مالی یک کشور ارائه می‌شود و میزان عرضه آن توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.