مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه سرویس ابری هوش مصنوعی، توضیح می‌دهد: به طور کلی، سرویس ابری GPU به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به خرید سخت‌افزار فیزیکی، ظرفیت محاسباتی مورد نیاز خود را با پرداخت هزینه اشتراک، با کیفیت بالا دریافت کنند. در حال حاضر، شرکت هما با هدف

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر : 1302
هوش مصنوعی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه سرویس ابری هوش مصنوعی، توضیح می‌دهد: به طور کلی، سرویس ابری GPU به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به خرید سخت‌افزار فیزیکی، ظرفیت محاسباتی مورد نیاز خود را با پرداخت هزینه اشتراک، با کیفیت بالا دریافت کنند. در حال حاضر، شرکت هما با هدف حمایت از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی، این سرویس‌ها را با یک قیمت 30 درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی قرار می‌دهد، به‌منظور ارائه سرورهایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

دکتر متین هاشمی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه هوش مصنوعی ابر (هما)،

در حاشیه نمایشگاه تلکام درباره سرویس‌های GPU این شرکت صحبت کرد. وی گفت: سرورهای قدرتمند هما به مخاطبان کمک می‌کنند تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را به سرعت آموزش داده و در کسب و کار خود از آنها استفاده کنند.

درباره افزایش ظرفیت سرورهای ابری نسبت به قدرت قبلی آنها، او گفت: افزایش رضایت مشتریان فعلی و اطلاع رسانی مناسب از خدمات هما، باعث شده است که تعداد مشتریان و درخواست‌های آنها برای استفاده از خدمات هما بیش از پیش افزایش یابد. بنابراین، با توجه به درخواست مشتریان جدید و نیز تمایل مشتریان فعلی به استفاده بیشتر از ظرفیت GPUها، تصمیم گرفته شد که برنامه افزایش ظرفیت GPUها تا سه برابر مقدار فعلی در دستور کار شرکت هما قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه هوش مصنوعی ابر اظهار داشت:

باید یادآوری کنم که ما در شرکت هما برنامه سه برابر کردن ظرفیت سرورها را برای سال 1403 در نظر داشتیم؛ اما با توجه به عملکرد مناسب در ارائه خدمات و افزایش تقاضا، این برنامه در سال 1402 و قبل از زمان مقرر اجرایی شد.

وی افزود: تا به حال ما زیرساخت VPS، GPU و VMهایی را که در داخل CPUها قرار داشتند را به مشتریان اجاره می‌دادیم. اما در حال حاضر، علاوه بر افزایش ظرفیت سرویس‌های قبلی، سرورهای جدید TESLA را نیز اضافه کرده‌ایم که به صورت VPS قابل اجاره است. اما تفاوتی که با سرویس‌های قبلی دارد، قدرت بسیار بیشتر، سرعت بالاتر و حافظه بیشتر GPUهای درون آن است. به همین دلیل، این سرورها به جای ارائه GPU تک یا دو گانه، به صورت پک هشت عددی عرضه می‌شوند. به عبارت دیگر، یک سرور با هشت GPU TESLA H100 HGX است. نکته قابل توجه این است که قیمت این سرورها نسبت به سرورهای قبلی بیشتر است و مشتریان نیز باید بطور قطع هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت هما با بیان اینکه یکی از اهداف آنها در حضور در نمایشگاه، اطلاع رسانی از ظرفیت جدید و جذب مشتریان بیشتر و تخصصی‌تر است، ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا با حضور در نمایشگاه، علاوه بر آشنایی و تعامل با مشتریان جدید، نیاز آنها به سرورهای تخصصی را بشناسیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای افزایش ظرفیت در این حوزه داشته باشیم. خوشبختانه، در طول برگزاری نمایشگاه، بازخوردها و جلساتی که با نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی درباره سرورهای ویژه برگزار کردیم، مناسب و رضایت‌بخش بوده است.

وی افزود: بودجه لازم برای تهیه و واردسازی سرورهای تخصصی ابری تأمین شده است و پس از عقد قرارداد، در دیتاسنتر ظرف یک الی دو ماه آینده، سرورها آماده سرویس دهی به مشتریان خواهند بود. اما باید تأکید کنم که این زمان بسیار به استقبال مشتریان بستگی دارد.

هاشمی با اشاره به مخاطبان ویژه این سرویس‌های ابری، گفت: مشتریان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند. اول، مشتریان عادی که تعداد آنها در حال افزایش است، و دوم، مشتریانی که در حوزه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و تاکنون مشتریان ما نبوده اند. مشتریان دسته دوم به دلیل حیطه فعالیت خود به این سرویس‌ها نیاز دارند و در جستجوی آن هستند. بنابراین، نیازی به توجیه آنها برای خرید نیست. تنها نیازمندیم که شرکتی باشیم که این خدمات را ارائه می‌دهد، و ما در حال ایجاد بسترهای لازم برای آن هستیم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، برای ما مهم است که کدام مخاطبان نیاز به این سرویس‌ها دارند تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. این سرویس‌ها گران قیمت و بسیار ویژه هستند و به همین دلیل نیز نیازمند حمایت ویژه و ارائه سرویس‌های بیشتری هستند.

وی توضیح داد: قیمت گذاری شرکت هما 30 درصد کمتر از سطح قیمت جهانی است، زیرا هزینه‌های ما در داخل کمتر است. همچنین، تهیه این سرویس‌های ابری بسیار دشوار است و بسیاری از کشورهای خارجی قادر به تهیه آنها نیستند. این GPUها تحریم شده‌اند و نه تنها ایران، بلکه 30 تا 40 کشور دیگر در سطح جهانی نیز از داشتن آنها محروم هستند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.