مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه سرویس ابری هوش مصنوعی اظهار می‌کند که سرویس ابری GPU به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با پرداخت هزینه اشتراک، بدون نیاز به خرید سخت‌افزار فیزیکی، ظرفیت محاسباتی مورد نیاز خود را با کیفیت بالا دریافت کنند. در حال حاضر، شرکت هما با هدف حمایت از

تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر : 1333
Artificial intelligence cloud service

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه سرویس ابری هوش مصنوعی اظهار می‌کند که سرویس ابری GPU به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با پرداخت هزینه اشتراک، بدون نیاز به خرید سخت‌افزار فیزیکی، ظرفیت محاسباتی مورد نیاز خود را با کیفیت بالا دریافت کنند. در حال حاضر، شرکت هما با هدف حمایت از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی، این سرویس‌ها را با 30 درصد تخفیف نسبت به سطح قیمت جهانی قرار می‌دهد، به منظور ارائه سرورهایی که تحریم شده‌اند.

دکتر متین هاشمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه هوش مصنوعی ابر (هما)، در گفت‌وگو با سیتنا در حاشیه نمایشگاه تلکام درباره سرویس‌های GPU این شرکت صحبت کرد. او اظهار داشت که سرورهای قدرتمند هما به مخاطبان کمک می‌کنند تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را به سرعت آموزش داده و در کسب و کار خود از آنها بهره‌برداری کنند.

درباره افزایش ظرفیت سرورهای ابری نسبت به ظرفیت قبلی

او اظهار داشت که افزایش رضایت مشتریان فعلی و ارائه مناسب خدمات اطلاع رسانی درباره هما، باعث شده است تا تعداد مشتریان و درخواست‌های آنها برای استفاده از خدمات هما نسبت به گذشته افزایش یابد. به همین دلیل، با توجه به درخواست‌های مشتریان جدید و تمایل مشتریان فعلی به استفاده بیشتر از ظرفیت GPUها، برنامه‌ای برای سه برابر کردن ظرفیت GPUها در دستور کار شرکت هما قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه هوش مصنوعی ابر افزود:

در ابتدا برنامه سه برابر سازی ظرفیت سرورها را برای سال 1403 در نظر گرفتیم، اما با توجه به عملکرد موفق در ارائه خدمات و افزایش تقاضا، این برنامه در سال 1402 و زودتر از زمان مقرر اجرا شد.

وی اضافه کرد: تا به حال، ما زیرساخت‌های VPS، GPU و VM که در داخل CPU‌ها قرار داشتند را به مشتریان اجاره می‌دادیم. اما در حال حاضر، علاوه بر افزایش ظرفیت سرویس‌های قبلی، سرورهای جدید TESLA را نیز اضافه کرده‌ایم که به صورت VPS قابل اجاره است. اما تفاوت آن با سرویس‌های قبلی این است که GPU‌های داخل آنها بسیار قوی‌تر، سریع‌تر و با حافظه بیشتری ارائه می‌شود. به همین دلیل، این سرورها به جای ارائه تک GPU یا دو GPU، به صورت پک هشت عددی عرضه می‌شوند. به عبارت دیگر، این سرور یک سرور هشت GPU است که هشت GPU TESLA H100 HGX را در اختیار دارد. نکته قابل توجه این است که قیمت این سرورها نسبت به سرورهای قبلی بیشتر است و مشتریان نیز قاعدتاً باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت هما ادامه داد و اظهار کرد که یکی از اهداف آنها برای حضور در نمایشگاه، اطلاع‌رسانی درباره ظرفیت جدید و جذب مشتریان بیشتر و تخصصی‌تر است. او توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که با حضور در نمایشگاه، علاوه بر آشنایی و تعامل با مشتریان جدید، نیاز آنها به سرورهای تخصصی را بشناسیم تا براساس آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای افزایش ظرفیت در این حوزه داشته باشیم. خوشبختانه، بازخوردها و جلساتی که با نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی در طول برگزاری نمایشگاه درباره سرورهای ویژه برگزار کردیم، مناسب و رضایت‌بخش بوده است.

وی افزود: باید ذکر کنم که بودجه ارزی مورد نیاز برای تهیه و واردسازی این سرورهای تخصصی تأمین شده است و بین یک تا دو ماه پس از عقد قرارداد، سرورها آماده سرویس دهی در دیتاسنتر خواهند بود. اما باید تأکید کنم که این مسئله بسیار به استقبال مشتریان وابسته است.

هاشمی با اشاره به اینکه این سرویس‌های ابری مخاطبان خاص خود را دارند، گفت:

مشتریان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند. اول، مخاطبان سرویس‌های عادی که تعداد آنها در حال افزایش است. و دوم، مخاطبانی که کارهای تخصصی هوش مصنوعی انجام می‌دهند و تا به حال مشتریان ما نبوده‌اند. مشتریان دسته دوم به دلیل حیطه فعالیت خود به این سرورها نیاز دارند و به دنبال استفاده از آنها هستند. بنابراین، نیازی به توجیه آنها برای خرید نیست؛ به همین دلیل، تنها نیاز به شرکتی است که این خدمات را ارائه دهد و ما در حال ایجاد بسترهای لازم برای این منظور هستیم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، مسئله حائز اهمیت برای ما این است که کدام یک از مخاطبان به این سرورها نیاز دارند تا بتوانیم ارتباط دوسویه‌ای با آنها برقرار کنیم. این سرویس گرانقیمت و بسیار ویژه است و به همین دلیل، نیاز به حمایت و سرویس‌های ویژه بیشتری دارد که برای آن ارائه می‌شود.

وی به این توضیح پرداخت: قیمت گذاری شرکت هما کمتر از ۳۰ درصد قیمت جهانی و بین‌المللی است، زیرا هزینه‌های ما در داخل کمتر است. همچنین باید توجه کنیم که تهیه این سرورهای ابری بسیار دشوار است و بسیاری از کشورهای خارجی قادر به تهیه آن نیستند. این GPUها سرورهای تحریم شده هستند و نه تنها ایران، بلکه ۳۰ تا ۴۰ کشور دیگر در سطح بین‌المللی هم از دسترسی به آن محروم شده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها از جمله کشورهای خاورمیانه، ترکیه، عربستان، امارات، چین، ویتنام و کشورهای آمریکای جنوبی نیز تحریم شده‌اند و قادر به دریافت این GPUها نیستند. حتی در صورت ارائه این سرورهای ابری، دریافت آن برای هر مشتری امکان پذیر نیست و تنها به یک گروه خاص ارائه می‌شود.

در پایان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هما اظهار کرد که این نسل از سرورهای ابری با ظرفیت GPU بی‌نظیر برای اولین بار توسط این شرکت ارائه می‌شود. همچنین، علاوه بر این سرویس‌ها، شرکت هما در حوزه ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری نیز فعالیت می‌کند. به طور خلاصه، شرکت هما در سه زمینه فعالیت می‌کند: افزایش سه برابری ظرفیت سرورها نسبت به سرویس‌های قبلی، ارائه سرورهای بسیار قوی برای استفاده در الگوریتم‌های LLM، Generative Al و هوش مصنوعی مولد، و ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری ML-OPS و Auto-ML که در حال حاضر در دست آزمایش هستند و فرآیند کار هوش مصنوعی را آسان‌تر می‌سازند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.