کشور ما دارای ذخایر معدنی متنوعی است که در نقاط مختلف ایران پراکنده شده‌اند. استان کرمان، یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران است که برخی از معادن مهم و غنی را در خود جای داده و دارای تنوع بالایی در مواد معدنی می‌باشد. از جمله معادن برجسته استان کرمان، معدن مس سرچشمه و معدن فیروزه است

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر : 820
معدن مس

کشور ما دارای ذخایر معدنی متنوعی است که در نقاط مختلف ایران پراکنده شده‌اند. استان کرمان، یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران است که برخی از معادن مهم و غنی را در خود جای داده و دارای تنوع بالایی در مواد معدنی می‌باشد. از جمله معادن برجسته استان کرمان، معدن مس سرچشمه و معدن فیروزه است که برای صنایع دیگر اهمیت فراوانی دارند.

مس دارای کاربردهای متنوعی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ساخت سیم مسی
  • ساخت سازهای بادی
  • استفاده در موتورهای الکترومغناطیسی
  • استفاده در هنرهای تزئینی و مجسمه سازی
  • استفاده در ساخت دستگیره‌ها
  • استفاده در تولید لوله‌ها
  • استفاده در معماری ساختمان‌ها

معرفی معدن مس سرچشمه:

معدن مس سرچشمه در فاصله 50 کیلومتری شهر رفسنجان و در بخش مرکزی زاگرس واقع شده است. این معدن، یکی از بزرگترین مجتمع‌های معدنی صنعتی جهان است. به عنوان بزرگترین معدن مس ایران شناخته می‌شود و نیاز صنایع مختلف به مس بخش قابل توجهی از تامین مس را از این معدن برآورده می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ذخایر این معدن حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تن سنگ سولفوری را تخمین زده‌اند و این معدن در جهت کمربند جهانی مس قرار دارد. تاریخ تشکیل این معدن به حدود 25 میلیون سال پیش بازمی‌گردد و نوع سنگ موجود در این منطقه، گرانودیوریت است.

تاریخچه معدن مس سرچشمه:

معدن مس سرچشمه به دلیل جاری بودن آب‌های رنگارنگ خود، از سالیان گذشته توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. علاوه بر رنگ آب و رسوبات زیبایی در جویبارهای اطراف این منطقه وجود دارد که از گذشته تا به امروز جذابیت خاصی به آن می‌بخشد. رسوبات مورد بحث در واقع سولفات مس است و هنوز هم اثرات آن در اطراف معدن قابل مشاهده است.

معدن مس سرچشمه برادران رضایی در سال 1307 کشف شد. سال‌ها بعد، در سال 1345، فعالیت‌های اکتشافی و پی جویی برای این معدن آغاز شد.

عملیات استخراج از این معدن تحت نظر شرکت سهامی معادن کرمان آغاز شد و در سال 1346 با همکاری یک شرکت انگلیسی، طرح‌های کلی حفاری برای این معدن تدوین شد. این همکاری تا سه سال ادامه یافت، اما در سال 1349، شراکت بین شرکت‌های ایرانی و انگلیسی متوقف شد و از آن پس، معدن مس سرچشمه تحت نظارت “شرکت سهامی معادن مس سرچشمه” فعالیت خود را ادامه داد.

تاریخچه معدن مس سرچشمه:

در سال 1354، عملیات حفاری عمیق در معدن مس سرچشمه آغاز شد و از سال 1355، شرکت آناکاندا شرایط جدیدی را برای این معدن ایجاد کرد. توافق‌هایی بین آناکاندا و شرکت ملی صنایع مس ایران بر سر استخراج و بهره‌برداری از معدن سرچشمه به شکلی رسیدند، اما در نهایت در دوران انقلاب، تمامی این توافقات متوقف شدند. فعالیت‌های معدن سرچشمه در سال 1357 دوباره آغاز شد و در سال‌های 1360 تا 1362 تحت نظارت مهندسین ایرانی بهره‌برداری شد.

در سال 1380، بهره‌برداری از این معدن به صورت جدی‌تری انجام شد و هر ساله حدود 14 میلیون تن مس از آن استخراج می‌شود. تخمین زده شده است که عمر این معدن تا سال 1403 ادامه خواهد داشت.

روش استخراج مس در این معدن با استفاده از انفجار از زیر زمین انجام می‌شود. پس از استخراج مس، مواد معدنی به کارخانه‌های فراوری مس ارسال می‌شوند تا فرایندهای مختلف روی آن‌ها انجام شود. در این مراحل، ناخالصی‌های موجود در سنگ جدا شده و به حد قابل استفاده در صنایع دیگر تبدیل می‌شوند.

اگر علاقه‌مند به تهیه مس با کیفیت از معادن کشور خود هستید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان فروش ما در ماگماماینر تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم جهت خرید مس با بهترین قیمت ممکن به شما ارائه شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.