“سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد که بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی‌ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرده است و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد.” سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری امروز اعلام کرد که: در بخش حقیقی اقتصاد ایران، گزارشی منتشر

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
کد خبر : 1704
meat and bread

“سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد که بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی‌ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرده است و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد.”

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری امروز اعلام کرد که:

در بخش حقیقی اقتصاد ایران، گزارشی منتشر شده است که به میزان تولید و فروش شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور پرداخته است. طبق این گزارش، در ماه دی سال جاری، تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: “در ماه دی، تولید با افزایش ۱.۹ درصد نسبت به ماه قبل و با رشد ۴.۵ درصد نسبت به آذر ماه، افزایش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: “در صنعت شیمیایی و فلزات، به ترتیب، افزایش ۶ و ۹ درصدی را مشاهده کرده‌ایم. اهمیت این افزایش در ماه دی این است که در فصل سرد سال، علی رغم سختی دسترسی به گاز، تولید در این بخش رشد داشته است.

کاهش رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد را نیز درباره بخش قیمتی اقتصاد اظهار کرد

وی افزود که هدف گذاری کنترل نقدینگی تا پایان امسال ۲۵ درصد بوده است و در پایان ماه دی به ۲۵.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین، رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷ درصد رسیده است که کمترین میزان در طول ۱۷ ماه گذشته می‌باشد. در دولت قبل، رشد نقدینگی به ۴۰ درصد رسیده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که بر اساس اطلاعات مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن در پایان ماه دی نسبت به ماه دی سال ۱۴۰۱، ۱۱ درصد کاهش یافته است. همچنین، نسبت به اردیبهشت ماه امسال نیز تقریباً ۷۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن را داشته‌ایم. البته، این کاهش به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌هاست و البته در سال جاری، قیمت‌های مسکن به طور مطلق نیز کاهش یافته است. تورم ماهانه در بخش مسکن در امسال به اندازه ۵ ماه منفی بوده و در سایر ماه‌ها رشد بسیار کمی داشته است. در ماه‌هایی که تورم منفی نبوده، رشد مثبت زیر ۲ درصد بوده است.

درباره رشد ۳۰ درصدی ترانزیت نیز، خاندوزی اظهار کرد که ترانزیت از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در پایان ماه دی عبور کرده است، که نسبت به دوره ۱۰ ماهه پارسال، رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد افزود: ما انتظار داریم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا از ایران رسیده باشیم. برای دولت سیزدهم، اهمیت رشد ترانزیت به دلیل بی‌اثر بودن تحریم‌ها است. ما به دنبال توسعه ارتباطات بین المللی و جایگاه اقتصادی ایران در منطقه و همسایگان هستیم تا تحریم‌ها کمتر اثرگذار باشند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ساماندهی رمزارزها تصریح کرد:

راهبرد دولت در این زمینه شفافیت و قابلیت مشاهده است. همچنین، ما در حال تدوین قوانینی هستیم تا جلوی کلاهبرداری‌ها را بگیریم و هم شفافیت را حفظ کنیم. در سایر کشورها نیز ابزارهای مختلفی برای مشاهده قابلیت مشاهده در این زمینه ایجاد شده است، به خصوص که این حوزه طبیعتاً تمایلی به عدم شفافیت دارد.

سند رمزارزها در حال تدوین است. به این مورد خاندوزی اضافه کرد که در قانون جدید بانک مرکزی که در آذر ماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، وظیفه تهیه سندی برای رمزارزها به عهده بانک مرکزی قرار گرفته است تا به شفافیت در این زمینه برسد. بانک مرکزی در حال حاضر سند را تهیه کرده و در مراحل بررسی و تأیید قرار دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به صدور مجوز صید در استان هرمزگان اظهار کرد:

پس از ۲۰ سال، صدور مجوز صید از حوزه انحصار خارج شده و به راحتی در دسترس صیادان قرار گرفته است.

وی افزود: با همکاری استانداری هرمزگان، صدور مجوز فقط برای ساکنان ساحلی و صیادان بدون نیاز به اوراق و مراجعه حضوری انجام می‌شود.

خاندوزی ادامه داد: فرآیند ثبت درخواست برای استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر نیز آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای صید و قایق ثبت کنند. پس از تکمیل لیست، این فرآیند برای استان خوزستان نیز اجرا خواهد شد.

تغییر ساعت رسمی کشور صورت نمی‌گیرد

اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت بود. وی درباره تغییر ساعت کار رسمی به این صورت صحبت کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد. طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی، دولت اختیار دارد ساعت دستگاه‌های زیرمجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که بهره‌وری مصرف انرژی به حداکثر برسد.

وی افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم پارسال، تغییر ساعت اداری در دستگاه‌های زیرمجموعه دولت و نهادهای عمومی، منجر به صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاوات برق در مصرف کشور شده است. این مقدار معادل تولید سه نیروگاه است.

خاندوزی هم اضافه کرد: با توجه به اثربخشی این سیاست، در سال آینده نیز دولت قصد دارد از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده کند.

موافقت با افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها

این بار وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیحاتی در این باره ارائه کرد. وی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها اظهار کرد: سیاست دولت در این زمینه این است که سهم هزینه نان در معیشت و خانوارها به حداقل برسد. در ابتدا، این سهم ۲.۵ درصد بوده است، اما در حال حاضر به ۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در برخی استان‌ها، تقاضای افزایش قیمت نان مطرح شده بود که به شوراهای آرد و نان مراجعه شد و تصویب شد. با این حال، اگر هرگونه تخلفی در قیمت و کیفیت رخ دهد، بررسی و رسیدگی به آن مسئله در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیرات صورت خواهد گرفت.

همچنین، وزیر اقتصاد درباره وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزارتخانه‌ها در خصوص عرضه سهام شرکت‌های تابعه، اظهاراتی داشت. وی گفت: در دو سال قبل، مسئله عرضه سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه ذکر شده بود، اما به دلیل عدم اجرای آن، به خاطر عدم ارائه سهام شرکت‌های خود توسط برخی وزارتخانه‌ها، اجرا نشد.

وزیر اقتصاد افزود: ما تاکید داریم که شرکت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند، شرکت‌های ارزشمند باشند. امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را برطرف کنیم. مذاکرات اولیه با وزارتخانه‌های مربوطه و حوزه حقوقی دولت صورت گرفته است و امیدواریم که رأی دولت را در این زمینه بدست آوریم.

قیمت گوشت به زودی متعادل می‌شود

این بار سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به یک سؤال درباره افزایش قیمت گوشت اظهاراتی داشت. وی اعلام کرد: دولت دو اقدام مهم را در این زمینه در دستور کار قرار داده است. ابتدا، وزارت جهاد کشاورزی با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده‌های دامی سعی در حمایت از تولیدکنندگان و تعادل‌بخشی به بازار از طریق واردات دارد.

وی افزود: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین قیمت‌ها که نگرانی صحیح مردم است، به زودی به نتیجه برسد.

دنبال افزایش مناطق آزاد جدید نیستیم این بار سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به یک سؤال درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه و نظر دولت درباره این موضوع اظهاراتی داشت. وی اعلام کرد: دولت در سال گذشته یک لایحه درباره تعطیلات به مجلس ارائه کرده است و در انتظار تصویب آن در مجلس هستیم. هر چه قانون تصویب کند، ما طبق قانون عمل خواهیم کرد.

وی درباره مناطق آزاد نیز توضیح داد: رویکرد دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد به صورت قابل توجهی نیست. در سال گذشته، هفت منطقه آزاد جدید ایجاد شدند و این مناطق جدید به دلیل نیاز به طرح‌های تفصیلی، مدت‌ها زمان برای شروع فعالیت خود نیاز داشتند.

وی افزود: بنابراین، سیاست ما این است که این مناطق فعال شوند و همچنین کیفیت مناطق آزاد نسل اول افزایش یابد. هنوز به دلیل مشکلاتی که به دلیل محدودیت‌های برخی دستگاه‌ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد بوجود آمده است، دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای کنترل افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، اظهاراتی داشت. وی گفت: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی برای کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

“دغدغه اصلی بانک مرکزی، کنترل نرخ ارز است”، به قول خاندوزی. او تأکید کرد که بانک مرکزی به شدت با مشکل افزایش غیرقابل پیش‌بینی نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته مبارزه کرده است و در آینده نیز این سیاست را ادامه خواهد داد؛ زیرا ناپایداری در نرخ ارز، هدف کنترل تورم را برهم می‌زند و کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. رئیس‌جمهور هم تأکید کرده است که کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن، بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خودروها، واردات خودروهای خارجی و کنترل قیمت خودرو صحبت کرد. او گفت: راهبرد دولت، که وزارت صنعت آن را پیگیری می‌کند، به تعادل رساندن قیمت خودروهای داخلی از طریق افزایش تولید و واردات خودروهای خارجی است.

وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده است که به زودی به طور مفصل درباره سیاست‌های خودرویی صحبت خواهد کرد. فصل الخطاب، راهبردهای خودرویی است که در اولویت دولت قرار دارد و آنچه وزیر صنعت اعلام می‌کند، از آنچه سایر مقامات مرتبط صحبت می‌کنند، مهم‌تر است.

خاندوزی درباره ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی به پروازهای داخلی نیز صحبت کرد. او گفت: در برنامه هفتم توسعه، بندی در این خصوص وجود داشت که در نهایت با تأیید صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد. در دولت، هیچ تصمیمی از سوی کمیسیون‌ها در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد که برنامه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، با توجه به جزئیاتی که رئیس سازمان هواپیمایی اشاره کرده است، توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری خواهد شد.

فروش برق با استفاده از رمزارز، امکانی جدید است که سخنگوی اقتصادی دولت درباره آن صحبت کرده است. طبق اعلام او، در بورس انرژی، تابلویی برای برق تجدیدپذیر ایجاد شده است و این امکان فراهم شده است که برق با صنایع تبادل شود. همچنین، بخش خصوصی قادر است نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر را راه‌اندازی کند و برق تولیدی را حتی با استفاده از رمزارز به فروش برساند. در این زمینه، تسهیلات با نرخ ترجیحی برای راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم با اتخاذ این تدابیر و همچنین مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بتوانیم نیازهای انرژی کشور را تامین کنیم. این اقدامات همچنین به کاهش آلودگی و مصرف سوخت‌های هیدروکربنی نیز کمک خواهد کرد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.