کمبود چه ویتامینی باعث وز شدن مو میشود داشتن موی صاف و خوش حالت، آرزوی هر فردی است. اما عوامل مختلفی باعث آسیب دیدن و ور شدن مو می شوند که بروز آن ها، باعث به خطر افتادن سلامت مو، بد حالتی و حتی ریزش مو نیز می شوند. یکی از مهمترین دلایل وز شدن

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
کد خبر : 664
موهای خشک و وز

کمبود چه ویتامینی باعث وز شدن مو میشود

داشتن موی صاف و خوش حالت، آرزوی هر فردی است. اما عوامل مختلفی باعث آسیب دیدن و ور شدن مو می شوند که بروز آن ها، باعث به خطر افتادن سلامت مو، بد حالتی و حتی ریزش مو نیز می شوند. یکی از مهمترین دلایل وز شدن مو، کمبود ویتامین و برخی از عناصر غذایی مهم هستند. این عناصر برای سلامت مو و حالت دهی آن، ضروری بوده و کمبود آن ها باعث این مشکلات می شوند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی علت وز شدن مو و راه حل های مورد استفاده برای برطرف شدن آن می پردازیم.

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است

کمبود ویتامین‌ها، یکی از عوامل موثر در خشکی مو هستند. در صورتی که دچار خشکی مو شده اید، احتمالا به دلیل کمبود برخی از ویتامین ها باشد. در زیر به برخی از ویتامین هایی که کمبود آن ها باعث خشکی مو می شوند، می پردازیم.

  • ویتامین A

ویتامین A در حفظ سلامت پوست و موها نقش بسیار مهمی دارد. کمبود این ویتامین، می‌تواند خشکی پوست و مو را در پی داشته باشد. برخی منابع غذایی غنی از ویتامین A شامل گوشت کبک و مرغ، هویج، کدو، شلغم، سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم، تخم مرغ و ماهی چرب، مانند ماهی قزل آلا هستند.

  • ویتامین B7 (بیوتین)

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که در سلامتی پوست و مو نقش مهمی دارد. کمبود بیوتین، در بیشتر موارد، با خشکی مو همراه می شود. غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل، ماهی، اسفناج، قارچ و نخودچی، منابع خوبی از بیوتین هستند.

  • ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان قوی شناخته می ‌شود و نقش مهمی در سلامت موها دارد. کمبود ویتامین C یکی از عوامل مهم در خشکی مو و مشکلات ناشی از آن است. میوه ‌ها و سبزیجات تازه مانند پرتقال، تمشک، توت ‌فرنگی، نارنج، فلفل قرمز و سبز، توت سیاه و گیلاس منابع سرشاری از ویتامین سی هستند که مصرف آن ها می تواند باعث جلوگیری از بروز خشکی مو شود.

  • ویتامین E

کمبود ویتامین E نیز یکی دیگر از دلایل بروز خشکی مو است. ویتامین E یک آنتی ‌اکسیدان قوی بوده و نقش مهمی در حفظ رطوبت موها دارد. وقتی بدن، کمبود ویتامین E داشته باشد، ممکن است تولید روغن طبیعی موها کاهش یابد و که در نتیجه این امر، خشکی و شکنندگی موها به وجود می آید.

به علاوه، ویتامین E می‌تواند باعث حفظ سلامت پوست و جلوگیری از خشکی و التهاب آن شود. موهای سر بخشی از پوست هستند و تاثیرات مثبت ویتامین E بر روی پوست می‌تواند به صورت مستقیم به سلامت موها نیز کمک کند.

علاوه بر کمبود ویتامین‌ ها، عوامل دیگری مانند استفاده از محصولات شیمیایی قوی، حرارت ناشی از ابزارهای حالت دهنده مو، مصرف آب به مقدار کم و موارد دیگر نیز می ‌توانند باعث خشکی مو شوند.

موهای خشک و وز

بهترین روغن برای موهای خشک و وز

یکی از روش های موثر و کاربردی برای برطرف شدن خشکی و وز شدن مو، استفاده از روغن های طبیعی است. برخی از بهترین روغن ها برای رفع خشکی و وز شدن مو، عبارتند از:

  • روغن آرگان

روغن آرگان حاوی ویتامین‌ ها، اسیدهای چرب ضروری (مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک) و آنتی ‌اکسیدان ‌های مفید است که به تغذیه عمیق موها کمک کرده و رطوبت طبیعی موها را حفظ می ‌کنند.

روغن آرگان می ‌تواند به طور موثر، در بهبود بافت مو و افزایش لطافت و نرمی آن عمل کند. با استفاده منظم از این روغن، می ‌توانید موهای خشک و آسیب ‌دیده را مرطوب کنید و را از خشکی و شکنندگی موهای خو جلوگیری نمایید.

برای استفاده از روغن آرگان برای موها، می‌ توانید مقدار کمی از روغن را در کف دست خود بریزید و به آرامی آن را روی موهای خشک بمالید. می ‌توانید روغن را از ریشه تا انتهای موها ماساژ دهید و سپس آن را به خوبی در لا به لای موها پخش کنید. پس از اعمال روغن، موها را به خوبی شانه بزنید تا روغن به طور یکنواخت در آن توزیع شود. برای نتیجه بهتر، می‌توانید روغن را به مدت حداقل 30 دقیقه بر روی مو گذاشته و سپس آنها را با شامپوی مناسب شستشو دهید.

علاوه بر این ها، روغن آرگان را می ‌توانید به عنوان یک محصول مرطوب ‌کننده نهایی بعد از شستشوی موها استفاده کنید. پس از شستشو و هنگامی که موها هنوز مرطوب هستند، مقدار کمی از روغن را در دست خود بریزید و بر روی موها بمالید. این کار به حفظ رطوبت موها کمک کرده و آنها را نرم و لطیف می ‌کند. از دیگر روغن های موثر برای رفع خشکی و وز شدن مو، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • روغن نارگیل
  • روغن‌های جوجوبا و مورینگا

این روغن ها نیز دارای خواص مشابهی با روغن آرگان هستند و دستورالعمل استفاده از آن ها نیز یکسان است.

موهای خشک و وز

علت وز شدن مو در طب سنتی

در طب سنتی، دلایل مختلفی برای وز شدن مو وجود دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • عدم تعادل هورمونی

تغییرات در سطح هورمون ‌ها، از جمله هورمون‌های تیروئید، استروژن و آندروژن، می ‌توانند به وز شدن موها منجر شوند.

  • نارسایی تغذیه

کمبود عناصر غذایی اساسی مانند آهن، روی، ویتامین‌ ها (مانند ویتامین A، B، C و D) و اسیدهای چرب امگا-3 به ضعف و آسیب موها و در نتیجه وز شدن موها منجر می شوند.

  • استفاده از محصولات شیمیایی مضر

استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مانند رنگ مو، مواد حالت دهنده و محصولات حاوی الکل و سولفات، می ‌توانند سبب آسیب و وز شدن موها شود.

علاوه بر این ها، استرس و فشار روحی، ضعف عضلات صورت، کمبود انرژی و بسیاری عوامل خارجی دیگر، می توانند در وز شدن و خشکی موها، تاثیر مستقیمی داشته باشند.

  • احیا و آبرسانی مو

استفاده از روغن‌ های طبیعی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن جوجوبا می ‌توانند باعث احیا و آبرسانی موها شوند.

مصرف مواد غذایی سالم و تغذیه ‌ای مناسب نیز از عوامل موثر در تقویت و آبرسانی موها هستند. در رژیم غذایی خود موادی مانند میوه‌ ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، مغزها و آجیل را به میزان کافی مصرف ‌کنید. مصرف آب کافی هم نباید فراموش شود. علاوه بر این، استفاده از ماسک های مو که حاوی مواد آبرسان هستند، از روش های مناسب برای احیا موهای آسیب دیده به شمار می روند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.