بورس کالای ایران در یک اطلاعیه توضیح داده است که به منظور رفع ابهامات و شایعات مرتبط با ایجاد اختلال در فرآیندهای بازار سرمایه، که پس از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به وجود آمده است، فعالیت بازارهای اوراق بهادار مبتنی بر طلا صرفاً بر اساس مقررات و قوانین بازار سرمایه انجام می‌شود. این اقدام بر

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر : 1425
Gold trading markets

بورس کالای ایران در یک اطلاعیه توضیح داده است که به منظور رفع ابهامات و شایعات مرتبط با ایجاد اختلال در فرآیندهای بازار سرمایه، که پس از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به وجود آمده است، فعالیت بازارهای اوراق بهادار مبتنی بر طلا صرفاً بر اساس مقررات و قوانین بازار سرمایه انجام می‌شود. این اقدام بر اساس بند (ج) ماده ۲۶ قانون احکام دائمی معاملات بازارهای اوراق بهادار انجام می‌شود.

بورس کالای ایران، با تایید و حضور معاون اول محترم رئیس جمهور

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ راه‌اندازی شده است.

به علاوه، بورس کالای ایران تعهد دارد حقوق مالکانه نزدیک به ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار را باارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در بازار رسمی اوراق بهادار مبتنی بر طلا حفظ کند و تمام تعهدات و تضامین لازم در خصوص امنیت و انجام وظایف مورد نیاز را از خرابه‌های بورسی اخذ می‌کند. بورس کالای ایران به عنوان تنها مرجع رسمی برای معاملات انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا در مقررات متعدد حمایت قانونی نیز قرار دارد.

با کمک به گسترش بازار رسمی طلا

که در سال‌های اخیر مورد تقاضای فعالان اقتصادی قرار داشته است، با ارتقای شفاف‌سازی، ذخایر طلای کشور تجمیع می‌شود و زمینه‌های پولشویی و قاچاق کاهش می‌یابد. موجودی طلای موجود در خزانه‌های بورس بالغ بر ۴,۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰,۰۰۰ سکه طلا است، اما تنها ۲۰ کیلوگرم طلا در سال گذشته بر اساس درخواست صاحبان اوراق ترخیص و تحویل شده است. همه طلاهای موجود در بازار بورس دارای شناسنامه و تایید مالکیت هستند و هیچ گونه سوءاستفاده برای قاچاق طلا در این بازار ممکن نیست. لازم به ذکر است که شورای عالی بورس در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ به راه‌اندازی بازار اوراق طلا خارج از بورس مخالفت کرده و این موضوع را به اعضای این شورا اعلام کرده است، از جمله بانک مرکزی.

به اطلاع فعالان بازار می‌رساند که فعالیت بازارهای مربوطه بر اساس رویه‌های فعلی همچنان ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در یک بخشنامه به شبکه بانکی اعلام کرده است: اخذ سکه و شمش طلا از اشخاص به صورت امانت و صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر روش‌ها، تنها پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره 260785/02 به تاریخ 1402/10/24 به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأکید کرده است:

“مؤسسات اعتباری مجاز هستند بر اساس بند (7-3) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی، که مطابق تصمیم مورخ 27/10/1390 شورای محترم پول و اعتبار مصوب شده است، به «قبول و نگهداری اشیاء گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان» اقدام نمایند. اما اخیراً برخی از مؤسسات اعتباری به طور نادرست با استناد به این بند و بر خلاف روال و قواعد متعارف اجاره صندوق امانات، در ارایه خدمات دریافت و نگهداری اشیاء گرانبها از اشخاص، تصمیم به دریافت سکه و شمش طلا از مشتریان گرفته و با صدور تأییدیه‌ای، امکان صدور گواهی برای صاحب امانت را از طریق سازوکارهای بورس کالا فراهم می‌کنند که قابلیت معامله را دارد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.