با ورود بهار و تابستان، برخی افراد با مشکلات حساسیت فصلی روبرو می‌شوند و مجبور می‌شوند از داروهای ضدآلرژی استفاده کنند، که ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشند. داروهای ضد آلرژی یکی از داروهای ضدآلرژی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیدروکسی زین است. استفاده اصلی هیدروکسی زین در درمان خارش و آلرژی است.

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر : 2068
الرژی

با ورود بهار و تابستان، برخی افراد با مشکلات حساسیت فصلی روبرو می‌شوند و مجبور می‌شوند از داروهای ضدآلرژی استفاده کنند، که ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشند.

داروهای ضد آلرژی

یکی از داروهای ضدآلرژی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیدروکسی زین است.

استفاده اصلی هیدروکسی زین در درمان خارش و آلرژی است. علاوه بر آن، این دارو در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام‌بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش‌های آلرژیک مانند کهیر مزمن و کنترل تهوع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هیدروکسی زین یک بلوک‌کننده هیستامین در بافت‌ها است.

اثر ضداضطراب این دارو احتمالاً ناشی از تأثیر آن بر روی مناطق زیرقشری سیستم عصبی مرکزی است. همچنین، اثر آرام‌بخش و خواب‌آور و ضدخارش احتمالاً به دلیل خاصیت ضدهیستامینی آن است. اثر ضداستفراغ نیز احتمالاً به تأثیر ضدموسکارینی این دارو مربوط می‌شود.

عوارض جانبی هیدروکسی زین:

عوارض شایع این دارو شامل اثرات افزایش انرژی و تحریک روانی، دیوانگی و آثار ضدموسکارینی مانند خشکی دهان می‌باشند.

قرص ایروکاست، داروی آلرژی:

اگر با مشکلات حساسیت فصلی یا آسم مواجه هستید، حتماً با نام قرص ایروکاست آشنا هستید. افرادی که با آسم یا حساسیت فصلی و تنگی نفس آشنایی دارند، می‌دانند که این بیماری با سرفه‌های مکرر و آزاردهنده همراه است. برای درمان و پیشگیری از این سرفه‌های ناراحت‌کننده، قرص ایروکاست تجویز می‌شود.

استفاده از قرص ایروکاست برای درمان آسم استفاده می‌شود. مصرف منظم این قرص، به پیشگیری از تنگی قفسه سینه، خس خس سینه و تنگی نفس که در آسم رایج است، کمک می‌کند.

عوارض قرص ایروکاست:

عوارض قرص ایروکاست شامل سردرد، سرگیجه، خستگی، ضعف، درد دندان، سوءهاضمه، علائم آنفلوآنزا، اسهال، تهوع، درد گوش، برونشیت، تشنگی، عطسه، کهیر، تنگی عضلانی، سرفه و آزار پوستی، عفونت دستگاه تنفسی یا گوش، تغییرات رفتاری و ذهنی (استرس، خشونت، مشکلات در خواب، راه رفتن در خواب، مشکلات حافظه، افسردگی، هلاوسیناسیون، افکار خودکشی)، بی‌حسی و سوزش در پاها یا دست‌ها، درد یا تورم سینوس و ضعف عضلانی است.

قرص زادیتن (Zaditen)

دارویی است که از خانواده آنتی هیستامین‌ها می‌باشد. این دارو برای پیشگیری از بروز آسم، خارش، آلرژی و کهیر تجویز می‌شود. لازم به ذکر است که قرص زادیتن نباید برای درمان حملات حاد آسم استفاده شود و صرفاً به صورت پیشگیرانه توصیه می‌شود. مقدار مصرف این دارو باید حتماً توسط پزشک متخصص تعیین شود. به طور معمول، قرص زادیتن روزانه دو بار (یک یا دو قرص) و برای مدت چند هفته تجویز می‌شود.

عوارض جانبی قرص زادیتن شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه، تهوع، افزایش وزن، ناراحتی معده و تحریک عصبی می‌باشند.

کتوتیفن (Ketotifen)

نیز یک داروی آلرژی از خانواده آنتی هیستامین‌ها است. این دارو برای درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی و کهیر استفاده می‌شود. کتوتیفن عملکردی مشابه با بلوک کردن گیرنده H1 هیستامین دارد. هیستامین یک ماده شیمیایی است که از سیستم ایمنی آزاد می‌شود و عامل بروز بیشتر علائم التهابی ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی مانند آبریزش بینی است.

عوارض جانبی کتوتیفن شامل ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه، ضایعات پوستی و خشکی دهان می‌باشند.

قرص سیتریزین (Cetirizine)

نیز برای درمان حساسیت و خارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای درمان تب یونجه، کهیر و خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت و آلرژی مفید است. همچنین، از قرص سیتریزین برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو و پوست (در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی و حساسیت باشد) استفاده می‌شود. قرص و کپسول سیتریزین مناسب برای افراد بزرگسال و کودکان بیش از شش سال است و برای کودکان کوچک‌تر نیز مایع خوراکی موجود است.

عوارض شایع سیتریزین شامل عوارض آنتی کولینرژیک مانند خشکی دهان، خواب آلودگی و خستگی است.

ترفنادین: یک داروی آلرژی

قرص ترفنادین یک عضو از خانواده آنتی هیستامین‌ها است و برای درمان و پیشگیری از آلرژی‌ها، از جمله علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، کهیر و خارش، قرمزی و آبریزش چشم استفاده می‌شود. یکی از عوارض جانبی این دارو، آریتمی قلبی است.

حساسیت‌ها انواع مختلفی دارند و بیشترین بروز آنها در تغییر فصل‌ها، به خصوص در بهار و پاییز، رخ می‌دهد. در این شرایط، می‌توان از آنتی هیستامین‌ها به عنوان اقدام اولیه برای کاهش علائم استفاده کرد. قرص ترفنادین یکی از این داروهاست که در ادامه به معرفی بیشتر آن می‌پردازیم.

ترفنادین، یک آنتی هیستامین است که در درمان علائم آلرژیک و حساسیت‌ها، به خصوص تب یونجه و کهیر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در کاهش سوزش چشم و بینی نیز مفید است.

عوارض جانبی ترفنادین:

عارضه جانبی مهم این دارو، احتمال بروز آریتمی قلبی است. تأثیرات تسکینی و ضدموسکارینی آن به طور کلی کمتر است و معمولاً در مصرف بالا مشاهده می‌شود. به همین دلیل، استفاده کمتری از این دارو در حال حاضر صورت می‌گیرد.

قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت است و توصیه می‌شود تنها در صورت تجویز مستقیم پزشک مورد استفاده قرار گیرد. این قرص، یک آنتی هیستامین بدون اثر خواب‌آور است که برای درمان و کاهش علائم حساسیتی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی لوراتادین:

بعضی از عوارض جانبی لوراتادین شامل سردرد، سرگیجه، اختلال در بینایی، ضعف عضلانی یا خستگی غیرمعمول، طپش یا تندی ضربان قلب، احساس گرفتگی در سینه و اختلال در دفع ادرار در برخی بیماران مشاهده می‌شود و گاهی نیز خواب‌آور است.

آستمیزول: یک داروی آلرژی

آستمیزول یک نوع داروی آنتی هیستامین نسل دوم بود که تأثیر طولانی مدت داشت. این دارو در سال ۱۹۷۷ توسط شرکت داروسازی جانسن معرفی شد. به دلیل عوارض جانبی نادر اما خطرناک، از بازار در بسیاری از کشورها خارج شده است. از این دارو برای درمان حساسیت، کهیر و آلرژی استفاده می‌شد. جذب این دارو از طریق دستگاه گوارش به سرعت انجام می‌شد.

عوارض جانبی آستمیزول:

به طور کلی، عوارض جانبی آستمیزول مشابه آنتی هیستامین‌های غیرآرام‌بخش است. مصرف این دارو ممکن است منجر به افزایش اشتها و وزن شود و در برخی موارد، به خصوص در غلظت‌های بالای خونی دارو، گزارش شده است که عوارض آریتمی بطنی را ایجاد می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.