رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، در حین شرح جزییات توافقات اخیر شهرداری تهران با طرف‌های چینی در خصوص واردات واگن‌های مترو و سایر وسایل نقلیه به ایران، بیان کرد: در حال حاضر نباید به چین به عنوان یک کشور مشارکت کننده در قراردادهای تجاری نگاه کنیم، بلکه چین یک شریک مناسب برای مدیریت

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 792
تهران به چین

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، در حین شرح جزییات توافقات اخیر شهرداری تهران با طرف‌های چینی در خصوص واردات واگن‌های مترو و سایر وسایل نقلیه به ایران، بیان کرد: در حال حاضر نباید به چین به عنوان یک کشور مشارکت کننده در قراردادهای تجاری نگاه کنیم، بلکه چین یک شریک مناسب برای مدیریت شهری تهران است و هم اکنون در بخش‌های مختلف با دولت ایران روابط گسترده‌ای دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران،

سید جعفر تشکری هاشمی، در گفت‌وگو به سوالی درباره عملی شدن توافقاتی که در سفر اخیر شهردار تهران و هیأت همراه به چین برای واردات واگن مترو، اتوبوس برقی، اتوبوس دوکابین گازسوز، خودروی ون برقی و موتورسیکلت برقی از این کشور صورت گرفته است، توضیح داد. او گفت: “در حال حاضر نباید چین را صرفاً به عنوان یک کشور در قراردادهای تجاری مشاهده کنیم، بلکه چین یک شریک مناسب برای مدیریت شهری تهران است و در حال حاضر روابط گسترده‌ای با دولت ایران در زمینه‌های مختلف دارد.”

وی اضافه کرد: “در شرایط فعلی، امکان انجام مبادلات اقتصادی با شرکت‌های اروپایی وجود ندارد و بسیاری از کشورهایی که علاقه‌مند به همکاری در حوزه حمل و نقل با ایران هستند، فناوری‌های قابل قبولی در این زمینه را ندارند. بنابراین، در واقع، ما گزینه‌های محدودی برای واردات تجهیزات حمل و نقل عمومی تهران از کشورهای خارجی نداریم و تنها گزینه‌های محدودی در این زمینه وجود دارد. با این حال، هنوز هم در جستجوی کشورهایی هستیم که سه شرط زیر را دارا باشند: فناوری‌های روز جهان، امکان انجام مبادلات مالی و توانایی تأمین نیازهای ما در حوزه حمل و نقل را درست و به موقع داشته باشند.”

تشکری هاشمی افزود:

“چین یکی از کشورهایی است که از هر سه شرط ذکرشده برخوردار است و ظرفیت مناسبی برای همکاری‌های مختلف در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و چین وجود دارد. البته مدیریت شهری تهران تنها بر همکاری با چین تمرکز نکرده است و می‌دانیم ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری‌های حمل‌ونقل با کشورهایی مانند هندوستان یا روسیه نیز وجود دارد. حتماً از هر ظرفیتی که در این زمینه برای مدیریت شهری پایتخت به وجود آید، استقبال خواهیم کرد. اما با توجه به جمیع مسائل اقتصادی و سیاسی موجود، در شرایط کنونی نباید از ظرفیت همکاری با چین و تامین نیازهای حمل‌ونقل عمومی تهران از این کشور غافل شویم.”

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: “در سال‌های گذشته، علاوه بر چین، مذاکراتی با کشورهای دیگر نیز برای واردات تجهیزات مورد نیاز تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام شده است. اما اغلب این مذاکرات به دلیل عدم توافق در زمینه قیمت، انتقال فناوری یا تعهدات مربوط به خدمات پس از فروش به نتیجه نرسیدند. با این حال، مذاکراتی که در گذشته با طرف‌های چینی برای واردات واگن‌های مترو انجام شد، به نتیجه رسیده و تنها کافی بود که پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌ها به طرف مقابل انجام شود، که خوشبختانه در ماه‌های اخیر این اقدام انجام شده است و اکنون اجرای قرارداد واردات واگن مترو از چین قطعی شده است.”

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد دقیق واگن مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی که در سفر اخیر تیم مدیریت شهری تهران به چین توافق شده بود، اظهار کرد: در قبال قراردادی که پیشتر بین متروی تهران و یک شرکت چینی وجود داشت، واردات ۶۳۰ واگن مترو مورد توافق قرار گرفته بود. اما با مذاکراتی که در هنگام این سفر و پیش از آن صورت گرفت، تصمیم به تبدیل ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه در فرآیند واردات واگن‌ها گرفته شد و قرارداد خرید واگن‌های مترو به صورت کاملاً قطعی انعقاد شد. همچنین، درباره روند پرداخت باقی مبلغ قرارداد و زمان ورود واگن‌ها به ایران نیز به توافق نهایی رسیدیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در توضیحات بیشتر افزود: در سفر اخیر شهردار پایتخت و هیات همراه به چین، تفاهمنامه‌ای برای واردات ۲۵۹ واگن دیگر نیز با دو مجموعه چینی امضا شد. پیش‌بینی شده است که نمایندگان این مجموعه‌ها در هفته‌های آینده به تهران سفر کنند تا درباره جزئیات این تفاهمنامه با هر دو مجموعه یا یکی از آنها به توافق نهایی برسند. در صورت تثبیت این تفاهمنامه، در طول سال‌های آینده، مجموعاً یک هزار و ۵۰ واگن مترو از کشور چین به ناوگان متروی پایتخت وارد خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره توافقاتی که با طرف‌های چینی برای واردات وسایل نقلیه عمومی دیگر صورت گرفته است، توضیح داد: در سفر اخیر تیم مدیریت شهری تهران به چین، توافق نهایی برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس برقی به دست آمد و نحوه تامین مالی این قرارداد مشخص شد. همچنین، درباره شرکت‌های چینی تولیدکننده این اتوبوس‌ها، چند گزینه در دسترس شهرداری تهران است و با توجه به ارزیابی توانایی‌های فنی و سایر موارد مد نظر، یک یا چند شرکت از بین گزینه‌های موجود قرارداد خواهند بست.

وی در پایان به یادآوری کرد:

در سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به چین، همچنین توافق اولیه برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس دوکابین گازسوز، ۱۰ هزار دستگاه خودروی ون برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به وجود آمد و در هفته‌های آینده، با توجه به مذاکراتی که درباره مسائل فنی و مالی واردات این وسایل نقلیه با شرکت‌های مورد نظر صورت خواهد گرفت، می‌توانیم توافقات اولیه در این زمینه‌ها را به قراردادهای نهایی تبدیل کنیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.