معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که مسکو پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را منتشر کرده است. پولیانسکی در پیامی خاطرنشان کرد که با توافق همکاران ایرانی و سوری، پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر : 2055
ایران

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که مسکو پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را منتشر کرده است.

پولیانسکی در پیامی خاطرنشان کرد که با توافق همکاران ایرانی و سوری، پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت این حمله‌ها [حمله اسرائیل] را برای رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه ساختمان کنسولگری سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد که در نتیجه آن، بخشی از ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سفیر تخریب شد. در این حمله، ۱۳ نفر کشته شدند، از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی.

شورای امنیت سازمان ملل در شب گذشته جلسه‌ای برگزار کرد تا این حمله را مورد بررسی قرار دهد.

زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، در جلسه مذکور، در بخشی از بیانیه خود درباره حمله اسرائیل، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قوت این جنایات وحشتناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه را محکوم می‌کند. رژیم اسرائیل به طور آشکاری منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت اراضی جمهوری عربی سوریه را نقض کرده است. جنایت دیروز رژیم اسرائیل فراتر از یک جنایت است. این جنایت و حمله تروریستی نشان‌دهنده توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، به عبارت دیگر، مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است. این اصل مشترک که ستون فقرات روابط بین‌المللی است، به صورت رسمی تأیید شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ارشادی همچنین اظهار کرد که این جنایت به طور آشکار نقض اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نشان می‌دهد و همچنین نقض کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی، از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، را نقض کرده است.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز ادعا کرد که کشورش در حمله به کنسولگری ایران هیچ نقشی نداشته و این را به ایران اعلام کرده است.

وی همچنین بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت واشنگتن از آن، اظهار داشت: از تاریخ ۷ اکتبر به ایران هشدار دادیم که در کنار نیروهای نمایندگی خود حضور نداشته باشد. ایران به طور مرتب از حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و این گروه‌ها به طور مداوم به منافع آمریکا حمله می‌کنند.

نماینده آمریکا در ادامه اظهار کرد: ما حمله به اماکن دیپلماتیک را به عنوان یک موضوع نگران‌کننده می‌دانیم و از تدابیر منطقه‌ای ایران نیز نگران هستیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.