روستای دربند ازنا در رشته کوه اشترانکوه، قله‌های بلندترین استان لرستان را دربرمی‌گیرد. این رشته کوه، مناظر سرسبز و بکری را در کوهپایه‌ها و دامنه‌های خود به ارمغان آورده است. این روستا، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم لرستان است و در دامنه این کوه قرار گرفته است. همچنین به دلیل وجود ایستگاه راه‌آهن در این

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر : 1372
روستا

روستای دربند ازنا در رشته کوه اشترانکوه، قله‌های بلندترین استان لرستان را دربرمی‌گیرد. این رشته کوه، مناظر سرسبز و بکری را در کوهپایه‌ها و دامنه‌های خود به ارمغان آورده است. این روستا، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم لرستان است و در دامنه این کوه قرار گرفته است. همچنین به دلیل وجود ایستگاه راه‌آهن در این روستا، به آن به عنوان ایستگاه دربند نیز مشهور است. دربند ازنا با مناظر طبیعی خیره‌کننده و محصولات ارگانیک با کیفیت خود، به عنوان یک جاذبه گردشگری برجسته در ایران شناخته می‌شود. این جالب است که این روستا، یکی از مناطقی در لرستان است که از امکانات خوبی بهره‌مند است و طرح‌های توسعه نیز در آن اجرا شده است.

روستای دربند ازنا در استان لرستان قرار دارد

برای رسیدن به اشترانکوه، می‌توانید مسیر آبادی تیان در ازنا را انتخاب کنید. در این مسیر، می‌توانید از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرده و در ایستگاه دربند پس از ایستگاه ازنا پیاده شوید. همچنین می‌توانید مسیر خود را با ماشین انتخاب کنید و از مسیر تهران-قم-اراک-ازنا با خودرو حرکت کنید. پس از طی کردن فاصله ۳۳۰ کیلومتر، به روستای دربند خواهید رسید. بهترین زمان برای بازدید از روستای دربند ازنا حتی در تابستان نیز آب و هوای خنکی دارد. اگر مایلید از محصولات باغی و میوه‌های با کیفیت این روستا بهره‌مند شوید، بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر بهار و فصل تابستان است.

روستای دربند ازنا در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر ازنا و در جلگه شمالی اشترانکوه قرار دارد. این روستا یک دهکده بزرگ، سرسبز و بسیار زیبا است که در میان کوه‌ها و تپه‌های بلند اشترانکوه قرار گرفته است. منظره کوه اشتران در این روستا قابل مشاهده است و همین امر باعث می شود آب و هوای این منطقه در فصول گرم، خنک و دلچسب باشد.

طبیعت بکر و زیبای روستای دربند ازنا و باغ‌های پردرخت آن، زبانزد و عامه‌ی مردم این منطقه است. یک رودخانه پرآب از این روستا عبور می‌کند که آبشارهای زلال و دلپذیری دارد. منشأ این رود از کوه‌های اشترانکوه است و بین مردم محلی به نام “چهل چشمه” شناخته می‌شود. درختان بیدستان نیز جزو طبیعت زیبای این روستا محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از خانه‌های روستا هنوز با ساختار کاهگلی هستند و در روزهای بارانی، می‌توان بوی خاصی از کاهگل باران خورده را در این روستا حس کرد. بیشتر ساکنان این روستا از ایل پاپی هستند.

علاوه بر میوه‌های باارزش و سرسبزی و زیبایی طبیعت، روستای دربند ازنا دارای جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز است. از جمله آنها می‌توان به ساختمان قدیمی ایستگاه و لانه‌های لک لک اشاره کرد. لانه‌های لک لک‌ها که سال‌هاست روی یکی از دودکش‌ها ساخته شده‌اند، جذابیت خاصی دارند. همچنین ماهیگیری و شیلات نیز از فعالیت‌های محبوب در روستای دربند ازنا است.

روستای دربند ازنا، با حدود ۴۵۰ خانوار

یک روستای پرجمعیت در منطقه است. مردم این روستا به دلیل خاک حاصلخیز منطقه، به فعالیت‌هایی مانند کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. محصولات اصلی روستای دربند ازنا شامل گندم، جو، لوبیا، سیب، آلو، زردآلو و گیاهان علوفه‌ای است. علاوه بر این، در این روستا استخرهای پرورش ماهی قزل آلای سردآبی نیز وجود دارد.

در صورتی که برنامه‌ریزی برای سفر به این منطقه داشته باشید، در خیابان اصلی روستا مغازه‌های کوچک محلی را خواهید دید که محصولاتی مانند کره، شیر، دوغ، ماست و پنیر را عرضه می‌کنند. اما جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای دربند ازنا نیز جذابیت خاصی دارند. یکی از آنها چشمه قلقل است که در تعطیلات محلی‌ها و گردشگران برای تفرج و استراحت مورد استقبال قرار می‌گیرد. این چشمه همچنین به منظور آبیاری مزارع نیز استفاده می‌شود.

در نزدیکی روستای دربند، تونل برفی ازنا قرار دارد که به عنوان یک جاذبه و منظره دیدنی در این منطقه شناخته می‌شود. پس از بازدید از روستای دربند، می‌توانید چاه تیان و رودخانه ماربره که در اطراف این منطقه قرار دارند را نیز مشاهده کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.