در جلسه امروز مجلس، طرح تشدید مجازات برای افرادی که به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مجازات سفر به کشورهای ممنوعه: حبس دو تا پنج سال و توقیف گذرنامه به گزارش خبرآنلاین، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با اظهار نظری خود اعلام کرد که گذرنامه اتباع

تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر : 768
کشورهای ممنوعه

در جلسه امروز مجلس، طرح تشدید مجازات برای افرادی که به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مجازات سفر به کشورهای ممنوعه: حبس دو تا پنج سال و توقیف گذرنامه

به گزارش خبرآنلاین، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با اظهار نظری خود اعلام کرد که گذرنامه اتباع ایران برای سفر به تمامی کشورها مجاز است، مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران سفر به برخی از کشورها را ممنوع کرده باشد. وی افزود: برای سفر به کشورهای ممنوع نیز در قانون، جرایم حبس به مدت یک تا سه ماه و یا جریمه نقدی تا ده هزار ریال در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره طرح تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی، به این نکته اشاره کرد که عنوان “فلسطین اشغالی” در متن قانون گذرنامه اضافه شده است که این امر ضروری نیست. او اظهار داشت: در حال حاضر سفر به سرزمین‌های رژیم صهیونیستی ممنوع است و نیازی به ذکر آن در قانون نیست، تا آنها بفهمند که ما حکومت آنها را رسماً تحت تأیید قرار داده‌ایم.

کشورهای ممنوعه

 

جلالی به اشاره به فعالیت دولت در تدوین لایحه جامع گذرنامه، تصویب طرح مذکور را به عنوان غیرضروری مطرح کرد و گفت: البته، کمیسیون امنیت ملی به تشدید مجازات متخلفین پرداخته و مجازات حبس سه تا پنج سال و محرومیت از گذرنامه را به آن اضافه کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد که صدور مجوز برای سفر به این کشورها نباید تنها به وزارت امور خارجه وابسته باشد، بلکه سایر نهادهای ذی‌ربط نیز باید در این زمینه موافقت کنند.

در نهایت، نمایندگان مجلس تصویب کردند که هر ایرانی که در خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ممنوعه سفر کند، به حبس دو تا پنج سال محکوم شده و محرومیت از گذرنامه در بازه زمانی سه تا پنج سال برای او اعمال می‌شود.

در زمینه صدور مجوز برای سفر به کشورهای ممنوعه، علاوه بر وزارت امور خارجه، نهادهای دیگری نیز باید در این زمینه موافقت کنند.

این نهادها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نهادهای امنیتی: نهادهای امنیتی ممکن است نقشی در تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز سفر به کشورهای ممنوعه داشته باشند. آنها با تحلیل و بررسی جنبه‌های امنیتی و ریسک‌های مرتبط با سفر، اطمینان حاصل می‌کنند که سفر افراد به این کشورها همراه با مشکلات امنیتی نباشد.
  • نهادهای قضایی: نهادهای قضایی مسئول تعیین و اعمال مجازات‌های قانونی در صورت نقض قوانین سفر به کشورهای ممنوعه هستند. آنها موافقت و تأیید قانونی را برای اعمال مجازات‌ها و محرومیت‌های مربوطه ارائه می‌دهند.
  • نهادهای سیاست خارجی: نهادهای سیاست خارجی، شامل وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مرتبط، نقش اساسی در تعیین سیاست‌ها و قوانین مربوط به سفر به کشورهای ممنوعه دارند. آنها براساس مصالح و سیاست‌های خارجی کشور، تصمیم‌گیری می‌کنند که آیا سفر به این کشورها مجاز است یا خیر.

با در نظر گرفتن نظرات و موافقت این نهادها، تصمیم نهایی درباره صدور مجوز سفر به کشورهای ممنوعه گرفته می‌شود و اعمال مجازات قانونی نیز توسط نهادهای قضایی انجام می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.