مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان “اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی” در این مجموعه جهانی خبر داد. آفرین امامی با بیان این مطلب عنوان کرد: به منظور روایت‌محور شدن این مجموعه جهانی و ایجاد موزه‌های جدید، سه مبحث از جمله شخصیت امیرکبیر، انقلاب مشروطه

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر : 1215
کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان “اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی” در این مجموعه جهانی خبر داد.

آفرین امامی با بیان این مطلب عنوان کرد:

به منظور روایت‌محور شدن این مجموعه جهانی و ایجاد موزه‌های جدید، سه مبحث از جمله شخصیت امیرکبیر، انقلاب مشروطه و دخالت خارجی‌ها در سیاست‌های قاجار در دستور کار مدیریت کاخ گلستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: “بر این اساس، با مطالعه، بررسی و امکان‌سنجی در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، کارگروهی متشکل از متخصصین مربوطه در کاخ گلستان تشکیل شد و برای گام نخست، موضوع امیرکبیر و انقلاب مشروطه برای سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار گرفت.”

امامی افزود: “با هدف گردآوری پژوهشگران و ایجاد پشتوانه علمی و امکان‌سنجی از نظر موقعیت نمایشگاه در کاخ گلستان و جمع‌آوری آثار مرتبط با اموال تاریخی، مکان‌یابی برای برگزاری تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در اولویت قرار گرفت.”

امامی ادامه داد: “برای برپایی تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی»، باید تعدادی از آثار مرتبط مورد جمع‌آوری قرار می‌گرفت. همچنین، به همراه آثار شناسایی شده کاخ گلستان، مکاتباتی با مراکز دیگر انجام شد. به دلیل امکان ناپذیر بودن انتقال امانی این آثار به کاخ گلستان به علل مختلف، تالار یادمان امیرکبیر در دو قالب آثار اصلی مرتبط با کاخ گلستان و تصاویر باکیفیت براساس منابع مختلف برپا می‌شود.”

وی گفت: “نامگذاری عنوان تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» به عمارت الماس، از این جهت صورت پذیرفت که این اقدام به لحاظ پشتوانه علمی و به دلیل بلندمدت بودن نمایش آثار و ارج نهادن به شخصیت امیرکبیر، فراتر از یک نمایشگاه کوتاه مدت است. همچنین، در آینده پس از بررسی تمام موضوعات، در نهایت موزه‌ای با محوریت موضوعات سیاسی و اجتماعی و هنری دوره قاجار ایجاد می‌شود که یکی از فضاهای این موزه تالار امیرکبیر خواهد بود. تدوام و ایجاد این تالار در آینده در مکانی مناسب برای تشکیل موزه دائمی حتمی خواهد بود.

امامی درباره انتخاب عمارت الماس برای ایجاد تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» توضیح داد: دلایل انتخاب این تالار سه چیز بود. اولاً، به دلیل حجم آثار جمع‌آوری شده، نیازمند فضایی بود که آثار اصلی در مرکز آن به نمایش درآیند و تصاویری که از منابع مختلف تهیه شده‌اند، در فضاهای دیگر به نمایش گذاشته شوند.

علاوه بر این، عمارت الماس در نزدیک‌ترین موقعیت به دفتر کاری امیرکبیر واقع شده است.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: دلیل دیگر انتخاب عمارت الماس، معماری منحصربه‌فرد این عمارت است که باعث بهبود بازدید گردشگران از تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، عمارت الماس در نزدیکی دفتر کاری امیرکبیر قرار دارد. در ضلع جنوبی این عمارت، دفتر کاری امیرکبیر واقع شده بود و بعدها در همان مکان، تکیه دولت ساخته شد. بنابراین، عمارت الماس به عنوان نزدیک‌ترین مکان به دفتر کاری امیرکبیر باقی مانده است. البته، چیدمان داخلی عمارت الماس اصالت دوره قاجار را ندارد و بر اساس سلیقه‌ی افراد مختلف صورت گرفته است. بنابراین، ساختمان عمارت الماس نیز به عنوان بخشی از این رویداد مورد تأثیر قرار نخواهد گرفت.

امامی بیان کرد: هدف اصلی از افتتاح تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی»، ایجاد پیش‌نیازی برای تأسیس یک موزه دائمی با طراحی محتوا و تجهیزات مرتبط در کاخ گلستان است. این موزه در یک مکان مناسب قرار می‌گیرد تا بازدیدکنندگان قبل از دیدن کلیت مجموعه جهانی کاخ گلستان، با محتواهای سیاسی و اجتماعی دوره قاجار آشنا شوند. در نهایت، این تدابیر به سوی ترویج روایت‌محوری در کاخ گلستان هم راه خواهند یافت.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد:

تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در عمارت الماس، تا زمان اجرای بررسی‌ها، تحقیقات و طراحی محتوا، و همچنین تأسیس موزه سیاسی و اجتماعی دوره قاجار، به عنوان بخشی از موزه باقی خواهد ماند.

به موجب این خبر، افتتاح تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» از تاریخ 30 اردیبهشت تا اول خرداد، به مدت سه روز در کاخ گلستان برگزار خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.