صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی را به سمت بالا تجدیدنظر کرده است. پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۴ اصلاح شده و نشانگر بهبود برخی از اقتصادهای پیشرو است به این ترتیب، پیش‌بینی برای رشد جهانی در سال جاری به ۳.۱ درصد رسیده است، که ۰.۲

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر : 1612
Speech Therapy

صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی را به سمت بالا تجدیدنظر کرده است.

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۴ اصلاح شده و نشانگر بهبود برخی از اقتصادهای پیشرو است

به این ترتیب، پیش‌بینی برای رشد جهانی در سال جاری به ۳.۱ درصد رسیده است، که ۰.۲ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی IMF در ماه اکتبر است. در عین حال، ارقام برای سال ۲۰۲۵ بدون تغییر باقی مانده و به ۳.۲ درصد ارزیابی شده است.

در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی ماه ژانویه، IMF اعلام کرده است که این بهبود ناشی از انعطاف‌پذیری بهتر از انتظار در ایالات متحده و چندین بازار بزرگ نوظهور و همچنین حمایت مالی از سوی چین است.

گزارش نیز ذکر کرده است که درصد رشد برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کمتر از میانگین تاریخی سالیانه ۳.۸ درصد است. این امر به علت سیاست‌های پولی سختگیرانه، کاهش حمایت‌های مالی و رشد بهره‌وری کمتر در اقتصادها است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی می‌کند که :

نرخ تورم جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۵.۸ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ درصد کاهش خواهد یافت، به دلیل کاهش سریع‌تر از حد انتظار اختلالات عرضه و سیاست‌های پولی محدود.

برای اقتصاد ایالات‌متحده، انتظار می‌رود در سال جاری به نرخ رشد ۲.۱ درصد برسد، که یک بازنگری رو به بالا نسبت به پیش‌بینی قبلی است و نشانگر اثرات انتقال آماری از رشد قوی‌تر از حد انتظار در سال گذشته است. پیش‌بینی رشد اقتصاد آمریکا برای سال ۲۰۲۵ از ۱.۸ درصد به ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

با توجه به رشد قوی‌تر از حد انتظار در سال ۲۰۲۳ و افزایش هزینه‌های دولت برای ساختاردهی در برابر بلایای طبیعی، IMF پیش‌بینی رشد چین را به ۰.۴ درصد افزایش داده و به ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ رسانده است.

پیش‌بینی می‌شود که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد ۴.۱ درصد ادامه دهد که تغییری نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر نخواهد داشت.

تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه یورو در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۰.۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۱.۷ درصد پیش‌بینی می‌شود که به ترتیب نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی ۰.۳ درصد و ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی رشد اقتصاد ترکیه برای سال ۲۰۲۴ به ۳.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که پیش‌بینی قبلی سه درصد بود و رقم ۳.۲ درصد برای سال ۲۰۲۵ ثابت ماند.

اقتصاد هند نیز با تقویت تقاضای داخلی انعطاف‌پذیر، در هر دو سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با نرخ رشد ۶.۵ درصدی نسبت به رقم ۰.۲ درصد پیش‌بینی ماه اکتبر رشد خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرد که پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۷ درصد و برای سال ۲۰۲۵ به میزان ۳.۲ درصد است، که نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر ۲۰۲۳ برای سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با رقم ۱.۲ افزایش یافته است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.