تعداد کشورها در جهان یک مطلب ساده و بی اهمیت نیست. این اطلاعات به ما امکان می‌دهند تا به ردیابی‌های جالبی درباره تاریخ و پیشینه برخی از مهمترین کشورهای جهان در دسترس برسیم. درباره تعداد کشورهای جهان، وجود اختلافات زیادی وجود دارد. این اختلافات به دلیل این است که برخی شهرها که ادعای مستقلی دارند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
کد خبر : 810
کشور در سراسر جهان

تعداد کشورها در جهان یک مطلب ساده و بی اهمیت نیست. این اطلاعات به ما امکان می‌دهند تا به ردیابی‌های جالبی درباره تاریخ و پیشینه برخی از مهمترین کشورهای جهان در دسترس برسیم.

درباره تعداد کشورهای جهان، وجود اختلافات زیادی وجود دارد. این اختلافات به دلیل این است که برخی شهرها که ادعای مستقلی دارند ولی به عنوان کشور شناخته نمی‌شوند، توسط برخی دیگر به عنوان کشور محسوب نمی‌شوند. همچنین، ده‌ها منطقه و مستعمره وجود دارند که گاهاً به اشتباه به عنوان کشور شناخته می‌شوند، اما در واقع به حساب کشور نمی‌آیند زیرا تحت اداره کشورهای دیگر قرار دارند.

مناطقی که معمولاً به اشتباه به عنوان کشور شناخته می‌شوند، شامل پورتوریکو، برمودا، گرینلند، فلسطین، صحرای غربی و حتی برخی از عضوان کشورهای مشترک المنافع (مانند ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلستان) می‌شوند. این مناطق به صورت کاملاً مستقل به عنوان کشور تلقی نمی‌شوند.

کشور مستقل به کشوری اشاره دارد که در یک منطقه مشخص قدرت داخلی و خارجی، حاکمیت، و یک دولت مشخص را داراست و از دیگر کشورها و نیروهای بیرونی مستقل است. این کشور به طور معمول هیچگونه وابستگی به کشورهای دیگر ندارد و تحت کنترل هیچ قدرت خارجی نیست.

آمار و تعداد کشورهای جهان به شرح زیر است:

طبق بررسی‌هایی که در سال ۱۹۹۸ توسط یک گروه از دانشمندان انجام شد، تعداد کشورهای جهان برابر با ۲۳۰ کشور است و تعداد کشورهای خودمختار ۲۵ کشور است.

در منابع دیگر، تعداد کشورهای جهان را در بازه‌ی ۱۶۸ تا ۲۵۴ اعلام کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های موجود، تعداد کشورهای جهان ۱۹۶ کشور است، که از این تعداد، ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند. ۳ کشور عضو سازمان ملل نیستند و آخرین مورد تایوان است که سعی دارد خود را به عنوان یک کشور مستقل معرفی کند، اما چین آن را به عنوان یک استان خود می‌پندارد. همچنین، کشورهای مستقلی مانند واتیکان و کوزوو وجود دارند که مستقل هستند، اما عضو سازمان ملل نمی‌باشند.

۳- تعداد کشورهای جهان می‌تواند بر اساس عضویت آنها در سازمان ملل متحد تعیین شود. بر این اساس، در جهان ۱۹۳ کشور عضو، ۲ کشور ناظر و ۱۱ کشور متفرقه وجود دارد. فلسطین و واتیکان به عنوان کشورهای ناظر در سازمان ملل متحد شناخته می‌شوند و کشورهایی مانند آبخازیار، جزایر کوک، قبرس شمالی و کوزوو در دسته کشورهای متفرقه قرار می‌گیرند.

۴- تعداد کشورهای جهان می‌تواند بر اساس منازعات حاکمیتی تعیین شود. در این تقسیم‌بندی، کشورهای جهان به دو دسته تقسیم می‌شوند. بر این اساس، ۱۴۹۰ کشور پذیرفته شده در جهان وجود دارد و ۱۶ دولت نیز وجود دارند که حاکمیت آنها توسط برخی اعضا مشکوک است. یکی از نمونه‌های مهم، وضعیت کره شمالی و کره جنوبی است که هیچ کشوری آنها را به طور رسمی به رسمیت نمی‌شناسد. اما نکته جالب‌تر، عدم به رسمیت شناختن ارمنستان توسط پاکستان است.

۵- تعداد کشورهای جهان را می‌توان براساس تقسیم‌بندی آنها در پنج قاره مشخص کرد. بر این اساس، ۴۶ کشور در قاره آسیا، ۵۴ کشور در قاره آفریقا (به همراه صحرای غربی)، ۴۷ کشور در قاره اروپا، ۲۷ کشور در قاره آمریکا شمالی و مرکزی، ۱۲ کشور در قاره آمریکا جنوبی و ۱۹ کشور در قاره استرالیا قرار دارند.

کشور واتیکان به عنوان کوچکترین کشور جهان شناخته می‌شود با مساحتی حدود ۰.۴۴ کیلومتر مربع. سپس موناکو به عنوان دومین کشور کم مساحت ذکر می‌شود. از نظر مساحت، روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان شناخته می‌شود.

بنابراین، می‌توان گفت که تعداد دولت‌های معترف به رسمیت در جهان ۲۰۵ است و برای تعیین تعداد کشورهای جهان، باید با توجه به پنج نظریه موجود تصمیم گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.