اگر به راهی که کسری بودجه در کشور افزایش یابد، پیش برویم، به طور خودکار تورم افزایش خواهد یافت و در نتیجه هر افزایش در دستمزد با بخار شدن مواجه خواهد شد. در جلسه‌ای که روز گذشته توسط شورای عالی کار برگزار شد و مورد بررسی قرار گرفت، آیین‌نامه هیات‌های تشویق و حل اختلاف که

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر : 1783
حقوق کارگران

اگر به راهی که کسری بودجه در کشور افزایش یابد، پیش برویم، به طور خودکار تورم افزایش خواهد یافت و در نتیجه هر افزایش در دستمزد با بخار شدن مواجه خواهد شد.

در جلسه‌ای که روز گذشته توسط شورای عالی کار برگزار شد و مورد بررسی قرار گرفت، آیین‌نامه هیات‌های تشویق و حل اختلاف که درباره آن بحث‌های زیادی وجود داشت، مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، نظرات دولتی، کارگری و کارفرمایی درباره این آیین‌نامه به مدنظر قرار گرفت و با هماهنگی مناسب ما توانستیم یک بخشنامه بسیار خوب در این زمینه را تصویب کنیم. در این آیین‌نامه، بسیاری از مشکلات موجود در انجمن‌ها حل شد و همچنین در جلسه بعدی که در دهه دوم اسفند برگزار خواهد شد، تصمیماتی درباره حقوق و دستمزد اتخاذ خواهد شد.

در حال حاضر با روبرو شدن با تورم بالای ۴۰ درصد، بحث درباره افزایش دستمزد نیز مطرح است

می‌توان گفت که هیچ سالی مزدی تعیین نشده است که با تورم همخوانی داشته باشد. طبق قانون، تورم یکی از پارامترهایی است که برای تصمیم‌گیری درباره حقوق و دستمزد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما البته پارامترهای دیگری نیز وجود دارند که باید توسط متخصصان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند تا بتوانیم تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم. باید تمام تلاش خود را بکار بندیم تا بستری مناسب برای زندگی اقشار مختلف جامعه ایجاد کنیم. این بستر سازی بخشی از آن به عهده کارفرمایان و بخشی به عهده دولت و مجلس است. همچنین بخشی که بر هر دو تأثیرگذار است، وضعیت اقتصادی کشور است که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی کلان بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

در این بین، دو نکته حائز اهمیت باید یادآوری شود

اولین نکته این است که در تعیین دستمزد، حداقل میزان را در نظر می‌گیریم که شامل واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک، حتی تا یک یا دو نفر نیز می‌شود. البته هر چه به سمت واحدهای بزرگتر حرکت کنیم، تاب‌آوری بیشتری خواهیم داشت. از طرف دیگر، نمی‌توانیم فقط برای واحدهای بزرگ تصمیم‌گیری کنیم، بلکه این تصمیم‌گیری برای واحدهای ضعیف نیز صدق می‌کند و باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که واحدهای ضعیف نیز بتوانند بقاء یابند. بحث دوم این است که در کشور ما، به ویژه در زمینه تولید و خدمات، در بسیاری از صنایع مصرف بیش از دو یا سه برابر میزان تولید داریم و این باید در صادرات سرریز شود. از یک طرف، با توجه به محدودیت‌های ارزی که وجود دارند، اگر قیمت تمام شده صادراتی ما رقابتی نباشد و قدرت فروش نداشته باشیم، طبیعتا کار خواهد ریخت.

بعضی افراد معتقدند که اگر افزایش دستمزد، مورد تأیید کارفرما قرار نگیرد

موجب تعدیل نیروی کار خواهد شد. اما باید توجه داشت که این یک مسئله پیچیده است و عوامل متعددی در آن دخیل هستند. برخی افراد به طرز ساده‌انگارانه‌ای در این مورد فکر می‌کنند، در حالی که همه ما، از کارفرما تا کارگرانی که در یک سازمان فعالیت می‌کنند، دوست داریم با همه سختی‌ها کار را پیش ببریم و دو قطبی نیستیم. اما چه توانایی‌هایی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد؟ آیا کارفرما می‌تواند در افزایش قیمت‌های اولیه که تأثیرگذاری بر مشکلات صادراتی دارد، دخیل شود؟ همچنین باید توجه کنیم که دولت نیز تحت فشارهای اقتصادی و محدودیت‌ها قرار دارد. این در شرایط سخت اقتصادی تلاش می‌کنیم و مردم ما واقعاً در شرایط دشواری قرار دارند.

بعضی افراد معتقدند که دولت، به دلیل کاهش تعداد کارگران مشمول تأمین اجتماعی، علاقه‌ای به افزایش دستمزدها ندارد و از افزایش منصفانه آن حمایت نمی‌کند. اما باید به یاد داشت که دولت بر اساس تصمیمات بودجه‌ای مجلس عمل می‌کند و بر اساس درآمدها و هزینه‌ها عمل می‌کند. به عبارت دیگر، دولت اجرایی سیاست‌هایی است که توسط مجلس تصویب می‌شوند. همانطور که امسال منابع بودجه افزایش یافته را در نظر نگرفتند و اعلام کردند که کسری بودجه داریم.

اگر به سمت کسری بودجه در کشور حرکت کنیم، تورم به طور خودکار افزایش می‌یابد و هر افزایش دستمزدی بی‌فایده خواهد بود. بنابراین، مسئولان دولت و نمایندگان مجلس باید به فکری باشند که چگونه تورم را در کشور کاهش دهند و مهار کنند. زیرا اگر افزایش دستمزدی صورت بگیرد و همچنان تورم وجود داشته باشد، نتیجه‌ای به دست نخواهیم آورد.

همچنین، ۴۵ درصد مشکلات کارگران ما مربوط به مسکن است و اگر ما بتوانیم مشکل مسکن کارگران را حل کنیم، بدون شک وضعیت کارگران بهبود خواهد یافت. فراموش نکنیم که کارفرمایان هرگز به دنبال تعدیل نیرو نیستند، اما عرضه و تقاضا در بازار و صادرات و راهکارهایی که برای کارفرمایان فراهم می‌کنند، اهمیت دارد. کارفرما و کارگر دو بالی هستند که در این جنگ اقتصادی با بیگانگان علیه میهن در خط مقدم هستند. وضعیت فعلی سخت بودن را فقط برای کارگران نیست، بلکه برای بسیاری از کارفرمایان نیز دشوار است، و امیدواریم با کمک دولت و مجلس، بستری فراهم شود تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم و افزایش دستمزد بتواند اثر مثبتی در زندگی کارگران ایجاد کند.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.