چگونه hdl خون را افزایش دهیم یکی از مشکلاتی که می تواند سلامت قلب و عروق کرونر و شریان های مغزی را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را به سکته نزدیک کند، وجود کلسترول بالا در خون است. اما نباید فراموش کنید که کلسترول، دو نوع است و نوع بد آن که به ldl

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۲
کد خبر : 669
hdl خون

چگونه hdl خون را افزایش دهیم

یکی از مشکلاتی که می تواند سلامت قلب و عروق کرونر و شریان های مغزی را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را به سکته نزدیک کند، وجود کلسترول بالا در خون است. اما نباید فراموش کنید که کلسترول، دو نوع است و نوع بد آن که به ldl معروف است، برای سلامتی مضر است. اما نوع کلسترول خوب که به آن hdl گفته می شود، نه تنها برای سلامت قلب و عروق مضر نیست، بلکه می تواند دیواره های عروق قلبی و شریان های مغزی را از چربی های مضر، پاک کند.

کمبود کلسترول خوب بدن و زیاد شدن ldl در بدن، می تواند علائم خاصی داشته باشد. همچنین برای کم کردن کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب، می توان روش های مختلفی را در طی سنتی و مدرن، به کار برد. ما در اینجا سعی می کنیم پیرامون کلسترول و انواع آن و همچنین در مورد راهکارهای افزایش کلسترول خوب بدن، صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

خون

علائم کمبود کلسترول خوب

همان طور که در مقدمه ذکر شد، کلسترول بر دو نوع می باشد که بهتر است میزان کلسترول خوب در خون، بالا و کلسترول بد، پایین باشد. اما در صورتی که هر دو LDL و HDL از میزان حد مجاز خود پایین تر باشند، مشکلات مختلفی را برای شخص به وجود می آورند.

کلسترول در بدن، می تواند در تولید ویتامین D نقش بسزایی داشته باشد و منجر به جذب کلسیم شود. پر واضح است که کمبود کلسترول می تواند در گذر زمان، منجر به بروز علائمی همچون اختلال در جذب کلسیم شود.

برخی از مهم ترین علائم کمبود کلسترول خوب HDL در بدن، شامل موارد زیر است که به محض رویت شدن، باید به پزشک متخصص مراجعه شود. بسیاری از افراد، بروز چنین علائمی را نادیده می گیرند و تصور می کنند مشکل جسمی ندارند. اما در بسیاری از موارد، تحریک پذیری و عصبانیت بالا و حتی مشکل در تصمیم گیری و بی حوصلگی، ناشی از کمبود کلسترول در بدن می باشد. بهتر است با بروز این علائم، حتما از نظر میزان استاندارد و معمول کلسترول در بدن، آگاهی پیدا کنید.

اگر بدن شما دچار کمبود HDL شود، مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی، به بیماری های عروق کرونر و حتی گرفتگی رگ های قلبی دچار می شوید. این مشکل می تواند شما را در راه رفتن و فعالیت های بدنی خیلی درگیر کرده و منجر به بروز سکته قلبی شود. از طرفی به دلیل اینکه با کم شدن میزان کلسترول خوب خون، کلسترول بد خود کمی افزایش پیدا می کند، قدرت خود نمایی آن بیشتر شده و می تواند وارد شریان های مغزی شود. ورود کلسترول بد به شریان های مغزی، می تواند رگ های مغزی را دچار گرفتگی کند. در چنین حالتی، امکان بروز سکته مغزی به شدت افزایش پیدا می کند.

یکی از کارهای بسیار مهمی که کلسترول خوب خون می تواند در بدن انجام دهد، دفع راحت تر و بیشتر کلسترول بد LDL می باشد. اگر سطح HDL پایین باشد، کلسترول بد در خون باقی می ماند و می تواند ایجاد تصلب شرایین کند.

پایین بودن hdl خون

علائم پایین بودن hdl خون
علائم مختلفی به هنگام کم بودن کلسترول خون برای بدن پدیدار می شود. اما مهم ترین آن شامل موارد زیر است:

· ناامیدی

· عصبانی شدن و زود از کوره در رفتن

· گیجی و منگی

· حواسپرتی

· مشکلات در تصمیم گیری

· تحریک پذیری بالا

· تغییر در الگوی غذایی

· تغییر در روحیه و الگوی خواب

احتمالا برای شما پیش آمده است که گاهی وقت ها در طول زندگی، بعد از مدتی خوردن غذاهای کربوهیدرات دار و یا رژیم های گیاهی و وجترین، دچار بی حوصلگی شده باشید. شاید هم پیش آمده باشد که اعصابتان به هم ریخته باشد و دلیل آن را ندانید. تمام اینها می تواند از کمبود کلسترول باشد.

حواس پرتی هم از علائم بسیار مهم در این زمینه است که می تواند شما را دچار مشکلات بسیار زیادی کند. بهتر است در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، حتما به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر علت را در کمبود کلسترول پیدا نکردید، می توانید به پزشکان دیگر مراجعه کنید.

تحریک پذیری، از علائم شایعی است که گاهی وقت ها می تواند دامن افرادی که کلسترول پایین دارند را بگیرد. وقتی سطح hdl یا کلسترول خون پایین باشد، عملکرد مغز نیز دچار اختلال خواهد شد. زیرا برخی از ویتامین های محلول در چربی به شدن کم می شوند و مغز فرد، نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

افزایش کلسترول خوب در طب سنتی

در طب سنتی، افزایش کلسترول خوب، راهکارهای مختلفی دارد. در صورتی که بخواهید میزان کلسترول خوب خون را زیاد کنید، باید خوردن چربی های اشباع شده حیوانی و گیاهی را کمتر کنید. زیرا تمامی گوشت ها و روغن های جامد گیاهی و حیوانی، سرشار از کلسترول ldl هستند.

وقتی اقدام به کم کردن چربی های اشباع کنی، کم کم میزان چربی و کلسترول خون شما بیشتر خواهد شد. اما باید با مصرف غذاهای حاوی کلسترول خوب، این میزان را افزایش دهید تا همیشه در بدن شما، hdl بیشتر از ldl باشد.

خوشبختانه در طب سنتی، راهکارهای بسیار زیادی برای انجام چنین کاری وجود دارد. شما می توانید به راحتی و با اصلاح مزاج خود، چربی های مضر بدن را کم کنید و در عوض با مصرف غذاهایی مثل مغزیجات مفید و دانه ها و روغن های گیاهی، میزان اچ دی ال را بیشتر کنید.

رعایت مسائل زیر می تواند شما را در داشتن کلسترول خوب و افزایش آن، طبق علم و پزشکی سنتی، یاری رساند:

· حتما در رژیم غذایی خود از دانه ها و مغزیجات به صورت روزانه و یا چند روز یکبار مصرف کنید.

· سعی کنید روغن مایع را جایگزین جامد کنید و در صورت توان مالی، روغن زیتون و یا کنجد مصرف کنید.

· حتما ورزش کنید و اجازه ندهید اضافه وزن پیدا کنید. همین کار می تواند ال دی ال را کاهش دهد و شما زندگی سالم تری داشته باشید.

· از میوه جات پر فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

· ماهی های چرب و غلات کامل را فراموش نکنید.

و کلام آخر

HDL خون می تواند شما را در داشتن زندگی بهتر به پیش برود. در نتیجه قلب و عروق شما سالم تر خواهد ماند. در خوردن مواد چرب رعایت اعتدال را داشته باشید و پیش از هر اقدامی باید ابتدا مزاج خود را اصلاح کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.