ورزش از گذشته تاکنون جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان بوده است. اگرچه در گذشته ورزش عمدتاً به عنوان یک سرگرمی و تفریح لذت‌بخش شناخته می‌شد، اما در حال حاضر برای بسیاری از ورزشکاران در سراسر جهان به یک شغل تمام وقت تبدیل شده است. در این مقاله، قصد داریم رشته‌های ورزشی قدیمی‌ترین جهان را به

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر : 738
sport fields

ورزش از گذشته تاکنون جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان بوده است. اگرچه در گذشته ورزش عمدتاً به عنوان یک سرگرمی و تفریح لذت‌بخش شناخته می‌شد، اما در حال حاضر برای بسیاری از ورزشکاران در سراسر جهان به یک شغل تمام وقت تبدیل شده است. در این مقاله، قصد داریم رشته‌های ورزشی قدیمی‌ترین جهان را به شما معرفی کنیم. بدیهی است که بسیاری از این ورزش‌های باستانی همچنان به کار گرفته می‌شوند و از شما تعجب خواهند برانگیخت. با ما همراه باشید.

قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی جهان:

  • 10- هاکی

هاکی ورزشی یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم به یکدیگر رقابت می‌کنند و از ابزاری به نام چوب هاکی و توپ استفاده می‌کنند. هر تیم سعی می‌کند با استفاده از چوب هاکی، توپ را وارد دروازه حریف خود کند. واژه “هاکی” ریشه‌های خود را در بیانیه‌های ادوارد سوم در سال 1363 میلادی دارد. همچنین، نشانه‌هایی از این ورزش را می‌توان در نگاره‌های کهن یونانی پیدا کرد که قدمت آن‌ها به 600 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و این نشان می‌دهد که هاکی یک تاریخچه قدیمی دارد.

  • 9- اسب‌سواری

ورزش اسب‌سواری در انگلستان در ابتدا به عنوان نمایشی با اسب شروع شد. اسب‌ها از گذشته به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل انسان‌ها، به ویژه سربازان، استفاده می‌شدند. در طول زمان، ورزش اسب‌سواری تحت تأثیر متون کهن، دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های باستانی تکامل یافت و اکنون به یکی از ورزش‌های محبوب در بین ورزش‌های مدرن تبدیل شده است.

در گذشته، یونانیان باستان و رومی‌ها علاقه زیادی به این بازی داشتند. ورزش اسب‌سواری برای اولین بار در سال 1900 در بازی‌های المپیک جایگاه خود را پیدا کرد. بدون شک، این ورزش جایگاه ویژه‌ای در میان ورزش‌های باستانی دارد.

  • 8- بوکس

بوکس ورزشی یک ورزش مبارزه‌ای است که با استفاده از پرتاب مشت‌ها، قدرت، سرعت و استقامت جنگجویان را سنجیده می‌شود. این ورزش ریشه‌هایی یونانی دارد و قدمت آن به سال 687 قبل از میلاد برمی‌گردد. علاوه بر این، در دوره باستانی روم نیز بوکس ورزشی محبوب و تماشاگرپسند بود.

در قرون 16 و 18، بوکس در بریتانیای کبیر تحولاتی را تجربه کرد و به یک ورزش بسیار مشهور در المپیک مدرن تبدیل شد. همچنین، نه تنها محبوبیت بوکس زیاد است، بلکه قدمت آن باعث شده است که در فهرست 10 ورزش باستانی جهان قرار گیرد.

  • 7- ژیمناستیک

ژیمناستیک یک ورزش است که انعطاف، چالاکی، تعادل و قدرت بدنی فرد را سنجیده و به باورها، ابتدای آن را در یونان قرار می‌دهد. این ورزش در ابتدا توسط اسب‌سوارانی که با حرکات آکروباتیک بر روی اسب یا پیاده از آن اجرا می‌کردند، اختراع شد. جالب است که ژیمناستیک از سال 1896 به عنوان یکی از رشته‌های المپیک مدرن به شمار می‌رود.

ژیمناستیک به طور معمول به دو گروه ژیمناستیک مردان و زنان تقسیم می‌شود. در مسابقات مردان، شش رشته مختلف وجود دارد: حرکات زمینی، حلقه، دار حلقه، پرش از حصار، پارالل موازی و بارفیکس. در عین حال، ژیمناستیک زنان در چهار رشته رقابت می‌کنند: پرش از حصار، پارالل بدون همسطحی، تعادل بر روی تخته و حرکات زمینی. این ورزش، علاوه بر شهرت فعلی خود، به عنوان یکی از ورزش‌های قدیمی برتر نیز شناخته می‌شود.

  • 6- چوگان

ورزش چوگان یکی از جادویی‌ترین ورزش‌هایی است که توسط بشر اختراع شده است. چوگان یک ورزش تیمی است که در آن بازیکنان سوار بر اسب به هدف گل زدن به حریف حرکت می‌کنند. توپ چوبی کوچک این بازی با استفاده از چوب چوگان، که شبیه به پتک است، به سمت دروازه حریف پرتاب می‌شود.

sport fields

یکی از عواملی که باعث شهرت بیشتر این بازی شده، اسب سواری بازیکنان در این ورزش است. ریشه شکل‌گیری این ورزش به ایران باستان و دوره ساسانی و قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد. اگرچه محبوبیت فعلی این بازی بسیار شناخته شده است، اما چوگان از جمله ورزش‌های کهن و مجللی است که همچنان جایگاه ویژه‌ای در بین ورزش‌های قدیمی دارد.

  • 5- پرتاب دیسک

این ورزش در شاخه ورزش‌های دو و میدانی جای می‌گیرد و هدف آن پرتاب نیزه به دورترین فاصله ممکن است. رشته پرتاب نیزه در قرن پنجم میلادی در اروپا شکل گرفت. شش حرکت اصلی در این رشته شامل عقب‌گرد، حرکت ریتمیک، تعادل، نیرو گرفتن از پای راست، چرخش و پرتاب می‌باشد.

علاوه بر محبوبیت باستانی آن، ورزش پرتاب نیزه یکی از مسابقات پنتاتلون کهن است که در سال 708 پیش از میلاد برگزار می‌شد. پنتاتلون یک رقابت ورزشی شبیه المپیک در دوران باستان بوده و شامل 5 رشته ورزشی مختلف می‌شد.

  • 4- پرتاب نیزه

پرش طول نیز امروزه در رده ورزش‌های دو و میدانی قرار دارد و در این ورزش، شرکت‌کنندگان با استفاده از وسیله‌ای به نام بالشتک تا دورترین فاصله ممکن پرش می‌کنند. این ورزش در گذشته توسط میسنی‌ها و رومی‌ها انجام می‌شد، اما در آن زمان از بالشتکی با وزن سبک‌تر استفاده می‌شد. امروزه، بالشتک‌ها در این ورزش سنگین‌تر شده‌اند.

ورزش پرش طول در تاریخچه المپیک‌های قدیمی هم نام برده شده و به آن تبدیل به یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی شده است. این رشته ورزشی هنوز هم در المپیک مدرن یکی از رشته‌های پرطرفدار است. پرش طول بدون شک در لیست برترین ورزش‌های کهن جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

  • 3- پرش طول

ورزش کشتی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی است. در این رشته، دو ورزشکار در یک رده وزنی مشابه، در مسیر خاصی به دنبال کنترل و سقوط حریف خود هستند. کشتی در تاریخ باستانی دارای اهمیت بسیاری بوده و در جوامع مختلف، از جمله در امپراتوری‌های یونان و روم، با احترام و ستایش مورد توجه بوده است.

ریشه‌های کشتی به دوره باستان بازمی‌گردد، که در آن به عنوان یک رقابت شجاعانه و جنگی محسوب می‌شد. در بازی‌های المپیک باستانی، کشتی یکی از رشته‌هایی بود که برای ثبت نام در آن، ورزشکاران باید نشان‌های شجاعت و توانایی خود را اثبات کنند.

کشتی همچنان در المپیک مدرن و سایر رقابت‌های بین‌المللی ورزشی مورد توجه و علاقه قرار دارد. این رشته ورزشی به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزش بسیاری دارد و به عنوان یکی از ورزش‌های کهن و باشکوه جهان شناخته می‌شود.

  • 2- کشتی

دو، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی است که در طول تاریخ بسیار مورد توجه و احترام قرار گرفته است. در این رشته، دو ورزشکار در یک رده وزنی مشابه در مسیر خاصی به دنبال کنترل و شکست حریف خود هستند. دو به عنوان یک فرم مبارزه و جنگی شناخته می‌شود و در گذشته برای تعیین قوی‌ترین مردان در جوامع استفاده می‌شد.

این رشته ورزشی شامل تکنیک‌های مختلفی نظیر گلاویز شدن، پرتاب دست و زیرگیری از حریف است تا تا حدی که یکی از ورزشکاران برتری کامل را به دست آورد.

قدمت دو به حدود ۱۵ هزار سال قبل در مناطقی مانند فرانسه بازمی‌گردد و همچنین در المپیک باستانی نیز شاهد حضورش بودیم. امروزه، دو به عنوان یک حرفه و شغل شناخته می‌شود و یکی از ورزش‌های بسیار محبوب در سراسر جهان است. این رشته ورزشی جایگاه ویژه‌ای در فهرست کهن‌ترین ورزش‌های جهان دارد.

  • 1- دو

دویدن، به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های حاضر، بیشترین شهرت را به خود اختصاص داده است. در یونان باستان، دویدن به یک رشته رقابتی تبدیل شد و اثری از این ورزش در اولین دوره المپیک که در سال ۷۷۶ قبل از میلاد در یونان برگزار شد، به ما نشان داده می‌شود. در آن زمان، تنها چهار رشته ورزشی در المپیک وجود داشت، البته مقابله با المپیک کنونی که هزاران رویداد مختلف در آن برگزار می‌شود.

حرکت راه رفتن از نظر وضعیت اندام تحتانی، به دو مرحله ایستا و نوسانی تقسیم می‌شود. دویدن نه تنها یک رقابت است، بلکه یک نوع تمرین برای سایر ورزش‌ها است که شامل عناصر دویدن و استقامت در آن‌ها می‌باشد. این رشته ورزشی نیز بالاترین مرتبه را در میان قدیمی‌ترین ورزش‌های جهان داراست.

البته ممکن است در دوران باستان ورزش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که به دلایلی ثبت و ضبط نشده باشند و به همین دلیل شواهدی از آن‌ها باقی نمانده باشد. اما ورزش‌های بزرگ دارای پیشینه ثبت شده‌ای هستند که وجود آن‌ها در دوران باستان را تأیید می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.