رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران در حین ارائه گزارشی از وضعیت دما و بارش‌های تهران در روزهای پاییزی، درباره پیش‌بینی‌ها در زمستان اظهار نمود: برای فصل زمستان در تهران، پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های کمتری از حد نرمال و دمایی تا حدود ۱.۵ درجه سلسیوس بیشتر از حد نرمال رخ دهد. زمستان در تهران مازیار

تاریخ انتشار : شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر : 1242
Hard winter on the way to Tehran

رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران در حین ارائه گزارشی از وضعیت دما و بارش‌های تهران در روزهای پاییزی، درباره پیش‌بینی‌ها در زمستان اظهار نمود: برای فصل زمستان در تهران، پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های کمتری از حد نرمال و دمایی تا حدود ۱.۵ درجه سلسیوس بیشتر از حد نرمال رخ دهد.

زمستان در تهران

مازیار غلامی درباره وضعیت دما و بارش در طول زمستان اظهار داشت که براساس آخرین پیش‌بینی‌های فصلی، در طول فصل زمستان میانگین دمای هوا در سطح استان حدود ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیشتر از حد نرمال تخمین زده شده است و میانگین بارش استان نیز کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. حتی در شرایط بهترین و به‌طور خوش‌بینانه‌ترین، در صورتی که بارش‌ها در حد نرمال باشند، این موضوع قادر نیست تا بارش‌های انباشتهٔ سال‌های گذشته را جبران کند. به همین دلیل، همچنان توصیه می‌شود که مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف، به ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی، و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب به طور کلی، به علاوه تأکید بیشتری بر آن، انجام شود.

رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران ادامه داد:

براساس تحلیل آمارهای جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های هواشناسی در استان، در آذر ماه ۱۴۰۲، بارشی به میزان ۵.۲ میلیمتر به صورت گسترده در سراسر استان تهران رخ داده است، که نشان‌دهنده کاهش ۸۵ درصدی بارش نسبت به دوره طولانی‌مدت است.

وی افزود:

در طول دوره زمانی از آغاز سال زراعی (مهرماه ۱۴۰۲) تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲، متوسط بارش در استان تهران حدود ۳۲.۷ میلیمتر بوده است، که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته ولی نسبت به میانگین طولانی‌مدت ۵۵ درصد کاهش نموده است. استان تهران جزو استان‌هایی است که در میان سایر استان‌ها، درصد کاهش بارش آن نسبتاً متوسط است.

با توجه به بیانات غلامی، توزیع مکانی بارش در تمام شهرستان‌های استان تهران در طول آذر ماه، نسبت به دوره طولانی‌مدت، کاهش داشته است. اما در اکثر ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران، بارش در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است. افزایش بارش نسبت به سال قبل، به هیچ وجه به معنای حل مشکل کمبارشی سال‌های اخیر نیست.

وی ادامه داد:

بررسی و تحلیل داده‌های ثبت شده در مورد دمای هوا، از جمله متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان، نشان می‌دهد که متوسط حداقل دما در طول آذر ماه ۱۴۰۲، نسبت به دوره طولانی‌مدت، ۲.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است و متوسط حداکثر دما نیز ۴.۷ درجه سلسیوس افزایش داشته است. همچنین، متوسط دما در طول آذر ماه ۱۴۰۲، نسبت به دوره طولانی‌مدت، ۳.۶ درجه سلسیوس افزایش یافته است.

غلامی در پایان بیان کرد:

از ابتدای سال زراعی (مهرماه ۱۴۰۲) تا پایان آذر ماه، میانگین دمای استان تهران نسبت به دوره طولانی‌مدت، ۲.۴ درجه سلسیوس افزایش یافته است. همچنین، از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان، همه شهرستان‌ها با افزایش دما مواجه شده‌اند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.