به گزارش همشهری آنلاین، ایستگاه متروی پرند که فاصله ریلی آن از فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۹ کیلومتر است، یکی از ۱۲ ایستگاه متروی است که طبق بیانات محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، برنامه‌ریزی شده است تا تا پایان سال به اتمام برسد و افتتاح شود. این پروژه تحت نظارت دولت و با همکاری

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
کد خبر : 795
رشد منطقه تهران

به گزارش همشهری آنلاین، ایستگاه متروی پرند که فاصله ریلی آن از فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۹ کیلومتر است، یکی از ۱۲ ایستگاه متروی است که طبق بیانات محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، برنامه‌ریزی شده است تا تا پایان سال به اتمام برسد و افتتاح شود. این پروژه تحت نظارت دولت و با همکاری کارفرما و شهرداری تهران (شرکت متروی تهران) اجرا می‌شود و در سال گذشته زمان‌های گوناگونی برای افتتاح آن اعلام شده بود که به دلایل مختلف به تأخیر افتاد. تست سرد این مسیر در تیرماه سال گذشته انجام شد.

با مطالعه‌های مربوط به این پروژه که در واقع توسعه بخش جنوبی خط یک متروی تهران را شامل می‌شود، از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. امتداد جنوبی خط یک متروی تهران از ایستگاه شاهد شروع شده و پس از عبور از ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی (ره) به ایستگاه شهر جدید پرند می‌رسد که آخرین ایستگاه توسعه بخش جنوبی خط یک متروی تهران است.

با تکمیل بخش ساختمانی و تجهیزاتی تا تاریخ ۲۰ آبان، این پروژه به عمل خواهد آمد.

این پروژه که طول آن حدود ۵۰ کیلومتر است و شامل ۵ ایستگاه (شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی (ره) ۱ و ۲، واوان و پرند) می‌شود، از سال ۹۱ به عهدهٔ شهرداری تهران قرار گرفت. قبل از این، تا فرودگاه امام خمینی (ره) از ایستگاه شاهد به طول ۳۰ کیلومتر در مرداد سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده بود. بر طبق برنامه‌ریزی و اطلاعات شرکت بهره‌برداری متروی تهران، انتظار می‌رود که در پاییز امسال، متروی پرند سرانجام به بهره‌برداری برسد.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پرویز ظهراب‌زاده، درباره آخرین وضعیت پروژه به همشهری گفت: “بخش ساختمانی یا همان بخش سیویل پروژه تا ۹۹ درصد پیشرفت کرده است؛ به دلیل خرده‌ریزهای کارگاهی که باید جمع‌آوری شود، نمی‌توانیم از ۱۰۰ درصد پیشرفت صحبت کنیم. تأخیر پیش آمده به دلیل تجهیزات مانند تکمیل ریل سوم، برق پایدار و تأمین پست برق است که بیش از ۹۰ درصد آنها تکمیل شده است. در بازدیدی که صبح دیروز (دوشنبه) انجام دادم، طبق برنامه، بخش تجهیزاتی نیز تا اواخر آبان ماه تکمیل خواهد شد و ایستگاه آماده بهره‌برداری خواهد بود.”

بهره‌برداری رسمی از متروی پرند در پاییز امسال برنامه ریزی شده است.

ظهراب‌زاده درباره زمان دقیق بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند اظهار می‌کند: “انشاءالله قطعاً قبل از پایان فصل پاییز این پروژه رسماً افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. هرچند ایستگاه در حال حاضر قابلیت بهره‌برداری را دارد، اما با توجه به ملاحظات و حساسیت‌های موجود، تأکید ما بر این است که بهره‌برداری نهایی و ایمن از پروژه را حتماً دریافت کنیم و قبل از بهره‌برداری، تأمین برق پایدار برای آن انجام شود تا در آینده هیچ نگرانی درباره وقوع خلل‌های احتمالی در ارائه خدمات به مسافران در این مسیر وجود نداشته باشد. با توجه به تأخیرهایی که در زمانبندی‌های اعلام شده برای افتتاح پروژه رخ داده است، این بار بدون شک، در پاییز امسال پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.”

شهر جدید پرند

که در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه آزادراه تهران-ساوه واقع شده است، معرفی می‌شود. جمعیت آن در سال ۱۴۰۵ تقریباً ۴۵۰ هزار نفر بوده و پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان به حدود ۷۰۰ هزار نفر افزایش یابد. اکثر ساکنان شهر جدید پرند به منظور کسب درآمد و تحصیل و دیگر امور در حال تردد بین شهر تهران و پرند هستند. بر اساس آمارهای اخیر، تعداد روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در مسیر بین شهرهای پرند و تهران حرکت می‌کنند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.