شاید شما آب را در بطری‌های پلاستیکی، بطری‌های استیل یا بطری‌های شیشه‌ای نگهداری کنید؛ اما خوب است بدانید نگهداری آب در ظروف و پارچ‌های سفالی یا گِلی بسیار سالم‌تر است. آبی که از پارچ سفالی می‌نوشید نه‌تنها گواراتر است؛ بلکه فوایدی هم برای سلامتی‌تان دارد. نوشیدن آب از ظروف سفالی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارچ‌های

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر : 1485
Clay dishes

شاید شما آب را در بطری‌های پلاستیکی، بطری‌های استیل یا بطری‌های شیشه‌ای نگهداری کنید؛ اما خوب است بدانید نگهداری آب در ظروف و پارچ‌های سفالی یا گِلی بسیار سالم‌تر است. آبی که از پارچ سفالی می‌نوشید نه‌تنها گواراتر است؛ بلکه فوایدی هم برای سلامتی‌تان دارد.

نوشیدن آب از ظروف سفالی

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارچ‌های سفالی این است که آب را خنک نگه می‌دارند. دانشمندان می‌گویند نگه‌داشتن آب در پارچ سفالی بهترین راه نگهداری آب نوشیدنی است. پارچ‌های سفالی یا گلی نه‌تنها آب را خنک نگه می‌دارند؛ بلکه تبادل دمایی متناسبی با اطراف دارند و بر اساس آب‌وهوای محیط، خنکی لازم را به آب انتقال می‌دهند. این خاصیت منحصربه‌فرد پارچ‌های سفالی است و هیچ جنس دیگری این قابلیت را ندارد.

ظروف سفالی پُر از منافذ ریزند و وقتی شما آب را در آن نگهداری می‌کنید، تبخیر رخ می‌دهد. در این فرآیند، ذرات آب انرژی را به‌صورت گرما جذب می‌کنند و تبخیر می‌شوند، بدین ترتیب آب خنک می‌شود. پارچ سفالی دارای سوراخ‌های بسیار ریزی است که تحت میکروسکوپ قابل مشاهده هستند و از طریق همین سوراخ‌ها و منافذ، مولکول‌های آب تبخیر می‌شوند و آب خنک می‌شود. به این ترتیب، گرما و رطوبت در پارچ سفالی مدام در گردش هستند و این اتفاق در پارچ‌های فلزی یا شیشه‌ای که بسیار رایج هستند، هرگز رخ نمی‌دهد.

پارچ سفالی دارای خاصیت قلیایی است که یکی از ویژگی‌های آن است

قلیای سفال با اسیدیته آب واکنش می‌کند و تعادل مناسبی از pH را به وجود می‌آورد. این خاصیت باعث می‌شود آب موجود در پارچ سفالی بتواند اسیدیته بدن را کاهش دهد. این ویژگی سفال بسیار مفید است و یکی از مزایای شناخته‌شده نوشیدن آب از پارچ سفالی است. هنگام پخت غذاهای اسیدی مانند گوشت یا شیر در پارچ سفالی، سفال به خنثی‌سازی خواص اسیدی غذا کمک می‌کند.

علاوه بر این، پارچ سفالی به متابولیسم خوب کمک می‌کند و سطح تستوسترون را در بدن تعادل می‌بخشد.

حتماً می‌دانید که نوشیدن آب کافی طی روز برای سوخت و ساز بدن ضروری است. معمولاً ما آب را در بطری‌های پلاستیکی نگهداری می‌کنیم بدون اینکه بدانیم چه مواد شیمیایی مضری در آن‌ها وجود دارد؛ مانند بیسفنول A که می‌تواند به مولکول‌های آب متصل شده و سلامت ما را تهدید کند. اما نوشیدن آب از پارچ سفالی می‌تواند سوخت و ساز بدن را بهبود بخشد بدون اینکه هیچ ماده شیمیایی مضری داشته باشد. نوشیدن آب از پارچ سفالی می‌تواند سطح مناسبی از تستوسترون را در بدن حفظ کند، اما نوشیدن آب از بطری پلاستیکی ممکن است میزان تستوسترون در بدن را کاهش دهد. آبی که از پارچ سفالی می‌نوشید، طعمی طبیعی‌تر دارد و خنک و خوشمزه است و همچنین به سوخت و ساز بدن و تنظیم تستوسترون کمک می‌کند.

همچنین، قلیای سفال با اسیدیته آب واکنش می‌کند و تعادل مناسبی از pH را به وجود می‌آورد. این خاصیت باعث می‌شود آب موجود در پارچ سفالی بتواند اسیدیته بدن را کاهش دهد. این ویژگی سفال بسیار مفید است و یکی از مزایای شناخته‌شده نوشیدن آب از پارچ سفالی است.

آبی که در پارچ سفالی قرار دارد، دمای مناسبی برای گلو دارد. این موضوع از بچگی به ما یاد داده می‌شود که در زمان‌هایی مانند بعدازظهرهای تابستانی، وقتی از بازی و فعالیت و عرق ریختن خسته می‌شویم، آب یخ زده از یخچال ننوشیم. این توصیه‌ها را شاید همیشه دلیل دقیق آن‌ها را نفهمیده‌ایم، اما یکی از دلایل آن این است که می‌خواهیم از سکته گرمایی جلوگیری کنیم و علاوه بر این، تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث بیماری شدن ما شود.

آبی که در پارچ سفالی نگهداری می‌شود، بهترین دما برای گلو دارد و این یک ویژگی ایده‌آل برای افرادی است که مشکل سرفه و سرماخوردگی دارند.

هر چند نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هر سه روز یک‌بار باید این پارچ‌های سفالی را تمیز و شستشو دهید و آب درون آن را به طور مرتب تعویض کنید.

درباره پخت و پز در ظروف سفالی، چه خواصی وجود دارد؟

ظروف سفالی به آرامی گرم می‌شوند و غذا نیز به آرامی در آن‌ها پخته می‌شود. وجود منفذ در ظروف سفالی کمک می‌کند تا بخار و حرارت به خوبی در غذا حبس شده و نتیجتاً غذا، عطر و طعم بهتری پیدا می‌کند. همچنین، ارزش غذایی در ظروف سفالی حفظ می‌شود. گوشتی که در ظروف سفالی پخته می‌شود، به طور کامل پخته شده و خوشمزه‌تر است.

پخت و پز آرام در ظروف سفالی باعث می‌شود تا رطوبت و چربی طبیعی موجود در غذا حفظ شده و در نتیجه شما کمتر از روغن برای پخت و پز استفاده کنید. استفاده کمتر از چربی و روغن در غذا برای سلامت قلب شما مفید است.

ظروف سفالی حاوی آهن، فسفر، منیزیم و چندین ماده معدنی دیگر هستند. غذاهایی که در این ظروف پخته می‌شوند، موادی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و سولفور را از سفال جذب می‌کنند و تمامی این املاح برای سلامت بدن مفید هستند.

درباره ظروف سفالی چند سؤال و پاسخ:

آیا ظروف سفالی حاوی مواد سمی هستند؟

نه، ظروف سفالی هیچ گونه ماده سمی ندارند و برای استفاده در پخت و پز مناسب هستند.

آیا می‌توان ظروف سفالی را در یخچال قرار داد؟

بله، می‌توانید ظروف سفالی را در یخچال قرار دهید، اما بهتر است آن‌ها را برای مدت طولانی نگهداری نکنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.