در زنان ایرانی، سرطان سینه به عنوان اولین نوع سرطان شناخته شده است، و در مردان ایرانی، سرطان پروستات در رتبه اول قرار دارد. در گذشته، سرطان معده در مردان جایگاه اول را داشت، اما در حال حاضر در رتبه سوم مردان و رتبه چهارم زنان ایرانی قرار گرفته است، به این معنی که جایگاه

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 1697
سرطانی که در زنان و مردان ایرانی

در زنان ایرانی، سرطان سینه به عنوان اولین نوع سرطان شناخته شده است، و در مردان ایرانی، سرطان پروستات در رتبه اول قرار دارد. در گذشته، سرطان معده در مردان جایگاه اول را داشت، اما در حال حاضر در رتبه سوم مردان و رتبه چهارم زنان ایرانی قرار گرفته است، به این معنی که جایگاه سرطان معده کاهش یافته است.

سرطان معده در کشورهای غربی نیز به جایگاه چهلمی رسیده است، و دلیل این کاهش جایگاه سرطان معده به عوامل رشد اجتماعی و اقتصادی جهان برمی‌گردد. به عنوان مثال، اکنون تقریباً در همه جا یخچال وجود دارد و مصرف نمک در غذاها کاهش یافته است. با این حال، سرطان معده هنوز هم در زنان و مردان ایرانی، سرطانی که بیشترین تعداد وفات را به دنبال دارد، است.

محمد اسماعیل اکبری به طور ادامه‌ای می‌گوید: پس از سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ به عنوان رتبه دوم قرار گرفته است. یکی از دلایل این موضوع، رفتارهای ماست. الان شاید کسی به یاد نیاورد که آخرین باری که سبزی خورده، چه روزی بوده است. این موضوع باعث باقی‌ماندن مواد مدفوعی در شکم می‌شود و منجر به تغییر در فلور میکروبی می‌گردد.

این متخصص می‌گوید که تعداد برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان تیروئید، در حال افزایش است. دلیل این افزایش این است که امروزه ما قادر به تشخیص سریعتر این نوع سرطان ها هستیم.

او به طور خاص اشاره می‌کند که چهار نوع سرطان ویژه زنان وجود دارد، این شامل سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و البته سرطان پستان است. درباره سرطان دهانه رحم، تفاوتی بین این سرطان در کشورمان و سایر کشورهای جهان، به ویژه کشورهای غربی وجود دارد. این سرطان، اگرچه به عنوان یک سرطان ویژه زنان شناخته می‌شود، اما در میان تمام سرطان‌های زنان و مردان، چهارمین عامل کشنده در جهان محسوب می‌شود. در ایران، کشندگی این سرطان در رده‌بندی ده سرطان اول قرار ندارد. همچنین، ابتلای به سرطان دهانه رحم در ایران، ۱۰ سال قبلتر از کشورهای غربی رخ می‌دهد، در حالی که ما در شناسایی تمام سرطان‌ها نسبت به سایر کشورها ۱۰ سال جوان‌تر هستیم. این امر به دلیل عدم رسیدن جمعیت ما به سن پیری غربی‌ها است. علت این تفاوت فرهنگی است.

یکی از ویروس‌هایی که به نام HPV شناخته می‌شود ویروس انسانی زگیل ساز است. این ویروس می‌تواند سرطان دهانه رحم را ایجاد کند، اما این به این معنی نیست که عوامل دیگری نمی‌توانند سرطان دهانه رحم را ایجاد کنند. در غرب، به دلیل اینکه روابط جنسی زودتر از ازدواج شروع می‌شود و بعد از ازدواج مقید هستند، از زنان خواسته می‌شود که واکسن HPV را تزریق کنند. اما افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند، معتقدند که این به معنای داشتن روابط آزاد است، در حالی که عوامل دیگری نیز برای ابتلا به سرطان وجود دارد. نگرانی من این است که این فرهنگ در ایران گسترش یابد و به دختران جوان نفوذ کند.

در حال حاضر، این متخصص تأکید می‌کند که ۷۰٪ سرطان‌ها در کشور ما قابل درمان هستند و ۳۰٪ باقی‌مانده نیز در حال درمان هستند و به احتمال زیاد موفق خواهند بود. این نسبت در تمام کشورهای جهان مشابه است. در گذشته، در یک مطالعه که حدود دوازده سال پیش صورت گرفت، نسبت برعکس بود و تنها ۳۰٪ از مبتلایان به سرطان در پایان سال به درمان می‌رسیدند. اما اکنون، بهبودهای قابل توجهی در این زمینه رخ داده است. بنابراین، مردم باید از این پیشرفت‌ها و آگاهی بیشتر خودشان نسبت به درمان سرطان اطلاع داشته باشند و نگرانیشان را کاهش دهند.

به علاوه، این پزشک می‌گوید که پیشگیری از سرطان وظیفه‌ای است که باید توسط دولت و سازمان‌های بهداشتی اجرا شود. زیرا عواملی که منجر به سرطان می‌شوند، به صورت روزانه تغییر نمی‌کنند، به عبارت دیگر، اگر هوا امشب آلوده باشد، مردم فردا سرطان نخواهند گرفت. برای تبدیل شدن یک متغیر در سلول‌های بدن به سرطان، ممکن است حدود ۲۰ سال طول بکشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.