مجید حاجی فرجی، در چهارمین نشست علمی بین رشته‌ای گروه حکمت، طب و تاریخ پزشکی ایران و اسلام فرهنگستان علوم پزشکی، در مورد “مدیریت پیشگیری و درمان بیماری‌ها با تدابیر تغذیه طب ایرانی مستند به شواهد علمی” صحبت کرد. او با اشاره به ضرورت اصلاح باورهای غلط در طب سنتی، گفت: اغلب مردم به اشتباه

تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر : 1959
Nutrition in traditional medicine

مجید حاجی فرجی، در چهارمین نشست علمی بین رشته‌ای گروه حکمت، طب و تاریخ پزشکی ایران و اسلام فرهنگستان علوم پزشکی، در مورد “مدیریت پیشگیری و درمان بیماری‌ها با تدابیر تغذیه طب ایرانی مستند به شواهد علمی” صحبت کرد. او با اشاره به ضرورت اصلاح باورهای غلط در طب سنتی، گفت: اغلب مردم به اشتباه فکر می‌کنند که طب سنتی بر اساس هیچ مستندی قرار ندارد، اما من در سال ۱۹۹۸ یک مطالعه را با استفاده از شواهد علمی روشمند روی چای ترش انجام دادم. این مطالعه تاکنون بیش از ۹۰۰ ارجاع در سراسر جهان دریافت کرده است و مستندات مشابه اکنون با تلاش مرکز مطالعات مبتنی بر شواهد دانشگاه شاهد روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد و نه تنها در درمان مؤثر است، بلکه حتی در بخش‌های مراقبت ویژه (ICU) نیز به کاهش مدت بستری کمک کرده است.

این تخصصی در حوزه تغذیه اظهار داشت: متأسفانه تاکنون طب سنتی به خوبی به مردم معرفی نشده است و اصول علمی مبتنی بر شواهد آن به عموم مردم و پزشکان اطلاع‌رسانی نشده است. این همایش با هدف تبادل اندیشه بین تغذیه نوین و طب سنتی می‌تواند نقش مهمی در این تعامل دوسویه ایفا کند و اساس آن نیز رسیدن به نتایج مشترک از مطالعات مبتنی بر شواهد علمی است.

حاجی فرجی درباره تطبیقات بین طب ایرانی و طب نوین، به چند نمونه اشاره کرد و تأکید کرد: در تغذیه نوین، تنوع غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد که معادل تعادل در مواد غذایی در طب سنتی است. همچنین، در تغذیه نوین به تعادل حرارتی در تناسب غذا با اقلیم‌های غذایی توجه می‌شود که معادل خواص سرد و گرم در طب سنتی است. این تطبیقات بین علم تغذیه و طب سنتی متعدد است.

وی اضافه کرد: پس از سال‌ها تلاش، ما توانستیم اهمیت نقش متخصصان تغذیه در بخش خدمات بالینی بیمارستان‌ها را به همراه متخصصان بیهوشی اثبات کنیم. برنامه‌ریزی تغذیه صحیح چقدر می‌تواند در درمان بیماری‌ها، حتی در مراقبت‌های ویژه، مؤثر باشد.

حاجی فرجی تأکید کرد: باید در ارائه آگاهی‌های پایه و مبانی علمی طب سنتی به مردم بهبود بیشتری داشته باشیم. این وظیفه فعالان و متخصصان حوزه طب سنتی است. تاکنون، در جهت آگاهی‌دهی به مردم در زمینه پیشگیری، درمان، کنترل بیماری‌ها بر اساس گیاهان دارویی و تغذیه، موفقیت چندانی نداشته‌ایم. اطلاعاتی که به مردم ارائه می‌شود، باید بر پایه شواهد علمی باشد تا با علم نوین هماهنگی داشته باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.