در اسلام، بر مصرف سرکه طبیعی تأکید فراوانی شده است. رسول خدا (ص) در این زمینه فرمودند: “خداوند و ملائکه درود می‌فرستند بر سفره‌ای که در آن سرکه و نمک باشد.” همچنین در حدیث دیگری از ایشان نقل شده است: “ملائکه استغفار می‌فرستند برای کسی که سرکه می‌آشامد تا فارغ شود.” غذای پیامبران نیز اغلب

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر : 1420
Date

در اسلام، بر مصرف سرکه طبیعی تأکید فراوانی شده است. رسول خدا (ص) در این زمینه فرمودند: “خداوند و ملائکه درود می‌فرستند بر سفره‌ای که در آن سرکه و نمک باشد.” همچنین در حدیث دیگری از ایشان نقل شده است: “ملائکه استغفار می‌فرستند برای کسی که سرکه می‌آشامد تا فارغ شود.” غذای پیامبران نیز اغلب شامل سرکه و روغن زیتون بوده است.

در این مقاله، با برخی از خواص سرکه خرما آشنا می‌شوید.

آشنایی با خواص سرکه خرما

قبل از اینکه به شما از فواید سرکه خرما بنویسیم، توضیحاتی در مورد آن را بیان می‌کنیم. سرکه خرما از خرمایی به مانند پیارم استخراج می‌شود که خشک است و شیره ندارد، همچنین خرمای ربی (ربیعی) که در مناطق سیستان و بلوچستان تولید می‌شود و تقریباً شباهتی به خرمای پیارم دارد. همچنین، سرکه خرما می‌تواند از خرمایی تهیه شود که در مناطقی با هوای خشک رشد می‌کند. در مناطق مرطوب، به دلیل میزان رطوبت بالا، خرما به سرعت کپک می‌زند. همچنین، هرچه شیرینی خرما بیشتر باشد، به سرعت‌تر به سرکه تبدیل می‌شود. بنابراین، برای تهیه سرکه خرما نیاز است از خرمایی که شیرینی کمتری دارد، به میزان بیشتری استفاده شود.

لطفاً به این نکته توجه کنید که برای تهیه سرکه، از ظروفی استفاده کنید که کاملاً تمیز و ضد عفونی شده باشند. همچنین، میوه‌ای که برای تهیه سرکه استفاده می‌کنید نباید کپک زده باشد، زیرا کپک‌ها و باکتری‌های مضر در آن محیط رشد و تکثیر کرده و باعث فساد و آلودگی سرکه می‌شوند، در نتیجه باکتری‌های مفید موجود در مایع سرکه را از بین می‌برند. همچنین، از ظروف پلاستیکی PVC برای تهیه سرکه استفاده نکنید، زیرا ممکن است برای سلامتی انسان مضر باشند.

فواید سرکه خرما

اکثر ما با خواص خرما و خواص سرکه آشنا هستیم و می‌دانیم که هر یک به تنهایی فواید بی‌نظیری دارند. اما باید بدانید که سرکه، تهیه شده با استفاده از خرما، نیز دارای خواص بی‌نظیری است که باعث محبوبیت این محصول شده است.

خواص سرکه بسیار زیاد است و البته هر نوع سرکه مانند سرکه سیب، سرکه انگور، سرکه خرما و غیره که با استفاده از مواد اولیه مختلف تهیه می‌شوند، فواید متفاوتی دارند. افرادی که به پوسیدگی لثه مبتلا هستند یا لثه‌های ضعیفی دارند، می‌توانند برای شستشوی دهان از سرکه خرما که با آب رقیق شده استفاده کنند و لثه‌ها را با آن ماساژ دهند. این عمل باعث تقویت و محکم شدن لثه‌ها می‌شود.

همچنین، افرادی که به دلیل پوسیدگی دندان از بوی بد دهان رنج می‌برند، می‌توانند با انجام این عمل، بوی بد دهانشان را تا حدودی کاهش دهند.

از جمله خواص دیگر سرکه، تاثیر آن در بهبود و تسکین درد دندان است.

مصرف سرکه، علاوه بر کمک به هضم غذا، با شستشوی معده، ضدعفونی کننده است و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

سرکه دارای طبیعت گرم است و همچنین ذهن را قوی می‌کند.

از دیگر خواص سرکه خرما می‌توان به تنظیم حرکت منظم روده‌ها و رفع تنبلی روده اشاره کرد.

مصرف سرکه خرما برای کسانی که به ترش کردن معده مبتلا هستند، بسیار مفید است. وقتی معده برای هضم غذا اسید ترشح می‌کند تا بتواند غذا را هضم کند، در برخی مواقع دریچه بین معده و مری یک‌طرفه می‌شود و به خوبی عمل نمی‌کند. در نتیجه، اسید معده که نباید به مری بریزد، به داخل مری می‌رود و به آن ترش کردن گفته می‌شود. سرکه می‌تواند تنظیم کننده دریچه بین معده و مری باشد و از رفلاکس اسید معده به داخل مری جلوگیری کند. به طور کلی، مصرف انواع سرکه‌ها فواید و خواص زیادی دارند و در حدیثی آمده است که “غذای خود را با نمک شروع کن و با سرکه ختم کن.”

لطفاً توجه داشته باشید که افراد مبتلا به سنگ کلیه و همچنین کسانی که به درد استخوانی رنج می‌برند، باید در مصرف سرکه احتیاط کنند.

فواید دیگر سرکه خرما:

سرکه خرما علاوه بر فوایدی که در بالا با آن آشنا شدید، از فواید دیگری نیز برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند. در ادامه، شما را با فواید دیگر آن آشنا خواهم کرد.

تقویت قلب:
یکی از فواید بسیار مهم سرکه خرما، تقویت قلب است. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در سرکه خرما از اکسیداسیون ذرات کلسترول ال‌دی‌ال (LDL) جلوگیری می‌کند و به همین دلیل، به تقویت قلب کمک می‌کند.

درمان سردرد:
سردرد یکی از مشکلات شایع در بین اکثر افراد است و با استفاده از سرکه خرما می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. سرکه خرما دارای مقدار زیادی پتاسیم است و می‌توانید به جای قرص‌های شیمیایی از آن استفاده کنید.

رفع خستگی:
استفاده از سرکه خرما باعث رفع اسیدهای پیروسمیک و لاکتیک می شود، که منجر به خستگی می‌شوند. بنابراین، استفاده از این نوع سرکه به‌عنوان یک درمان طبیعی، به از بین بردن خستگی کمک بی‌نظیری می‌کند.

لطفاً توجه داشته باشید که افراد مبتلا به سنگ کلیه و همچنین کسانی که به درد استخوانی رنج می‌برند، باید در مصرف سرکه احتیاط کنند.

فواید دیگر سرکه خرما:

جلوگیری از سرطان: سرکه خرما، به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان، می‌تواند در جلوگیری از سرطان‌های ناحیه شکم موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف منظم سرکه خرما منجر به پاکسازی منظم سیستم بدن می‌شود. این اقدام به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و همچنین به کاهش التهاب معده و رفع مشکلات یبوست کمک می‌کند.

رفع اختلالات قاعدگی: سرکه خرما می‌تواند به تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی در دوران پریودی کمک کند. همچنین، وجود مقادیر فراوانی کلسیم و پتاسیم بهبود عضلات داخل رحم و کاهش گرفتگی عضلات را تسهیل می‌کند.

بررسی عوارض جانبی سرکه خرما:

استفاده بیش از حد از سرکه خرما می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند آسیب دیدن دهان و مری شود. همچنین، مصرف نادرست آن می‌تواند منجر به خراب شدن مینای دندان و بروز مشکلات گوارشی شود.

امیدواریم که مطلب ارائه شده درباره فواید سرکه خرما برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با خواص سرکه سیب، سرکه مالت و سرکه انگبین، می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.