در فصل بهار سال ۱۴۰۲، اسنپ با همکاری بنیاد توسعه‌کارآفرینی زنان و جوانان، یک طرح جهت توسعه گروه‌های خودیار زنان در چابهار و شهرستان دشتیاری را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود آغاز کرد. به گفته روابط عمومی شرکت اسنپ، این طرح که به جای هدیه‌های سنتی نوروزی اسنپ معرفی شد، مجموعاً مبلغ ۵۰۰

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر : 892
زنان چابهار

در فصل بهار سال ۱۴۰۲، اسنپ با همکاری بنیاد توسعه‌کارآفرینی زنان و جوانان، یک طرح جهت توسعه گروه‌های خودیار زنان در چابهار و شهرستان دشتیاری را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود آغاز کرد.

به گفته روابط عمومی شرکت اسنپ،

این طرح که به جای هدیه‌های سنتی نوروزی اسنپ معرفی شد، مجموعاً مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را برای تامین هزینه‌های توسعه گروه‌های خودیار زنان سوزن‌دوز دریافت‌کننده‌های هدیه، پرداخت کرد. این طرح با هدف تقویت اقتصادی و اجتماعی زنان حاشیه‌نشین منطقه چابهار و دشتیاری از طریق آموزش هنر سوزن‌دوزی، در مناطق کمب شهر چابهار و روستاهای کرمبل خداداد و شهر نگور در بخش دشتیاری به اجرا گذاشته شد.

با همکاری اسنپ، بیش از ۱۰۶ زن سوزن‌دوز عضو گروه‌های خودیار در حاشیه شهرستان چابهار و دشتیاری توانستند با شرکت در برنامه‌های آموزشی، بیش از هزار نفر-ساعت آموزش دریافت کنند.

در این طرح، پس از بررسی نیازهای آموزشی، وضعیت فعلی گروه‌های خودیار ارزیابی شد و به تمام ذی‌نفعان محلی و گروه‌های خودیار اطلاع‌رسانی شد تا برای شروع دور جدید فعالیت‌ها آماده شوند. در کل، در طول شش ماه، کارگاه‌های مختلف با حضور متخصصین برگزار شدند. این کارگاه‌ها شامل ۶۳۱ نفر-ساعت آموزش فنی تکمیلی برای بهبود کیفیت و تنوع محصولات تولیدی توسط زنان، شامل موضوعاتی مانند سوزن‌دوزی پرکار، خیاطی مقدماتی و پیشرفته، بلوچی‌دوزی، آسترکشی و رنگ‌شناسی؛ ۴۴۸ نفر-ساعت آموزش درباره اهمیت و تأثیر گروه‌های خودیار در بهبود سطح معیشت، اصول و ضوابط گروه‌های خودیار و الزامات کار گروهی؛ و ۳۸۰ نفر-ساعت آموزش درباره اهمیت و تأثیر صندوق پس‌انداز جمعی در پیشرفت کسب‌وکارهای گروهی و اصول و ضوابط صندوق پس‌انداز جمعی بود.

در این طرح، ۱۲۲ نفر-ساعت کارگاه آموزشی خودآگاهی و عزت‌نفس برای توسعه مهارت‌های اجتماعی و فردی اعضای گروه‌های خودیار و ۸۰ نفر-ساعت کارگاه آموزشی درباره مزیت تولیدی و بهای تمام شده ارائه شده است.

تسهیلگران در این طرح وظایفی از قبیل شبکه‌سازی،

ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی اعضای گروه، توسعه مهارت‌های ارتباطی آن‌ها، شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های محلی، برقراری ارتباط با نهاد‌های عمومی و دولتی برای امتیازگیری گروه، بهبود کیفیت محصولات تولیدی و شناسایی بازار فروش برای محصولات را به اعضای گروه آموزش می‌دهند و در نهایت، اعضای گروه را به سمت توانمند شدن هدایت می‌کنند تا بتوانند بدون وابستگی به تسهیلگر، تمام فعالیت‌های مربوط به کسب و کار خود را انجام دهند.

با اجرای این طرح، اسنپ به تأمین هزینه‌های مربوط به اعزام تسهیلگران متخصص و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، به تثبیت گروه‌های خودیار زنان سوزن‌دوز منطقه کمک کرد. تخصیص هزینه‌های مربوط به هدایای سازمانی به طرح توسعه اجتماعی، از جمله اقدامات مسئولیت اجتماعی این شرکت محسوب می‌شود.

مشکل حاشیه‌نشینی در طول ۳۱ سال گذشته شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است. این مشکل بعد از ایجاد منطقه آزاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک، روز به روز روی جمعیت حاشیه‌نشین این منطقه تأثیر گذاشته است. آمارها نشان می‌دهند که چابهار با بیش از ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در ۱۴ سکونتگاه غیررسمی، بیشترین تعداد حاشیه‌نشینان را نسبت به جمعیت خود دارد و حتی جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی آن بیشتر از جمعیت حاشیه‌نشینی مراکز برخی استان‌ها است. یکی از راهکارهای قابل اجرا برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشینان، توان‌افزایی اجتماعی آن‌ها است.

بنیاد توسعه‌کارآفرینی زنان و جوانان از سال ۱۳۹۶ با تشکیل گروه‌های خودیار در منطقه فعالیت خود را آغاز کرده است. در نهایت، دو نهاد محلی به نام “خانه هدی کمب” در سال ۱۳۹۸ و “خانه هدی نگور” در سال ۱۳۹۹ تشکیل شده است. این بنیاد همواره سعی کرده است تا با توان‌افزایی زنان ساکن در این مناطق، به توسعه پایدار محله‌ای دست یابد.

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان همواره به دنبال دستیابی به توسعه جامعه محلی با تمرکز بر ایجاد گروه‌های خودیار و کسب و کارهای خرد جمعی محلی بوده است. فعالیت‌های اقتصادی در گروه‌های خودیار این بنیاد به ویژه در زمینه سوزن‌دوزی صورت می‌گیرد. در این گروه‌ها، اقداماتی مانند تشکیل صندوق‌های پس‌انداز، آموزش‌های فنی و تولیدی، آموزش کسب و کارهای خرد محلی، ارائه خدمات حمایت درمانی، آموزش به کودکان و بهبود وضعیت محله انجام می‌شود.”

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.