روزنامه النصر، که در اینطور نوشت، که ایران و بریتانیا به طور مخفیانه توافق کرده‌اند که بحرین را به عنوان بخشی از ایران تشخیص دهند. این روزنامه ادعا می‌کند که ایران و بریتانیا قصد دارند جنبه عربی بودن بحرین را از بین ببرند. در روز شنبه، دوم اسفند ۱۳۳۷، که نزدیک به دو سال پس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر : 1805
توافق ایران و انگلیس

روزنامه النصر، که در اینطور نوشت، که ایران و بریتانیا به طور مخفیانه توافق کرده‌اند که بحرین را به عنوان بخشی از ایران تشخیص دهند. این روزنامه ادعا می‌کند که ایران و بریتانیا قصد دارند جنبه عربی بودن بحرین را از بین ببرند.

در روز شنبه، دوم اسفند ۱۳۳۷، که نزدیک به دو سال پس از دوران نخست‌وزیری منوچهر اقبال بود و سیزده سال پیش از جدایی رسمی بحرین از ایران، روزنامه اطلاعات به نقل از روزنامه النصر در دمشق، خبری منتشر کرد که در آن اشاره شده بود که ایران و بریتانیا توافق کرده‌اند که بحرین به ایران تعلق یابد. لازم به ذکر است که قبل از این توافق، ایران دوباره تلاش کرده بود تا حق حاکمیت خود بر بحرین که در زمان قاجار به دست انگلستان ربوده شده بود، بازیابی کند و حتی در یک مرحله به عنوان استان چهاردهم خود آن را تلقی کرده بود.

متن خبر اصلی به شرح زیر بود:

«دمشق – آسوشیتدپرس – روزنامه النصر در دمشق منتشر می‌شود و ادعا می‌کند که ایران و بریتانیا به طور مخفیانه توافق کرده‌اند که بحرین را جزء ایران تشخیص دهند.»

در لندن، وزارت خارجه تاکنون توضیحی درباره این موضوع نداده است، در حالی که وزارت خارجه انگلستان قبلاً اینگونه اخبار را به عنوان تبلیغاتی معرفی می‌کرد. محافل سیاسی در سازمان ملل متحد نیز به یادآوری می‌کنند که ایران چند سال است ادعای حاکمیت بر بحرین را مطرح کرده است، اما نتوانسته است توجه بریتانیا و حکومت بحرین را به ادعای خود جلب کند.

روزنامه مورد اشاره ادعا می‌کند که ایران و بریتانیا قصد دارند جنبه عربی بودن بحرین را از بین ببرند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.