توزیع متادون در یک تعداد انتخاب شده از داروخانه‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت، به انتقاد و اعتراض منجر شده است. توزیع متادون در ۴۰۰ داروخانه انتخاب شده توسط سازمان غذا و دارو، با انتقاد کارشناسان حوزه ترک اعتیاد همراه شده و به تبعات این تصمیم هشدار داده‌اند. در عین حال، شبه قانونی وجود دارد که

تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 1956
Methadone in pharmacies

توزیع متادون در یک تعداد انتخاب شده از داروخانه‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت، به انتقاد و اعتراض منجر شده است.

توزیع متادون در ۴۰۰ داروخانه انتخاب شده توسط سازمان غذا و دارو، با انتقاد کارشناسان حوزه ترک اعتیاد همراه شده و به تبعات این تصمیم هشدار داده‌اند.

در عین حال، شبه قانونی وجود دارد که تصمیم وزارت بهداشت برای توزیع متادون در داروخانه‌ها را به سوال می‌کشد. زیرا، به موجب تعهدات ماده واحد مخدر کنوانسیون ۱۹۶۱ که دولت ایران به آن پیوست کرده است، تصمیمات سازمان بهداشت جهانی باید اجرا شوند.

در دستورالعمل ابلاغی این سازمان، به صراحت آمده است که متادون تزریقی صرفاً در داروخانه‌های بیمارستانی و متادون خوراکی صرفاً در مراکز درمانی مربوط به اعتیاد باید عرضه شود و عرضه آن در داروخانه‌های عمومی کاملاً ممنوع است.

به هر حال، گردش مالی متادون در سال به بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و توزیع این دارو در داروخانه‌های منتخب وزارت بهداشت به عنوان یک نقطه ابهام و انتقاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

منتقدان توزیع متادون در داروخانه‌ها سؤال می‌کنند که بر اساس چه قاعده و معیاری انتخاب داروخانه‌های منتخب انجام شده است؛ در حالی که در کشور بیش از ۱۵ هزار داروخانه وجود دارد.

در همین حال، اخباری درباره فروش غیرقانونی متادون منتشر می‌شود که مسئولیت سازمان غذا و دارو را به چالش می‌کشد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیش از ۹۰ درصد از داروهای مخدر قاچاق از مسیرهای غیرمرتبط با مراکز درمان مواد مصرف می‌شوند و این داروها در مسیرهای غیرقانونی وجود دارند.

لازم به ذکر است که ماده اولیه تولید متادون تنها در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دارد.

حالا سوال این است که سازمان غذا و دارو چه منطقی برای توزیع متادون در داروخانه‌های منتخب دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.