با توجه به گزارشِ بهداشت نیوز، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره خطر سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال تاکید کرده است. براساس تحقیقات و مشاهدات بالینی، به نظر می‌رسد سن بالا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. دکتر ملیحه عرب، به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی، به دلایل

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 928
Abortion

با توجه به گزارشِ بهداشت نیوز، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره خطر سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال تاکید کرده است. براساس تحقیقات و مشاهدات بالینی، به نظر می‌رسد سن بالا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

دکتر ملیحه عرب، به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی، به دلایل اصلی بروز سقط جنین پرداخته و اظهار کرده است که عوامل متعددی ممکن است سبب بروز سقط جنین شوند. این عوامل شامل سن بالای پدر، سابقه سقط قبلی، بیماری‌های غدد مانند دیابت و اختلالات تیروئید، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون، و هر بیماری دیگری که بر سلامت مادر تأثیر می‌گذارد، مانند عفونت‌ها، می‌باشد.

همچنین، متخصص زنان و زایمان دانشگاه به استرس‌های مزمن به عنوان یکی از عوامل کاهش سطح ایمنی بدن و تشدیدکننده سقط جنین اشاره کرده است. به عنوان مثال، استرس مداوم، جدایی‌های عاطفی، تغذیه نامناسب و احساس نامطلوب در شرایط خاص مانند جنگ، می‌توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند.

ادامه بارداری با استفاده از IUD، خطر سقط را افزایش می‌دهد.

به گفتهٔ این فرد، اگرچه بارداری با IUD اتفاق نادری است، اما ادامهٔ حاملگی با استفاده از IUD خطر سقط را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اگرچه استفاده از برخی داروها می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، اما استفاده از واکسن کووید-۱۹ برای زنان باردار ضروری است و هیچ خطری به همراه ندارد.

استفاده از مواد مخدر از جمله دلایل تهدید کنندهٔ بارداری است که این استاد دانشگاه آن را مورد توجه قرار داد و افزود: مواد مخدر مانند کوکائین و متامفتامین‌ها می‌توانند احتمال سقط را افزایش دهند.

وی ادامه داد: استفاده از سیگار، قهوه و الکل نیز خطر سقط را افزایش می‌دهد، هرچند این خطر به میزان مصرف نیز وابسته است.

دکتر عرب ادامه داد: عوامل محیطی مانند آلاینده‌ها از قبیل سرب و آرسنیک، آلودگی هوا، تماس با اشعه رادیاسیون و شیفت‌های شبانه و نوع کار نیز ممکن است بر بروز سقط جنین تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که خطر سقط در افراد سیاهپوست و رنگین پوست بیشتر از افراد سفیدپوست است، اشاره کرد: ممکن است عواملی مانند استرس، شرایط اجتماعی و شغلی متفاوت در این گروه‌ها باعث افزایش خطر سقط جنین شوند.

به گفتهٔ عضو هیئت علمی دانشگاه، خونریزی یا هماتوم پشت جفت، به‌ویژه اگر حجم ساک بیش از ۲۵ درصد باشد، از عوامل دیگری است که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

دکتر عرب با بیان اینکه لیست جامعی از عوامل افزایش خطر سقط جنین وجود دارد، ادامه داد: باید توجه داشت که این عوامل فقط احتمال افزایش خطر سقط را بالا می‌برند و به طور کلی نمی‌توان آن‌ها را علت اصلی سقط جنین در نظر گرفت.

وی در ادامه به برخی از راه‌های اصلی پیشگیری از سقط جنین اشاره کرد و افزود: برای پاسخ به این سؤال، باید توجهی به علل بروز سقط جنین داشته باشیم. می‌توان با کاهش سن بارداری به زیر ۳۵ سال، خطر سقط را کاهش داد، اما این به معنای آن نیست که در سنین بالای ۳۵ سال بارداری سالم وجود ندارد.

دکتر عرب توصیه کرد که اگر سابقه سقط قبلی وجود دارد،

می‌توان با مصرف آسپیرین به دوز کم، به عنوان مثال ۸۰ میلی‌گرم در روز، احتمال سقط را کاهش داد. با این حال، توصیه نمی‌شود که همه افراد از آسپیرین استفاده کنند.

وی ادامه داد: در افراد مبتلا به دیابت، با کنترل سطح قند خون قبل از بارداری، می‌توان احتمال سقط را کاهش داد. همچنین، در افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئید، چه کم‌کاری و چه افزایش‌کاری، کنترل آن برای پیشگیری از سقط جنین توصیه می‌شود.

همچنین در خصوص مادران باردار سرخود، دکتر عرب بیان کرد که نباید داروهای خود را قطع کنند.

دکتر ملیحه عرب تأکید کرد که بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون یا هر بیماری دیگر در مادر باید کنترل شوند تا احتمال سقط کاهش یابد. اگر شرایط استرس مزمن وجود دارد، می‌توان بارداری را به تعویق انداخت. همچنین، اگر بارداری با استفاده از IUD رخ بدهد، در اولین فرصت برای خروج IUD باید مراجعه شود تا احتمال سقط کاهش یابد؛ زیرا در ماه‌های بعدی حاملگی، ممکن است دیگر نتوان IUD را خارج کرد.

وی بیان کرد که باید به مسائل طبی پدری نیز پیش از بارداری توجه شود و در صورت لزوم، حاملگی به تعویق انداخته شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از تأثیر داروهای مصرفی در بارداری آگاه باشیم، ادامه داد: البته قطع بعضی از داروها در حاملگی ممکن است خطرناک باشد و مادر باردار نباید به طور خودسرانه اقدام به قطع آن‌ها کند.

قطع مصرف سیگار، الکل و قهوه قبل و در طول بارداری از دیگر مواردی است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: قطع مصرف مواد مخدر در بارداری به منظور کاهش خطر سقط و اثرات منفی دیگر بر بارداری توصیه می‌شود، و البته می‌توان با استفاده از داروهای کمکی، قطع مصرف این مواد را انجام داد.

وی ادامه داد: برای کاهش خطر سقط در طول بارداری، باید از تماس با توکسین‌ها و اشعه رادیاسیون اجتناب شود. همچنین، در مورد آلودگی هوا، ممکن است استفاده از ماسک یا کاهش تردد در مناطق بسیار آلوده توصیه شود.

توصیه دیگر این عضو هیئت علمی دانشگاه، کاهش یا به طور کلی تغییر در روند شیفت‌های شبانه در طول بارداری بود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه ادامه داد و توصیه کرد: در صورت خونریزی و هماتوم در طول بارداری، ممکن است مصرف داروهای خاص جهت کاهش احتمال سقط توصیه شود.

با تأکید بر ارتباط بین رابطه جنسی و سقط جنین در دوران بارداری، توضیح داده شد که در مایع منی، موادی به نام پروستاگلاندین‌ها وجود دارند که می‌توانند منجر به انقباضات رحمی شوند. بنابراین، برای کاهش احتمال سقط، توصیه می‌شود از ورود مایع منی به بدن با استفاده از کاندوم یا روش خروجی در زمان رابطه جنسی در دوران بارداری استفاده شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه افزود که تماس جنسی حتی به طور طبیعی کاملاً مجاز است و می‌توان با تنظیم آن در صورت بروز انقباضات، آن را کنترل کرد. با این حال، تماس‌های جنسی خشن باعث افزایش احتمال سقط می‌شوند.

وی در پایان اظهار کرد که در موارد لکه‌بینی و خونریزی در دوران بارداری، توصیه می‌شود تا برای مدتی تماس جنسی متوقف شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.