غذاهای ناسالم، مانند الکل، عدم ورزش و چاقی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش می‌دهند. به گفته محققان، در دو دهه اخیر، ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم در افراد زیر ۵۰ سال افزایش یافته است. این به این معنی است که بسیاری از افراد قبل از انجام غربالگری کولونوسکوپی

تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
کد خبر : 1893
Colon

غذاهای ناسالم، مانند الکل، عدم ورزش و چاقی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش می‌دهند.

به گفته محققان، در دو دهه اخیر، ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم در افراد زیر ۵۰ سال افزایش یافته است. این به این معنی است که بسیاری از افراد قبل از انجام غربالگری کولونوسکوپی به سرطان مبتلا می‌شوند.

دکتر متیو کالادی، رئیس بخش جراحی کولورکتال در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، درباره این موضوع می‌گوید:

“ما می‌دانیم که غربالگری کولونوسکوپی می‌تواند با تشخیص بیماری در مراحل اولیه و پیش از سرطان، جان انسان‌ها را نجات دهد. اما در حال حاضر، قبل از سن ۴۵ سالگی، این غربالگری برای افراد در معرض خطر نسبی این بیماری توصیه نمی‌شود.”

این مسئله نشان می‌دهد که عادات سبک زندگی پیشگیرانه برای بزرگسالان جوان بسیار مهم است.

کالادی افزود: “مردم باید درک کنند که عوامل زیادی در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش دارند و هرگز برای ایجاد تغییرات برای کاهش این خطر دیر نیست.”

او توصیه می‌کند که افراد رژیم غذایی حاوی فیبر، مقدار کمتری چربی و گوشت قرمز، همراه با مصرف چهار تا شش وعده میوه و سبزیجات در روز داشته باشند.

کالادی می‌گوید: “تغییراتی که انجام می‌دهید، نه تنها بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد، بلکه احتمالاً سلامت شما را به طور کلی بهبود می‌بخشد.”

وی اضافه می‌کند: “چاقی شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد، بنابراین انجام اقدامات ساده اما مهمی مانند رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و متوسط، به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند.”

کالادی همچنین توصیه می‌کند که افراد بدون در نظر گرفتن سن، فوراً علائم خود را بررسی کنند. علائم ممکن است شامل خونریزی از مقعد، تغییرات ناگهانی در عادات روده، کاهش وزن غیرقابل توضیح و درد شکمی باشد.

به گفته محققان، سرطان در مراحل اولیه به خوبی قابل درمان است و اغلب به‌طور کامل درمان می‌شود. اما شانس درمان با بیماری در مراحل پیشرفته کاهش می‌یابد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.