معاون صنایع‌دستی کشور با تأکید بر شعار “هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی” اظهار داشت که تلاش می‌کنیم ارزش‌آفرینی در صنایع‌دستی به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانیم از صادرات نفتی عبور کنیم. مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی کشور، در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: به نظرم، صنایع‌دستی همان هویت خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند و

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر : 1513
صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی کشور با تأکید بر شعار “هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی” اظهار داشت که تلاش می‌کنیم ارزش‌آفرینی در صنایع‌دستی به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانیم از صادرات نفتی عبور کنیم.

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی کشور، در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد:

به نظرم، صنایع‌دستی همان هویت خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند و در واقع نتیجه غیرت خانواده‌های ایرانی است که از هیچ، آثار تاریخی برجسته‌ای را خلق کرده‌اند.

وی افزود: یکی از اقدامات موفق در هفته‌های اخیر اجرای “صد بازار” بوده است. این بازار، که مخفف صنایع‌دستی است، ابتدا در تهران راه‌اندازی شده و به زودی در سایر استان‌ها نیز افتتاح خواهد شد.

جلالی توضیح داد: بازار، به عنوان محل اصلی و اساسی عرضه محصولات هنرمندان صنایع‌دستی، بسیار مهم است و ما در پی گسترش بازارهای صنایع‌دستی هستیم؛ در این راستا، از ظرفیت‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز بهره خواهیم برد.

معاون صنایع‌دستی کشور اعلام کرد: ما به شعار بسیار خوب “هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی” پایبندیم و توجه به خانواده‌های مولد در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.

وی با اشاره به رویکردهای جدید در زمینه صنایع‌دستی در دوره وزارت ضرغامی، افزود:

در نمایشگاه صنایع‌دستی، سالن “نام‌آوران” را برگزار کردیم که بسیار موفق بود. ما باور داریم که صنایع‌دستی باید در اقتصاد فرهنگ جای داشته باشد و به تولید، ایجاد اشتغال و تأمین درآمد کمک کند.

جلالی افزود: در این راستا، تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها منعقد کرده‌ایم و آموزش‌هایی را برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهیم تا هنرمندان به شرکت‌های دانش بنیان نیز متصل شوند.

وی به تلاش‌های وزیر میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت:

تا کنون در هیچ دوره‌ای از فعالیت این وزارتخانه، هماهنگی و همکاری در سه حوزه مذکور وجود نداشته است. اما در حال حاضر، همه سه حوزه به صورت هماهنگ و هم‌گرا فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، پایگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین موزه‌ها به عنوان مکان‌هایی برای عرضه، فروش و معرفی صنایع‌دستی وجود دارند که این اتفاق بسیار قابل تحسین است.

معاون صنایع‌دستی کشور اعلام کرد:

ما به خانواده‌های مولد به عنوان خانواده تراز اهمیت می‌دهیم. بیش از ۹۰ درصد صنایع‌دستی ما از خانه‌ها شروع شده است و این صنایع‌دستی همانا هویت خانواده مولد را منعکس می‌کنند. از این رو، توانمندسازی بانوان و زنان خانه‌دار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، زیرا صنایع‌دستی نتیجه غیرت خانواده‌های ایرانی بوده‌اند که با هیچ‌چیز، اثرهای هنری زیبا ساخته‌اند.

جلالی به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ما ثروتمند هستند و می‌توانند با صادرات نفتی رقابت کنند، اما در حال حاضر تا رسیدن به این هدف مطلوب، نیازمند حمایت‌هایی هستند که این حمایت‌ها در حال حاضر آغاز شده است. به عنوان مثال، ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی به عنوان محورهای اصلی تعریف شده‌اند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر، تسهیلات بانکی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی ارائه می‌شود و همچنین بیمه هنرمندان یکی دیگر از حمایت‌ها به آن‌ها است. بیمه سالیانه هنرمندان توسط وزیر میراث فرهنگی پیگیری می‌شود و بخش‌های مختلف دولت نیز از آن حمایت می‌کنند و این موضوع در حال پیگیری است.

جلالی به یادآوری کرد: در حال حاضر، ۳۶ هزار و ۳۵۴ هنرمند بیمه شده‌اند و ۲۵۰۰ نفر به این تعداد اضافه شده‌اند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ارزش صنایع‌دستی را به گونه‌ای ارتقا دهیم که بتوانیم سرافراز باشیم و بگوییم ما صادرات نفتی را پشت سر گذاشته‌ایم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.