حضرت حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه، در یک مراسم در ماتمکده حضرت زینب (س) به این موضوع اشاره کرد که پروردگار، مقامات و مرتبه‌هایی را برای انسان در دنیا قرار داده است که همه آن‌ها مقامات معنوی هستند. وی افزود: پروردگار، توانایی رسیدن به این مقامات را نیز به انسان عطا کرده است، بنابراین در

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر : 1622
نماز

حضرت حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه، در یک مراسم در ماتمکده حضرت زینب (س) به این موضوع اشاره کرد که پروردگار، مقامات و مرتبه‌هایی را برای انسان در دنیا قرار داده است که همه آن‌ها مقامات معنوی هستند.

وی افزود: پروردگار، توانایی رسیدن به این مقامات را نیز به انسان عطا کرده است، بنابراین در بیان احکام و واجبات الهی، تکلیفی وجود ندارد که بیشتر از طاقت انسان باشد. از زمان آدم تا روز قیامت، اخلاق آدمی این است که بیش از توان او چیزی از خداوند نخواسته است.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: همه احکام الهی در حدیث اولیه قرار دارند تا زمانی که مرد و زن ظرفیت آن را داشته باشند. برای مثال، نماز یک واجب است و در قرآن نزدیک به صد بار به مسأله نماز اشاره شده است و در روایات نیز این موضوع بارها ذکر شده است. نماز عبادتی بی‌نظیر است و پاداش آن شگفت‌انگیز است. نماز عبادتی است که در مشکلات به آدمی کمک می‌کند تا در برابر مشکلات پیروز شود. اگر خداوند در قرآن از نماز به عنوان یاری در حل مشکلات سخن می‌گفت، به دلیل کمک نماز در پیشبرد مشکلات بود.

انصاریان اشاره کردند که حتی جناب ابن سینا، شیخ الرییس، همواره هنگام مواجهه با مشکلات و گره‌های علمی که با مطالعات و تحقیقات حل نمی‌شدند، به خواندن نماز روی می‌آورد و مشکلاتش حل می‌شد. به عنوان مثال، هنگامی که انسان قادر به انجام رکوع در نماز نبود، نباید آن رکوع را به صورت خمیده انجام می‌داد. از این رو، خداوند حتی در اجرای واجبات الهی نیز به راحتی آدمی اهمیت می‌دهد.

در این سخنرانی مشهور، اظهار شد: خداوند می‌فرماید که نماز به نظر می‌رسد یک بار سنگین است و بسیاری از مردم از این بار سنگین فرار می‌کنند، به جز انسان‌هایی که دلی فروتن دارند. انسان فروتن در برابر خداوند خاکسار است و حتی نماز مستحب را هم به جای می‌آورد. بیان می‌شود که نماز دارای چهار هزار مسأله است و اینکه آیا این عدد دقیق است یا خیر را نمی‌دانم، اما در کتاب “وسائل الشیعه” که یک کتاب دو جلدی است، در حدود یک هزار و چهارصد بار درباره نماز صحبت شده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد به نظر می‌رسد هنگام نماز، می‌خواهند کوه دماوند را با ناخن بکوبند، به این حدی که برای آن‌ها خواندن نماز سخت است. آیا ما شایسته نیستیم که در برابر بخشنده، فقط دو رکعت نماز بخوانیم؟ نباید بی‌تفاوتی نسبت به نماز داشته باشیم. بسیاری از انسان‌ها نعمت‌های الهی را می‌پذیرند، اما به راحتی از آن‌ها کفران می‌کنند و بیشتر مردم از نعمت‌های الهی برای کارهای بد استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، از نعمت چشم برای نگرانی استفاده می‌کنند.

انصاریان به یادآوری کردند: خداوند هیچ مقامی را برای انسان قرار نداده است مگر آنکه او توانایی آن را داشته باشد، مانند مقام عبادت، مقام صبر، مقام احسان، مقام توکل، مقام نیکوکاری، مقام استقامت و تلاش‌های مثبت. نماز روح انسان را پاک می‌کند و پرونده آخرتش را روشن می‌کند. هر فردی می‌تواند به مقام عبادت، خدمت به خلق، اخلاق حسنه و موارد مشابه برسد. دین خدا کمتر از طاقت ما احکام دارد و برخی زنان در مدت کوتاهی به این مقامات رسیده‌اند، از جمله حضرت زینب (س).

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.