صندوق بین‌المللی پول با استناد به داده‌های تاریخی و تداوم شرایط کنونی اقتصادی، تأکید کرده است که نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، دو نهاد برجسته و قابل اعتماد در حوزه مالی و پولی

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 727
بانک جهانی

صندوق بین‌المللی پول با استناد به داده‌های تاریخی و تداوم شرایط کنونی اقتصادی، تأکید کرده است که نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید.

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، دو نهاد برجسته و قابل اعتماد در حوزه مالی و پولی جهانی هستند. هر سال، این دو نهاد با انتشار گزارش‌های خود، علاوه بر بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف، پیش‌بینی‌هایی درباره شاخص‌های مهم اقتصادی این کشورها در سال‌های آینده ارائه می‌دهند.

در گزارش‌های خود، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به وضعیت اقتصادی ایران با تأکید بر دو شاخص، یعنی تورم و رشد اقتصادی، پیش‌بینی کرده‌اند. در ادامه، به بررسی این گزارش می‌پردازیم.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود درباره چشم‌انداز اقتصادی جهان،

پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی واقعی ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۹ درصد خواهد بود و برای سال ۲۰۲۳ این رقم به ۲.۲ درصد کاهش خواهد یافت.

در گزارش قبلی خود، بانک جهانی پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۷ درصد خواهد بود. با این حال، کاهش رشد اقتصادی در شرکای تجاری اصلی ایران و رقابت جدید در صادرات با تخفیفی از سوی روسیه در صنعت نفت، باعث شد که چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران با کاهش ۰.۵ واحد درصدی مواجه شود. همچنین، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که کاهش رشد اقتصادی ایران در سال‌های مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ ادامه یابد و به ۱.۹ درصد برسد.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF) درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲ تا آبان ماه امسال منتشر شده است. در این گزارش، علاوه بر بررسی تورم در ایران در دو دهه گذشته، نرخ تورم ایران در دو سال آینده در دو سناریو خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه پیش‌بینی شده است.

صندوق بین‌المللی پول در سناریو خوش‌بینانه خود، بیان کرده است که در صورت بهبود شاخص‌های مالی و پولی ایران، می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم در طی دو سال آینده به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد.

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول همچنین تأکید کرده‌اند که در صورت عدم افزایش کسری مالی اسمی ایران و تنها یک افزایش ۱۰ درصدی در پایه پولی، امیدواری برای تبدیل تورم ایران به تک‌رقمی وجود دارد.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول بر اساس داده‌های تاریخی و تداوم شرایط اقتصادی فعلی، تأکید کرده است که نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و به بالای ۵۰ درصد رسیده خواهد شد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.