یک تحقیق جدید توسط یورونیوز، نشان می‌دهد که در جوامع کوچک در سراسر جهان، بسیاری از افراد با درآمد کم، رضایت زندگی بالایی را تجربه می‌کنند. این گزارش، دیدگاه رایج را به چالش می‌کشد که فقط در جوامع ثروتمند، افراد می‌توانند شاد باشند. اگرچه تحقیقات قبلی،  نشان می‌دهند که رشد اقتصادی و افزایش درآمد (به

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر : 1810
جامعه شاد هستند آیا ثروتمندان

یک تحقیق جدید توسط یورونیوز، نشان می‌دهد که در جوامع کوچک در سراسر جهان، بسیاری از افراد با درآمد کم، رضایت زندگی بالایی را تجربه می‌کنند. این گزارش، دیدگاه رایج را به چالش می‌کشد که فقط در جوامع ثروتمند، افراد می‌توانند شاد باشند.

اگرچه تحقیقات قبلی،  نشان می‌دهند که رشد اقتصادی و افزایش درآمد (به طور معمول به معنای داشتن بیشترین پول)، راهی برای افزایش رفاه جوامع است، اما همکاری بین موسسه علوم و فناوری محیطی دانشگاه اتونوما بارسلونا (ICTA-UAB) و دانشگاه مک‌گیل کانادا، این دیدگاه را به چالش می‌کشند.

بخشی از آمار گذشته که در گزارش‌ها به چشم نمی‌آمده

محققان با اشاره به این نکته که تحقیقات قبلی تمایل داشتند به جوامع کوچک، از جمله جوامع بومی، توجه نکنند و نتایجی که تنها بر اساس پاسخ‌های افراد در جوامع صنعتی متمرکز می‌شد، به دست آوردند، این بخش‌ها را بررسی کردند. آنها متوجه شدند که در جمعیت‌های با درآمد پایین، سطح متوسط رضایت از زندگی بسیار بالاست و می‌تواند با کشورهای ثروتمند مقایسه شود.

با توجه به تحقیقات انجام شده، در جوامع مورد بررسی، نقش مبادله پول در زندگی روزمره کمترین اهمیت را دارد و سطح معیشت و رفاه به طور مستقیم به منابع طبیعی وابسته است. با تجزیه و تحلیل نتایج یک نظرسنجی از ۲۰۹۶۶ عضو از اقوام بومی و جوامع محلی در ۱۹ سایت در سراسر جهان، تنها ۶۴ درصد از خانوارهای مورد بررسی درآمد نقدی و پولی داشتند.

میان جوامع مورد بررسی، افرادی که درآمد بسیار کمی دارند ولی شادترین هستند در مکان‌های خاصی قرار دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشترین سطح رضایت از زندگی (۱۰ از ۱۰) را افرادی که در ولایت خودمختار دیگینگ تبت (Diqing Tibetan Autonomous Prefecture) در تبت ساکن هستند، اعلام کرده‌اند.

دومین و سومین جوامع شاد، بومیان منطقه جوروآ (Juruá) در برزیل و مردم ساکن در بولگان سوم (Bulgan soum) در مغولستان هستند. این مکان‌ها به ترتیب محل زندگی نزدیک به ۶ هزار قزاق و سایر گروه‌های قومی و صد هزار دام هستند.

همچنین، بخش قابل توجهی از افراد بومی پای تاویترا (Pai Tavytera) در پاراگوئه نیز سطح بالایی از رضایت از زندگی خود (هشت از ۱۰) را گزارش کرده‌اند، که این نتیجه در تحقیقات دیگر به نمونه‌ای از کشورهای ثروتمند اسکاندیناوی اشاره دارد.

درک رابطه بین شادی و زندگی در کنار هم در مناطقی که با کوه‌های پوشیده از برف یا نزدیک جنگل‌های بارانی احاطه شده‌اند و همچنین در ارتباط نزدیک با طبیعت قرار دارند، مسئله‌ای پیچیده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.