مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرد که بخشی از تاریخ گمشده تالار برلیان در این کاخ کشف شده است. آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در مورد کاشی‌هایی که در تالار برلیان کاخ گلستان کشف شده‌اند صحبت کرد. او به دو کمد در ضلع شمالی تالار اشاره کرد و بر اساس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر : 1386
کشف تاریخ گمشده

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرد که بخشی از تاریخ گمشده تالار برلیان در این کاخ کشف شده است. آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در مورد کاشی‌هایی که در تالار برلیان کاخ گلستان کشف شده‌اند صحبت کرد. او به دو کمد در ضلع شمالی تالار اشاره کرد و بر اساس عکس‌هایی که از تغییرات تالار برلیان در دوران پهلوی وجود دارد، نشان داد که این کمدها در زمان قاجار به عنوان درهایی به بخش داخلی کاخ استفاده می‌شدند و سپس در طی تعمیرات به کمد تبدیل شدند.

تاریخ گمشده در تهران

وی افزود: در فرآیند مرمت و تعمیر تالار برلیان، تصمیم گرفتیم که با حفظ اصالت ساختمان، تمامی تزئینات و آثار هنری مرتبط با معماری، گچبری و سایر تزئینات را مرمت کنیم.

آقای امامی اظهار کردند که هنگام شروع به مرمت تالار برلیان، با بررسی کمدها متوجه وجود یک صفحه تخته در کف کمدها شده‌اند که نشان می‌دهد در طی تعمیرات و تغییرات دوران پهلوی این صفحه‌ها اضافه شده‌اند. بخشی از این صفحه‌ها شکسته بودند و به علت عدم استحکام برای قرار دادن اشیا، نیاز به تعمیر داشتند. هنگامی که قصد ترمیم آنها را داشتند، با برداشتن صفحه‌ها، به قسمتی از معماری تالار برلیان که گم شده بود دست یافتند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد:

درون این کمدها تعدادی از کاشی‌های کف تالار برلیان، مربوط به دوره قاجار وجود داشتند که در طی تعمیرات دوران پهلوی به طور کامل از کف تالار جمع‌آوری شده و جای شان، تزئینات مدرن آن دوره که از جنس پارکت بوده جایگزین شده بود.

امامی افزود: متأسفانه کاشی‌هایی که درون این کمدها پیدا شدند بسیار آسیب دیده بودند و ما با انجام یک عملیات حفاظت اضطراری آنها را مرمت کردیم. با توجه به اینکه کاشی‌ها باقی‌مانده از معماری دوره قاجار این مجموعه هستند و نمادی از اصالت اولیه خود را نشان می‌دهند، برای ما ارزش ویژه‌ای دارند.

وی به یادآوری کرد که یک نکته جالب این است که این کاشی‌ها به طور دقیق مشابه آنچه ابوالحسن خان ثالث در نقاشی خود از تالار برلیان کشیده است، هستند. این نقاشی تصویری کلی از تالار برلیان را نشان می‌دهد و به جزئیات آن توجه نکرده است اما با این حال کاشی‌ها به طور کامل با آن تطابق دارند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.