سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که هیات تجاری و اقتصادی افغانستان به چابهار سفر کرده و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۵ میلیون دلار در طرح‌های تجاری، مسکونی و اداری را آغاز کرده است. حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان در حاشیه سفر به چابهار اظهار داشت که هیات تجاری و سیاسی افغانستان

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر : 1854
طالبان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که هیات تجاری و اقتصادی افغانستان به چابهار سفر کرده و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۵ میلیون دلار در طرح‌های تجاری، مسکونی و اداری را آغاز کرده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان

در حاشیه سفر به چابهار اظهار داشت که هیات تجاری و سیاسی افغانستان نیز مذاکراتی را برای ایجاد یک کریدور پایدار از طریق منطقه آزاد چابهار با همکاری ایران و چین آغاز کرده است. او افزود: این هیات به همراه نمایندگان از وزارت صنعت و تجارت، وزارت ترانسپورت و هوانوردی، وزارت خارجه، وزارت دارایی و بخش خصوصی به چابهار سفر کرده‌اند تا ارتباطات و همکاری بین دو کشور را تقویت کنند.

سفیر ایران در افغانستان اعلام کرد که آغاز عملیات اجرایی پروژه برج فاخر نیز با حضور هیات تجاری افغانستان و مسئولان چابهار آغاز شده است.

حسن کاظمی قمی با بیان اینکه دولت سیزدهم تمرکز خود را بر توسعه همکاری با کشورهای همسایه قرار داده است، اظهار داشت که افغانستان به دلیل موقعیت استراتژیک و مشترکات فرهنگی و اقتصادی، در راستای توسعه همکاری با ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است. او ادامه داد: در دوران پسااشغال آمریکا، افغانستان به واسطه مقاومت مردمی، فرصتی مناسب برای همکاری فراهم کرده است و سیاست کشور ایران همواره در حمایت از مردم افغانستان و همکاری جدی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی است.

وی تأکید کرد که حضور هیات افغانستان در چابهار تنها مربوط به همکاری در زمینه ترانزیت نیست، بلکه اساس یک همکاری بیشتر است. هدف از این همکاری بهره‌برداری از ظرفیت‌های دو کشور است و بحران اوکراین نیز باعث شکل‌گیری کریدورهای جدید شده و هدف دو کشور ایجاد یک کریدور پایدار است.

سفیر ایران در افغانستان اعلام کرد که راهبرد اقتصادی بین ایران و افغانستان در حال تدوین و اجرا قرار دارد.

با توجه به تحریم‌هایی که بر افغانستان تحمیل شده است و کاهش درآمدهای آن، توسعه تجارت بین دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، ارتباطات تجاری بین ایران و افغانستان در حال گسترش است.

هدف ما از توسعه این روابط تجاری، توسعه بخش کشاورزی افغانستان است. ما قصد داریم که با جایگزینی کشت خشخاش، پنج میلیون تن کالای اساسی را در این کشور تولید کنیم. همچنین، ما به سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی افغانستان علاقه‌مندیم و برای تولید فولاد نیاز به سرمایه‌گذاری میان‌مدت داریم.

ایران تمایل دارد سرمایه‌گذاری خارجی، به ویژه از سوی افغانستان را جذب کند

در حال حاضر، هند و چین نیز به سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار علاقه‌مند هستند. مذاکراتی برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی از افغانستان به چین در حال انجام است.

همکاری در بخش دانش‌بنیان‌ها و اقتصادی‌سازی مرزها با افغانستان در حال پیشرفت است. توسعه همکاری استان‌های مرزی نیز در اولویت دولت است.

در زمینه انرژی، ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک هستیم. همچنین، مشارکت بخش خصوصی ایران در افغانستان قابلیت‌های بیشتری خواهد داشت و دولت نیز این تلاش را حمایت خواهد کرد. در حال حاضر، ما تأمین ۷۰ درصد نیاز الکتریسیته افغانستان را برآورده می‌کنیم و قصد داریم در بخش انرژی به صورت مشترک سرمایه‌گذاری کنیم.

فرستاده ایران در افغانستان اعلام کرد که یک میلیون افغانستانی در ایران مشغول به کار هستند و برنامه‌هایی برای ساماندهی این نیروی کار و توسعه کشور در حال اجرا است.

او تأکید کرد که صادرات خدمات فنی و مهندسی جزو برنامه‌های کشور است و راهبرد اقتصادی بین دو کشور منافع هر دو را تضمین می‌کند. بنابراین، حضور سرمایه‌گذاران افغانستانی در چابهار می‌تواند به رقابت با سایر کشورها نیز تشویق شود و منافع مشترک را ایجاد کند.

همچنین، پروژه ساخت برج فاخر در جنوب شرق کشور با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلار و پنج هزار میلیارد ریال توسط گروه سرمایه‌گذاری ستارگان خراسان مهاجر از افغانستان آغاز شده است. این برج ۲۵ طبقه دارد و شامل امکاناتی نظیر پارکینگ برای ۱۳ هزار متر مربع، طبقات تجاری، فوت کورت و لابی است. همچنین، طبقات اداری، مسکونی و پنت هاوس نیز در این برج وجود خواهند داشت.

در دیداری بین مقامات افغانستان و مقامات منطقه آزاد چابهار، هدف افزایش ترانزیت و صادرات افغانستان، اجرای توافقات بین دو طرف و تشکیل کمیته اجرایی مشترک برای اجرای توافقنامه‌ها مطرح شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.