علی مطهری و لیست “صدای ملت”، اگرچه در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی موفق به کسب سهمی نشدند، اما توانستند تا حد زیادی فضای رأی‌ندادن در جبهه معترضین را تحت تأثیر قرار دهند. انتخابات به پایان رسیده و تکلیف نمایندگان مجلس دوازدهم و نامزدهای وارد دور دوم مشخص شده است. در میان جریان‌ها و

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر : 1938
اقای مطهری

علی مطهری و لیست “صدای ملت”، اگرچه در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی موفق به کسب سهمی نشدند، اما توانستند تا حد زیادی فضای رأی‌ندادن در جبهه معترضین را تحت تأثیر قرار دهند.

انتخابات به پایان رسیده و تکلیف نمایندگان مجلس دوازدهم و نامزدهای وارد دور دوم مشخص شده است. در میان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف، نباید از وضعیت خاص لیست “صدای ملت” و علی مطهری در این انتخابات غافل شویم.

مطهری در شرایطی به عنوان یک نامزد وارد عرصه انتخابات شد و به عنوان سرلیست لیست “صدای ملت” انتخاب شد. بسیاری اعتقاد داشتند که این لیست در واقع نتیجه توافق پشت پرده جریان معروف به اعتدالی با “بلوک مشارکت‌طلب” در جبهه اصلاح‌طلبی است. اما مطهری تمام این تحلیل‌ها و حدس‌ها را رد کرد و تأکید کرد که این لیست مستقل است.

بی‌توجه به قابل قبول بودن یا نبودن ادعای استقلال لیست “صدای ملت” توسط مطهری، موضوعی که بیشتر باید توجه ما را به خود جلب کند، اقدام شجاعانه مطهری برای شرکت در انتخابات به عنوان سرلیست یک “لیست لحظه آخری” بود.

لیست “صدای ملت”، اگرچه شامل تنوعی از سلایق مختلف و البته کمتر شناخته‌شده برای عموم مردم بود، اما حضور این لیست در میدان انتخابات قابل تقدیر است. به خصوص در شرایطی که تندروهای جریان اصلاحات از ماه‌ها قبل در حال تشویش عدم مشارکت در انتخابات بودند و خواستار رأی‌ندادن شدند.

فشار سنگین تندروهای جریان اصلاحات برای رأی‌دهی، در کنار وضعیت ویژه لیست “صدای ملت” و نارضایتی پایگاه اجتماعی اصلاحات از جریان مدعی اصلاح‌طلبی، تأثیر قابل توجهی بر تکلیف این لیست داشت. به این معنا که لیست مطهری امکان رقابت قابل توجهی با سایر لیست‌ها را نداشت و نتیجه انتخابات این واقعیت را به طور واضح نشان میدهد.

سران جریان اصلاحات، به جز گروهی کم و معدود، ترجیح دادند از مطهری و لیست او حمایت رسمی نکنند؛ البته علت این عدم حمایت را بیشتر به مواضع فرهنگی مطهری نسبت می‌دهند.

با توجه به نگرش سیاسی نزدیک به جریان اصلاحات ولی از نظر فرهنگی بعید از آن، ناظران متخصص، مطهری را به عنوان یک شخصیت نزدیک به جریان اصلاحات در حساب می‌آورند. با توجه به رادیکالیسمی که در جریان اصلاحات پس از اتفاقات پارسال بروز یافت و تأثیر فرهنگی بیشتری به خود گرفت، البته علی مطهری قطعاً گزینه جذابی برای حمایت نبود.

با وجود همه این موانع، علی مطهری می‌توانست مانند بسیاری از چهره‌های نزدیک به جریان اصلاحات، تسلیم شود و به خاطر خود رها شود؛ اما او قدم جلو برداشت و بدون حمایت تا انتها در میدان باقی ماند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که مطهری هرگز عضو جریان اصلاحات به لحاظ تشکیلاتی و حتی ایدئولوژیک نبوده است. اما در برخی مواقع ویژه در مجلس نهم، اصلاح‌طلبان تلاش کردند با مصادره او، جبهه‌سازی علیه جریان متصل به دولت را در آن مجلس ایجاد کنند.

علی مطهری و لیست “صدای ملت”، برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی سهمی ندارند. اما با حضور در حوزه تهران، توانستند به انتخابات رنگ و لعابی متفاوت ببخشند.

در شرایطی که اپوزیسیون و دنباله‌های آن در داخل، برای تحریم انتخابات تلاش می‌کردند، مطهری با جسارت به جلو رفت و تا انتها در صحنه حضور داشت.

به علی مطهری پیشنهاد می‌دهیم که در راستای حفظ و تقویت جمع “صدای ملت” تلاش کند و با وجود بغرنجی امر تحزب در ایران، پایه‌های یک سازمان تأثیرگذار در آینده را بنیان نهد. به علی مطهری تبریک می‌گوییم!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.