یک عضو انجمن فولاد اظهار داشت: هشدار می‌دهیم که اگر روش فعلی برخورد و سیاست‌گذاری در صنعت فولاد ادامه یابد، به زودی این صنعت به وضعیتی مشابه صنعت خودرو روبرو خواهد شد. هرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در یک نشست خبری با ارائه آماری از حجم تولید فولاد، اعلام کرد: در ۱۰ ماههٔ

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 1651
صنعت خودرو

یک عضو انجمن فولاد اظهار داشت: هشدار می‌دهیم که اگر روش فعلی برخورد و سیاست‌گذاری در صنعت فولاد ادامه یابد، به زودی این صنعت به وضعیتی مشابه صنعت خودرو روبرو خواهد شد.

هرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در یک نشست خبری با ارائه آماری از حجم تولید فولاد، اعلام کرد: در ۱۰ ماههٔ سال ۱۴۰۲، تولید محصولات و مقاطع طولانی فولادی به میزان ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تن بوده است که با کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

وی توضیح داد: تولید محصولات صفحه‌ای زنجیره فولادی نیز به میزان ۷ میلیون و ۵۸۶ هزار تن بوده است و با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

هرام سبحانی ادامه داد: محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به طور غلط نیمه‌خام نامیده می‌شوند، در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به مقدار ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده است که با رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. تولید آهن‌اسفنجی نیز با ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن و افزایش ۹ درصدی و تولید گندله نیز با ۷.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: باید به جای تمرکز بر افزایش حجم، به سمت افزایش کیفیت و تولید فولادهای با کیفیت برویم.

رشد صنعت فولاد در حال کاهش است

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد، در این نشست به این نکته اشاره کرد که رشد فولاد در بخش‌های اصلی در حال کاهش است. او افزود: ایران همواره در این زمینه جایگاه قابل توجهی داشته است و با برطرف کردن موانع تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته، رشد فولاد ما تنها ۵ درصد بوده است. پوشش ظرفیت تولید فولاد کشور نیز به ۶۳ درصد کاهش یافته است و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است. عوامل مختلفی از جمله زیرساخت‌ها مانند برق و گاز تأثیرگذار در این روند هستند.

صنعت فولاد را به سرنوشت صنعت خودرو دچار نکنید

در این نشست، احسان دشتیانه، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، اظهار نمود: متأسفانه امروز صنعت فولاد به یک مقصد هدفمند برای حمله تبدیل شده است در حالی‌که این صنعت از راهی اشتباه گذر نکرده است.

وی بیان کرد: مشکلات برق و گاز را به عنوان عواملی که صنعت فولاد را تحت فشار قرار می‌دهند، مطرح می‌کنند، در حالی‌که در واقع صنعت فولاد تنها ۵ درصد از مصرف انرژی برق را به خود اختصاص می‌دهد.

عضو انجمن فولاد ادامه داد: در شرایط فعلی تحریم‌ها و تولید بیش از حد، وضعیت عوارض صادراتی و دریافت علی‌الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار نگران‌کننده است و نیازمند توجه و رسیدگی از سوی ریاست جمهوری می‌باشد؛ درحالی که وزارت اقتصاد و صنعت نسبت به صنعت فولاد تا حدی حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها و تورم در بخش مسکن، خودرو و لوازم خانگی گاهاً به صنعت فولاد تعلق می‌گیرد، در حالی که سهم صنعت فولاد در قیمت نهایی این صنایع در حدود ۵ درصد است و این امر به طور نادرستی افزایش یافته است. ما هشدار می‌دهیم که اگر این رویکرد و سیاست‌گذاری با صنعت فولاد ادامه یابد، به زودی این صنعت نیز به وضعیتی مشابه صنعت خودرو وارد خواهد شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.