رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره ضرورت بازنگری خاطرات سپیدپوشان حوزه سلامت در دوران دفاع مقدس تأکید کرد و اعلام کرد که ایران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در جنگ، رکورددار است. در هفتمین یادواره شهدای جامعه پزشکی تهران بزرگ، در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی، علیرضا زالی با اشاره به اینکه

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر : 1866
درمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره ضرورت بازنگری خاطرات سپیدپوشان حوزه سلامت در دوران دفاع مقدس تأکید کرد و اعلام کرد که ایران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در جنگ، رکورددار است.

در هفتمین یادواره شهدای جامعه پزشکی تهران بزرگ، در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی، علیرضا زالی با اشاره به اینکه استان تهران با تقدیم ۲۴ هزار شهید، بیشترین تعداد شهدای دفاع مقدس را در کارنامه درخشان خود دارد، اظهار داشت: استان‌های خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب دوم و سوم هستند.

او تأکید کرد که بیشترین تعداد شهدای دفاع مقدس در استان تهران به ثبت رسیده است و افزود: بخشی از این شهدا سفیدپوشان دفاع عرصه سلامت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:

امروز در این مراسم نورانی، با هم جمع شده‌ایم تا از جامعه پزشکی سرافراز، غیور و سربازانه که نامشان در قاب شهدای دفاع مقدس گنجانده شده، قدردانی کنیم و این مراسم گرامیداشت ۲۴ هزار شهید استان تهران و اقدامات ارزشمند و مدبرانه‌ای است.

زالی، نیاز به یادآوری، بازنگری خاطرات و ثبت شایستگی‌های سپیدپوشان حوزه سلامت در دوران دفاع مقدس را بیان کرد و برگزاری این یادواره را فرصت مناسبی برای انجام این کار مهم دانست.

او با اشاره به اینکه اتفاقات چشمگیر حوزه پزشکی در دوران دفاع مقدس الگوهای برجسته‌ای در آموزش مباحث رزمی برای نسل جدید علاقه‌مندان به علوم پزشکی خواهد داشت، تأکید کرد که بازسازی مستندات و گرامیداشت شهدای سفیدپوش دفاع مقدس، از مزایای این جلسات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهمیت حضور پزشکان در دفاع مقدس تأکید کرد و گفت که تشکیلات بهداری رزمی و بیمارستان‌های صحرایی در این دوران ایجاد شدند. او بیان کرد که حضور تیم‌های پزشکی در جبهه جنگ باعث شد فعالیت‌های پزشکی به شکل رزمی درمانی صورت گیرد. ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و واحدهای حمایتی در نزدیکی خطوط مقدم جنگ از برکات این تشکیلات بود و ۵۳ بیمارستان صحرایی در این دوره ایجاد شدند. بیش از هشت هزار مجروح در این بیمارستان‌ها توسط تیم‌های پزشکی درمان شدند. رئیس دانشگاه تأکید کرد که این بیمارستان‌های صحرایی به حفظ جان‌های بسیاری از رزمندگان کمک کردند و اگر این امکان وجود نداشت، تعداد شهدا بیشتر می‌شد. همچنین، حضور بین ۱۶ تا ۱۸ هزار پزشک در دوران دفاع مقدس و فعالیت آن‌ها در بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) به خصوص در درمان مجروحان شیمیایی نیز برجسته بود.

وی، به حضور 60 هزار نیروی سلامت در جنگ تحمیلی اشاره کرد و آن را یکی از افتخارات حوزه سلامت دانست. پزشکان و نیروهای بهداشتی ایران در دفاع مقدس به همراه رزمندگان ایثار کردند و بیش از 10 هزار پزشک بارها به جبهه‌ها اعزام شدند.

زالی به دستاوردهای حوزه بهداشت در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جامعه سلامت، فعالیت‌های حوزه بهداشت است. در دوران دفاع مقدس، با وجود تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها و اعزام رزمندگان از سراسر ایران به مناطق جنگی، هیچ اپیدمی یا بیماری همه‌گیری رخ نداد؛ تیم‌های بهداشتی با تلاش خود به جانبازان خدمات رسانی کردند و هیچ بیماری‌ای منجر به شهادت رزمندگان نشد.

وی اظهار داشت که ایران همچنان رکورددار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در جنگ است و افزود:

در جنگ جهانی اول، سه میلیون نفر به علت تیفوس جان خود را از دست دادند، اما در جنگ ایران و عراق، با وجود شرایط سرمازدگی در مناطق غربی و گرمازدگی در قسمت‌های جنوبی کشور، تیم‌های بهداشتی با تدبیر خود موفق شدند صحنه‌های درخشانی را در جنگ ایجاد کنند.

زالی اشاره کرد که پس از جنگ کره، رکورد خدمات بهداشت و درمان به ایران تعلق دارد و این رکورد همچنان توسط ایرانیان حفظ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد که باید درس‌های بهداری رزمی در زمینه‌های بهداشت و درمان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به عنوان یک دستاورد در حوزه سلامت ثبت و تدوین شود.

وی به سایر دستاوردهای حوزه سلامت در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود که در زمینه تأمین دارو در دوران جنگ، با وجود تحریم‌ها، به لطف تلاش‌های جهاد دارویی، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های داروسازی با مشکلی روبرو نشدند.

زالی در پایان، به یاد و خاطره شهدای جامعه پزشکی و شهدای مدافع کشور ادای احترام کرد و از حمایت بسیج جامعه پزشکی، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ و سایر برگزارکنندگان این کنگره قدردانی نمود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.